Bukefalos 28 år!

Juvertumörer

iruba

Trådstartare
Fick nyss reda på att min katt har juvertumörer. Har ni erfarenhet av detta? Opererades katten? Hur gick det? osv. vill höra allt.
 
Min Kisse opererades för juvertumör när hon var 13 år. Själva operationen gick bra, men tyvärr läkte det aldrig efteråt.
 
Våran ena katt fick en juvertumör när hon var runt 11 år gammal. Tumören togs bort och det läkte snabbt och fint och hon levde som vanligt i tre år till. De limmade såret så hon hade inga stygn som behövde tas heller och hon behövde ingen tratt eftersom hon lät bli såret. Hon hade bara en tumör och den satt ganska långt ner mot ljumsken och var stor som en ärta.
Jag hade aldrig låtit veterinären ta bort hela raderna med juver som jag vet att vissa veterinärer gör utan jag hade enbart bett dem ta bort området just där tumören sitter. I vårt fall diskuterades det aldrig att ta bort hela juverraden men det hade jag sagt nej till isåfall.
 
Vet inte riktigt hur gammal min katt är då hon var vuxen när jag fick henne. Har haft henne i sju år och hon är den mest personliga katt jag träffat. Nu har vi inte gjort några ytterligare undersökningar så som röntgen etc men jag funderar på om en operation kan vara aktuell eller ej. Katten frisk och kry i övrigt, fint hull och så vidare, aldrig varit sjuk innan i min ägo. Hur skulle ni gjort i min situation? Det är flera tumörer, men dom är små och sitter väldigt "ytligt" och samlat. Katten är min ögonsten, nalle, bästa kompis och kelgris.
 
Jag hade absolut opererat. Be dem röntga först bara så att ni vet om det har spridit sig. Det är ju inte alltid det faktiskt är elakartade tumörer utan det kan ju vara godartade tumörer också. Det vet man ju först om man skickar tumören på analys när den är borttagen. Vi skickade faktiskt inte tumören på analys. Vi resonerade som så att eftersom hon inte hade någon spridning i lungor eller så så kvittade det när tumören väl var borta. Veterinären menade att endel analyserar för att om tumören är godartad så kan man ta det lugnare om katten skulle få en tumör till men man kan ju inte veta säkert om en ev. ny tumör också är godartad utan den kan ju lika gärna vara elakartad så hade hon fått tillbaka en tumör så hade vi iallafall opererat henne omgående igen.
 
Jag hade opererat. Har hört att hundars juvertumörer oftast kan sitta kvar utan att hundarna lider av de (om tumörerna inte växer jättefort) men att det på katter är hög dödlighet om man låter de sitta kvar. Ju förr desto bättre (dock kanske inte under rötmånaden).
 
Jag hade också opererat. Min katt fick en knuta i juvret förra sommaren. Vet trodde, baserat på hur knutan kändes, att den var godartad (efter analys visade det sig att den var godartad). Men jag opererade och vi tog bort spenen över och under också för säkerhets skull. Det gick alldeles utmärkt. Det blev tratt och stygnen togs efter ett tag. Inga komplikationer.
 
Okej, nu har vi varit hos en andra veterinär. Hon bedömmer min katt som pigg, frisk och "mycket god kandidat" för en sån operation.
Problemet är att jag inte har råd med denna (16 000kr räknade dom med och ville då ta bort hela juverraden). Skulle ni i mitt ställe ta ett lån eller skulle ni låta bli?
 
16000 kr :eek: Skojar de eller? Min dotters katts operation kostade 1500 kr och då kastrerades hon samtidigt dessutom. Ring runt och hör med andra veterinärstationer/kliniker vad de tar för det där låter ju helt vansinnigt!
Varför vill de ta bort hela juverraden? Har hon tumörer hela vägen?
 
Så billigt kan det väl inte vara? I detta pris ingick röntgen och blodprover etc också.
Nej det kan räcka med att ta bort två delar, (då till en kostnad på 11500 kr) men hon sa att det är mindre risk att det kommer tillbaka om man tar hela juverraden.
 
Röntgen kostade 350 kr och själva operationen kostade 1500 kr inklusive allt. Hade vi velat skicka tumören på analys så hade det kostat ytterligare en tusenlapp. Det är visserligen 3-4 år sedan men så mycket har inte priserna gått upp. Jag hade inte tagit hela juverraden om det inte var absolut tvunget just eftersom det blir en så enormt stor operation då. Jag tänker på kattens återhämtning under konvalescensen främst. Jag tycker att det är ett onödigt lidande att snitta upp katten ifrån ljumsken och upp till armhålan om det inte är absolut nödvändigt. Om det kommer tillbaka så hade jag tagit det då. Våran katt levde i ungefär 3,5 år till efter operationen och fick inte någon mer tumör. Du gör ju självklart som du vill men jag hade ringt runt och hört mig för både vilken typ av operation de föreslår och kostnaden för densamma.
 
Våran gamla katt hade, dock så var dom så stora och många så det var inte någon idé att försöka tyvärr. Tog bort henne där och då eftersom hon hade ont av dom :(

Lärde mig iallafall att alltid kastrera om man inte vill ha kattungar.
 
Ring runt till olika veterinärer, helt klart. Ju större sjukhus ju dyrare blir det - pengarna går ju till lön och hyra till lokalerna så ju mer personal och större lokaler = dyrare pris för kunderna.
 
eftersom jag ska flytta ner till skara om bara någon vecka så ska jag kontakta vara veterinärstation. har ring skövde djurklinik och dom tog bara 9000 för samma ingrepp. helt sjukt att det kan variera så mycket i pris
 
Har du hört vad det kostar hos Ekens Djurklinik? Där är jag stamkund med mina illrar och har även varit där med min katt. Väldigt trevlig och kunnig personal.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 238
Senast: Sel
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
649
Senast: tott
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 769
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 316
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp