Bukefalos 28 år!

I

_Ida_

ja vad har ni får tips mot detta hemska problem ?
hästen kom idag och var alldeles svart av kåda på hela bringan och bogarna:devil:
Ser rent utsagt för jävlig ut:cry: när hon bara har lite brukar jag spruta på massa pälsglans som får verka ett tag så att man kan ta bort det men om jag skulle göra så nu så skulle det för sjutton gå åt typ 10 flaskor.... :confused:
 
Sv: Kåda...

Kådan löser du med något fett, tex matolja. Oljan i sin tur löser du med något fettlösande, tex diskmedel.
 
Sv: Kåda...

Har oxå detta problem med kåda lite var stans på hästen. Funderade på om man kan använda Medicinsk bensin för att få bort eländet:idea:
Vad tror ni?
 
Sv: Kåda...

Vi håller på att måla om i stallet, därför hade jag lacknafta till hands när hästarna kom in alldels kådiga. I ren desperation tog jag därför lacknafta. "Man tager vad man haver".
Men det funkade knasbra, och jag fick bort allt, till och med på den ljusa fjordingen.

(Efteråt schamponerade och sköjlde jag såklart för att få bort lacknaftan.)
 
Sv: Kåda...

Matfett! Olja eller margarin, det löser kåda kalasbra.

Använd inte lacknafta, det är sjukt farligt!
 
Sv: Kåda...

ska vi byta? Min pålle brukar sova på sniglar och snigelslem i varierad torkningsgrad är inte heller särskilt mysigt att borsta bort...
 
Sv: Kåda...

hEJ JAG TAR EN TYGTRASA MED T-RÖD PÅ GNO FÖRSIKTIGT GAMALT MILITÄR KNEP
 
Sv: Kåda...

Oj då, är det farligt? Och jag som alltid använder det när jag målar. ;)
Jag fuktade en trasa och torkade av kådan på hästarna.
Jag blandade det inte i fodret.
 
Sv: Kåda...

Det är SKITFARLIGT med lacknafta! Aja baja!!! Tänk på att det går in genom huden och ut i blodet på din häst. Inte bra alls.
Det finns mild handrengöring på Granngården som tar bort kåda utmärkt och ofarligt. Använd det istället. Flaskan/innehållet är blått och ur serien Ocean. Mycket bättre!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag är trött jämt. Och veckan som varit var lite strulig. I tisdags var jag tvungen att tappa upp honung på burkar. Det tog sin tid så...
2
Svar
32
· Visningar
5 050
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp