Juvertumör

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 243
D

diny

Är det någon som har erfarenhet av det?

Mitt sto har haft en liten knöl bredvid juvret som jag trodde var av flygfän men sista 1,5 veckan så har den ökat till storlek som ett gåsägg. Veterinären tittade på det idag och misstänkte juvertumör men ska in på klinik. Stoets mamma hade det och den opererades bort utan komplikationer. Knölen känns väldigt sammansatt och verkade inte finnas några som helst förgreningar som tur är.

Har ingen erfarenhet av det själv och när jag nu sökte på nätet så finns det nästan inget alls skrivet om det vad jag kan hitta.

Som vanligt när man smält det så kommer man på en massa frågor och det är ju ända till måndag innan det finns telefontid på kliniken :smirk:.

Ni som har erfarenhet av så får ni gärna svara på några av mina funderingar.
  • Gick operationen bra?
  • Var det mkt pyssel med eftervården eller var det normal sårvård bara?
  • Kom tumören tillbaka eller hade den spridit sig?
  • Tog de bort tumören på en gång eller tog de prover först?

Har varit med om hund som hade en mindre tumör på halsen och då tog de bort tumören vid första besöket och skickade iväg proverna från den bit de tagit bort.

Sv: Juvertumör

Har ingen erfarenhet av just juvertumör utan i livmodern. Det är en större operation och tog ganska lång tid att läka. Det kom dock aldrig tillbaka och stoet som förut kunde vara en riktig pissmärr vid brunst blev mer som en vallack med sitt jämna humör.

Vi tog först en biopsi innn vi åkte in för operationen och Lady stannade en vecka innan hon fick hem i sjukhage.

Men så lär det nog inte bli för dig om den är mer ytlig.

Håller tummarna och skriv gärna hur det går

Sv: Juvertumör

Den är helt invändigt och syns inget om man inte trycker på knölen. Har aldrig varit med om invändiga inkar. Finns det?

Liknande trådar

Hundhälsa För att göra en lång historia kort så han min lilla havanaisblandis opererats två gånger på 4 månader, först för en godartad tumör i...
Svar
5
· Visningar
2 154
Senast: Migo
·
Hundhälsa Det hela började med att min ena tik började slicka på den andra tikens juvet något enormt, så jag började leta igenom henne efter... 2
Svar
25
· Visningar
3 983
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vår tik blir 14 år nu i november. Hon har ett gott allmäntillstånd och är som en unghund till sättet. Vi har senaste åren gjort...
Svar
12
· Visningar
8 250
Senast: Sel
·
Hundhälsa Knölen på min tiks armbåge är med största sannolikhet malign. Hon fick för 2-3 år sedan en knöl på armbågen. Veterinären bedömde att det...
Svar
4
· Visningar
1 782
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Uppdateringstråd 31