Juverproblem vid avvänjning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thera
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 6 698

Thera

Trådstartare
I förrgår fick min lille (6 mån) flytta in i en egen box på natten. Han går fortfarande med mamma på dagarna.

Första natten körde jag ut vid midnatt så han fick dia ett nattmål, men det håller ju inte att göra så i längden.

Idag när jag tog ut så var stoets juver precis sprängfyllt. Det hade till och med runnit på benen. Fölis slurpade i sig så det bubblade ur munnen på honom, ändå blev inte juvret så mycket mindre.

Jag försökte mjölka ut lite för att lätta på trycket, men då blev damen skitsur..

Min fråga är om det kan vara "farligt" att hennes juver blir så fyllda över natten? Gör det ont på stoet eller kan det bli några komplikationer?

Kan man göra något för att underlätta eller får man helt enkelt vänta till det minskar?

Jag börjar till och med ångra att jag satte honom i egen box när hon mjölkar så bra och dessutom har bra hull.. :(

Sv: Juverproblem vid avvänjning

tycker egentligen att man ska vänta ett tag till innan man börjar avvänja dom...har hört att hästen blir stabilare i psyket om den får gå med sin mamma lite längre.
Så du kan ju alltid låta fölungen dia lite länge. Vildhästarna avvänjer fölen själva (naktdelen med tamhästar är att när dom inte har nått föl på gång så går dom o 'gullar' med det gammla fölet)

De första morgnarna kommer juvret att vara riktigt hårt. Du ska inte mjölka ur det, men stryp stoets kraftfodergiva och motionera gärna henne ordentligt(om hon rids).
Du ska bara hålla koll på att juvret inte blir knutigt och varmt, annars är det ingen fara utan helt normalt. :)

Min lilla flyttar hemifrån i kväll men hon är 8 månader o det börjar bli lite trångt i boxen.
Märker också på mitt sto att hon börjar tröttna lite:angel: . Dom kommer att stå separerade brevid varandra men gå ihop på dagarna.

Jag har fått en foderstat satt på både mamma o fölis för att få ner mjölkproduktionen på stoet och att fölis är mätt.

Det finns ju hundra råd hur man skall avvänja osv men det viktigaste är att du sänker kraftgivan till stoet så att hon inte får mjölkstockning.

//Elisabeth i GBG

Jag började vänja av mitt föl när han var ca 6½ månad. Då började jag med att låta han stå en liten stund och äta kraftfoder i egen box. Efter en liten stund fick han gå över till mamma. De har boxarna bredvid varandra.
Under några veckor utökade jag tiden i boxen från ca 30 min upp till 5 timmar. Han var lugn, åt sitt kraftfoder och lade sig sen att sova. Stoet verkade uppskatta att få några timmar själv också.

När han var lite knappt 7 mån fick han stå i boxen hela natten. Då tog jag bort allt kraftfoder på stoet. Vi har bra analyserat hösilage. Stoets juver var hårt på morgonen men det gav sig på några dagar.
De fick gå med varandra och två ston till på dagarna. Ett dräktigt och ett 30-årigt halvblodssto.
Egentligen hade jag tänkt att han skulle gå med stoet till han blev 9 mån. Men så ringde en tjej som hade ett jämnårigt hingstföl vars mamma blev tvungen att akut avlivas.
Naturligtvis fick hon komma med honom och vi släppte då ihop hingstfölen själva. Jag ville inte släppa in det nya fölet i flocken då det andra dräktiga stoet är ett starkt ledarsto och mkt grinig just då pga hormoner?
Det gick hur bra som helst att släppa fölen själva i en hage mittemot stona. Mitt hingstföl var fullt nöjd med en kompis och försökte inte ta sig över till mamma. Han var då ca 7 mån.
Jag hade sett innan på juvret på mitt sto att mitt hingstföl inte diade så mycket längre. Juvret hade gått ner i storlek.
Det blev heller inga problem med juvret när vi tog isär dem helt.
Han står fortfarande i boxen bredvid stoet på natten.

Lycka till med dina.

När vi delade på mor och son i år (ifjol var det visst:smirk: ) så tog vi helt sonika isär dem en hel natt det första vi gjorde.. kanske kan tyckas lite brutalt och såhär i efterhand kunde vi ju börjat med några timmar/kväll.
På morgonen var juvret jättestort och jättehårt! Det hade tom bullat ut sig mellan bakbenen, såg ganska roligt ut bakifrån..;) natten efter vågade vi inte ha dem isär igen utan då fick han bo med mamma, eftersom juvret fortfarande var riktigt stort. men nästföljande dag gick det ner till normal storlek och sen dess hade vi dem i varsin box alla nätter.
Efter några veckor på det viset delade vi dem i hagen, och då fick han dia en slurk vid utsläpp och intag. Efter två veckor till så drog vi ner på slurkarna till varannan dag i ett par dagar och sen fick han inte träffa mamma mer för då flyttade han.:)

Ta bort kraftfodret från stoet någon vecka, låt han tömma henne rejält på kvällen.

Försök att hålla igång stoet,så går det snabbare, men undvik i möjligaste mån att "mjölka" ur henne, det förlänger bara det hela...

Tack för era svar!

Juvret var mycket mindre ikväll, så vi får hoppas det minskar. Har tagit bort damens kraftfoder nästan helt.

Jag insåg i alla fall nu ikväll att det var rätt beslut att ha dem åtskillda på natten. De stod en stund i samma box och damen var uppenbart sur över att ha den lille på besök och högg efter honom. Jag har misstänkt att hon gjort det innan också, men nu smög jag på henne... :cool:

Så nu känns det bättre... :smirk:

Hon är förmodligne lika full i juvret i morgon också. Det tar lite tid innan prodktionen minskar. Se bara till att ingen av juverhalvorna blir hårdare än den andra, låt det i övrigt vara.

De behöver komma ifrån mamma när de är såpass stora. Någon skrev ovan att de blir stabilare i psyket om de får gå längre med mamma - det viktigaste är att de går i en bra flock. OM mamman är där också, visst bra då. Men de behöver inte dia längre!
Min egen halvåring behövde komma ifrån mamma för att bli något mer självständig - fick mamman bestämma så skulle han aldrig flytta hemifrån :p ...

Thera skrev:
I förrgår fick min lille (6 mån) flytta in i en egen box på natten. Han går fortfarande med mamma på dagarna.

Första natten körde jag ut vid midnatt så han fick dia ett nattmål, men det håller ju inte att göra så i längden.

Idag när jag tog ut så var stoets juver precis sprängfyllt. Det hade till och med runnit på benen. Fölis slurpade i sig så det bubblade ur munnen på honom, ändå blev inte juvret så mycket mindre.

Jag försökte mjölka ut lite för att lätta på trycket, men då blev damen skitsur..

Min fråga är om det kan vara "farligt" att hennes juver blir så fyllda över natten? Gör det ont på stoet eller kan det bli några komplikationer?

Kan man göra något för att underlätta eller får man helt enkelt vänta till det minskar?

Jag börjar till och med ångra att jag satte honom i egen box när hon mjölkar så bra och dessutom har bra hull.. :(

1. När du skiljer av dom på nätterna, så smörj in ljuvret på ditt sto med ett liniment som bönderna har emot ljuver inflammation, det luktar riktigt mentol, min flaska har varit med i många år så texten på vad det heter har försvunnit. Men det hjälper stoet, och ljuvret är mjukt och fint trots att det är fullt.
Men du skall inte släppa över honom på natten, utan dra ner kraftfodret på ditt sto, det tar några dagar innan det trappas ner med mjölk produktionen.

Lotta

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 155
Senast: cello
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
19 912
Senast: LIA
·
Avel Fick föl här för 6 dagar sedan och allt har varit komplikationsfritt. I går eftermiddag fick vi dock problem med fölungen som har fått...
Svar
4
· Visningar
1 511
Senast: oki
·
  • Låst
Avel Som jag har skrivit i en annan tråd har vi haft ett fölsto som vi var tvungna att avliva. Hon avlivades lördag vid 17:00. Vid 21:00 kom... 2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka