Känner mig konstig (oro, kall)

Exile

Trådstartare
Jag vet att detta egentligen är en fråga för 1177 men sitter inte riktigt i en situation där jag kan ringa och tänkte börja med att eventuellt få lite råd här.

Det började igår kväll, åt middag alldeles för sent (efter 21) och hade innan dess ätit en del godis, så mycket socker. När jag gick och lade mig vid typ halv 11 så fick jag den där känslan som om man blir rädd, typ man blir helt kall i hela kroppen, samma känsla som man kan få när man blir illamående. Men jag mådde inte illa, bara kall och lite yr, lite frossa också. Väldigt hög, men jämn, puls. Det kom och gick liksom i vågor och gjorde att jag inte kunde sova, är orolig för att det skulle vara hjärtat. Känns som alla tecken fanns där bortsett från bröstsmärtor. Lyckades till slut sova några timmar.

I morse var det som vanligt, åt frukost och så vid strax innan 6. Tog lite kaffe på jobbet vid 8-tiden och typ 20 minuter senare kom det tillbaka. Alldeles kall i hela kroppen, lätt illamående (men inte så jag känner att jag behöver spy), lite overklighetskänslor, känner mig trött och svag. Jag svettas inte men är varm och lite röd i ansiktet, iskall om fingrarna, känner mig överlag som att kroppen är kall inuti men het på huden eller hur jag ska säga. Fortfarande inga bröstsmärtor och pulsen känns normal.

Jag har haft både ångest och panikångest innan, samt flera versioner av halsbränna men den här känslan påminner inte om något av dem. Jag känner mig inte "sjuk" på det sättet man kan göra när man har feber.
 
Jag vet inte, jag har varit förkyld typ en gång de senaste 10 åren och då började det som vanligt med ont i halsen osv. Inte haft magsjuka sedan jag var liten.

Som sagt jag mår "bra" bortsett från den här generella oro/obehagskänslan och illamåendet, känner mig inte sjuk alls.
 
Jag vet att detta egentligen är en fråga för 1177 men sitter inte riktigt i en situation där jag kan ringa och tänkte börja med att eventuellt få lite råd här.

Det började igår kväll, åt middag alldeles för sent (efter 21) och hade innan dess ätit en del godis, så mycket socker. När jag gick och lade mig vid typ halv 11 så fick jag den där känslan som om man blir rädd, typ man blir helt kall i hela kroppen, samma känsla som man kan få när man blir illamående. Men jag mådde inte illa, bara kall och lite yr, lite frossa också. Väldigt hög, men jämn, puls. Det kom och gick liksom i vågor och gjorde att jag inte kunde sova, är orolig för att det skulle vara hjärtat. Känns som alla tecken fanns där bortsett från bröstsmärtor. Lyckades till slut sova några timmar.

I morse var det som vanligt, åt frukost och så vid strax innan 6. Tog lite kaffe på jobbet vid 8-tiden och typ 20 minuter senare kom det tillbaka. Alldeles kall i hela kroppen, lätt illamående (men inte så jag känner att jag behöver spy), lite overklighetskänslor, känner mig trött och svag. Jag svettas inte men är varm och lite röd i ansiktet, iskall om fingrarna, känner mig överlag som att kroppen är kall inuti men het på huden eller hur jag ska säga. Fortfarande inga bröstsmärtor och pulsen känns normal.

Jag har haft både ångest och panikångest innan, samt flera versioner av halsbränna men den här känslan påminner inte om något av dem. Jag känner mig inte "sjuk" på det sättet man kan göra när man har feber.
Ta en temp?
 
Låter som klassiskt sjukdomsutbrott. Så där mår jag innan jag lyckats antingen sova bort eller låta det bryta ut en förkylning alt. influensa. Kan ju också vara Covid.
Jag har aldrig haft influensa så vet inte hur det känns. Det sjukaste jag varit var för ett par år sedan när jag fick någon sorts bakterieinfektion i lungorna men då startade det ju som vanligt med snorig/halsont osv. Men kanske är det? Som sagt mest orolig för att det ska vara hjärtat då jag checkar en hel del riskfaktorer och har det i släkten. Men som sagt puls känns som vanligt och inga bröstsmärtor/domningar, men samtidigt har man ju hört att en "generell oroskänsla" kan vara det enda symptomet.

Åkt in till akuten en gång då jag trodde det var hjärtat men visade sig vara panikångest, det var då jag fick den "diagnosen", har efter det lärt mig känna igen de tecknen och hantera det men detta är som sagt nytt så då blir jag orolig.

Samtidigt eftersom detta egentligen "började" igår kväll, vore det hjärtat så skulle jag väl ha kolat vid det här laget..
Jag är på jobbet så har ingen termometer, äger tyvärr ingen hemma heller men skulle kunna åka förbi föräldrarna, vet inte om det är så bra dock ifall det nu skulle vara covid, men har inga andra symptom, varit fullvaccinerad sedan i somras.
 
Jag har aldrig haft influensa så vet inte hur det känns. Det sjukaste jag varit var för ett par år sedan när jag fick någon sorts bakterieinfektion i lungorna men då startade det ju som vanligt med snorig/halsont osv. Men kanske är det? Som sagt mest orolig för att det ska vara hjärtat då jag checkar en hel del riskfaktorer och har det i släkten. Men som sagt puls känns som vanligt och inga bröstsmärtor/domningar, men samtidigt har man ju hört att en "generell oroskänsla" kan vara det enda symptomet.

Åkt in till akuten en gång då jag trodde det var hjärtat men visade sig vara panikångest, det var då jag fick den "diagnosen", har efter det lärt mig känna igen de tecknen och hantera det men detta är som sagt nytt så då blir jag orolig.

Samtidigt eftersom detta egentligen "började" igår kväll, vore det hjärtat så skulle jag väl ha kolat vid det här laget..

Jag är på jobbet så har ingen termometer, äger tyvärr ingen hemma heller men skulle kunna åka förbi föräldrarna, vet inte om det är så bra dock ifall det nu skulle vara covid, men har inga andra symptom, varit fullvaccinerad sedan i somras.
Hjärtproblem kan ge sig till känna i flera dagar. Förhoppningsvis är det inte hjärtat, men om du är orolig (vilket du verkar vara) så är nog sjukvården det enda rätta stället för dig att vända dig till.
 
Min ytterst amatörmässiga gissning är att du är lite trött och slut både mentalt och fysiskt och att det säkert inte är någon fara. Men vänd dig till sjukvården och kolla upp det - om inte annat för att bli lugn själv. Lycka till!
 
Tänkte uppdatera lite bara. Jag gick hem tidigare och ringde 1177, pratade med en sköterska som tyckte jag skulle åka in akut då hon inte kunde säga att det inte var allvarligt. Jag avvaktade ändå ett par timmar men har man liksom fått rådet att åka in akut så släpper ju inte den oron direkt. Jag hade ju inte haft bröstsmärtor/andningsproblem innan men det smög sig på då. Jag visste att det till 99% säkert var stress nu men ja.. jag kan ju inte vara säker så vad gör man?

Åkte in till akuten iaf, behövde inte vänta utan fick komma in direkt. Kollade blodprov, ekg och lite annat. Bortsett från lite högt blodtryck (vilket jag vet om) så såg allt bra ut, troligtvis stressrelaterat. Läkaren tyckte också att jag skulle boka tid för provtagning för sköldkörteln för att se att det inte är det som kan spöka. Borde gå på koll iaf en gång per år men har inte velat åka in till en vårdanläggning nu under corona om jag inte är tvungen.

Hade sjukt dåligt samvete över att jag åkt in i onödan men både sköterskan och läkaren var jättetrevliga och menade på att man ska åka in ändå, för ja det kunde ju varit något.

Känner nu att vad TREVLIGT att min ångest hade hittat ett nytt sätt att manifestera sig på när det gamla inte fungerade längre. :)

Känns iaf bra att allt är okej. Mår fortfarande lite illa men är troligtvis på grund av dålig kost i samband med för lite sömn.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 019
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 196
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp