Känns hopplöst att hitta en medryttarhäst

Jag tänker att det inte handlar om ridkunskaper utan brist på hästerfarenhet utanför ridskola. Man måste kunna läsa hästar och veta hur man ska bemöta och hantera olika sorters situationer. Ridningen är bara typ en tredjedel av livet med häst. Man ska sköta om hästen och utrustningen, mocka och fixa, och kunna förstå när något är fel med hästen och inse att man måste söka hjälp.

Visserligen men det känns inte så troligt att alla hästägare skulle utgå från att en person som ridit på ridskola i 9 år helt saknar dessa kunskaper och att det är det som är anledningen till att TS inte får napp. Dessutom är det knappast hjärnkirurgi att mocka, smörja sadel och träns etc.
 
Det är nog väldigt olika i olika delar av landet. Men generellt upplever jag att många vill ha en medryttare för att kunna vara "hästledig" emellanåt. Har man haft egen häst sedan tidigare så tror jag det är lättare för då vet man vilket ansvar det kräver och vilka kostnader det innebär. Det kan vara stor skillnad att vara ridskoleryttare under flera år mot att ha haft egen häst eller hanterat privathäst. Det är så mycket mer kring hästägandet liksom som man aldrig konfronteras med på ridskolan. Kontakter är nog bästa vägen att gå gissar jag. När jag sålt min häst i augusti så hörde en fd stallkompis av sig till mig och frågade ett flertal ggr om jag inte ville komma och provrida deras D-ponny. Det gjorde jag och på den vägen blev det. Nu är jag medryttare 3 dagar per vecka. Försöker hjälpa till med sysslor runt omkring i mån av tid och har bl a köpt utetäcke, benskydd och mineraler till ponnyn som ett bidrag/tack.
 
Visserligen men det känns inte så troligt att alla hästägare skulle utgå från att en person som ridit på ridskola i 9 år helt saknar dessa kunskaper och att det är det som är anledningen till att TS inte får napp. Dessutom är det knappast hjärnkirurgi att mocka, smörja sadel och träns etc.

Jag träffar på många som riidit i åratal på ridskola som inte kan se en hälta eller läsa av en häst och veta hur den ska bemötas.
 
Jag träffar på många som riidit i åratal på ridskola som inte kan se en hälta eller läsa av en häst och veta hur den ska bemötas.
Mina hästägare ville alltid att jag skulle ringa om något kändes konstigt med hästen snarare än att analysera hältor och sånt själv.

Trodde att man som hästägare brukade lägga några timmar på att skola in medryttaren och vara tillsammans i stallet innan medryttaren är där helt själv. Många hästägare är ju rätt noga med hur man vill ha saker och ting typ mockning, hur mycket strö man tar, hur man putsar utrustningen, hur hästen ska hanteras, etc och det är ju då bra tillfällen att gå igenom det du tar upp. Tror nog att de flesta normalbegåvade kommer in i matchen efter ett tag på det viset. Som sagt det är inte hjärnkirurgi.
 
Jo, men då får man också räkna med att många inte kommer vilja rida ens häst. Det är det jag menar. Om jag kan ta tre privatlektioner per månad för ungefär samma summa så kommer jag inte betala 2000 kr för att rida ut i skogen och sköta någon annans häst. Det är verkligheten.
Då tycker jag att du ska ta dina tre privatlektioner istället för att försöka snylta på någon hästägare. I sådana här diskussioner undrar jag alltid varför endel tycker att det är helt okej att betala för vissa saker men inte för andra. Vad tror du att summan du betalar till tränaren går förutom det uppenbara, dvs. hens lön? Jo det går till hästens uppehälle precis som det gör om du betalar 2000 kr för att få rida någons häst 20 gånger/månad. Skillnaden är att du får fler ridtimmar för din peng och du kanske inte får instruktioner. Det har visserligen de som velat fått här med men...
 
Mina hästägare ville alltid att jag skulle ringa om något kändes konstigt med hästen snarare än att analysera hältor och sånt själv.

Trodde att man som hästägare brukade lägga några timmar på att skola in medryttaren och vara tillsammans i stallet innan medryttaren är där helt själv. Många hästägare är ju rätt noga med hur man vill ha saker och ting typ mockning, hur mycket strö man tar, hur man putsar utrustningen, hur hästen ska hanteras, etc och det är ju då bra tillfällen att gå igenom det du tar upp. Tror nog att de flesta normalbegåvade kommer in i matchen efter ett tag på det viset. Som sagt det är inte hjärnkirurgi.
Uppenbarligen är det jättesvårt för många att bemöta hästen på ett bra sätt och det är också uppenbart hur svårt det är att se hältor. Du kanske inte tycker att det är svårt. Det är ju bra men med tanke på hur endel bemöter hästar och med tanke på hur få som ser hältor innan det blivit riktigt illa så tillhör du minoriteten. Det är kanske inte hjärnkirurgi men det är förbannat svårt för de allra flesta.
 
Mina hästägare ville alltid att jag skulle ringa om något kändes konstigt med hästen snarare än att analysera hältor och sånt själv.

Trodde att man som hästägare brukade lägga några timmar på att skola in medryttaren och vara tillsammans i stallet innan medryttaren är där helt själv. Många hästägare är ju rätt noga med hur man vill ha saker och ting typ mockning, hur mycket strö man tar, hur man putsar utrustningen, hur hästen ska hanteras, etc och det är ju då bra tillfällen att gå igenom det du tar upp. Tror nog att de flesta normalbegåvade kommer in i matchen efter ett tag på det viset. Som sagt det är inte hjärnkirurgi.
Du diskuterar något annat än det jag skriver om. Jag skriver om hur man läser och bemöter hästar, du tar upp mockning och annat praktiskt.

I övrigt håller jag med @TinyWiny som skriver om det jag diskuterar.
 
Inte hjärnkirurgi men...

Jag har haft medryttarkanditater som sagt att dom gått på ridskola, sen när vi ridit ut har snälla gammelhästen gått iväg över kalhygget medans jag får skrika instruktioner i hur man svänger.

Folk kan förvånansvärt lite ibland.
 
Inte hjärnkirurgi men...

Jag har haft medryttarkanditater som sagt att dom gått på ridskola, sen när vi ridit ut har snälla gammelhästen gått iväg över kalhygget medans jag får skrika instruktioner i hur man svänger.

Folk kan förvånansvärt lite ibland.
Ja jösses ja! Det får mig att minnas en människa som provred och som pratade vitt och brett om hur mycket hon hade tävlat. De egna hästarna hade varit många dessutom. Vi rider iväg och efter en stund frågar jag om vi ska trava lite. Visst säger hon och studsar runt där i sadeln. Jag påtalar att det är bra om hon rider lätt (hästen var mycket obekväm med studsandet) och hon skyller på för långa läder. Hon kan inte korta dem själv utan jag hoppar av och hjälper henne men inte kunde hon rida lätt ändå... Det blev ingen medryttare där.
 
Oj, vilken tur jag måste haft när jag träffade min medryttare för första gången för snart 2,5 år sedan.

Hon är en "vanlig ridkoletjej", som varit medryttare på en häst före min.

Visst har hon lärt sig mycket ihop med mig och hästen, men så noggrann och ansvarsfull som hon är, är inte ens många hästägare själva.

Jag tycker man skall vara försiktig med att dra alla över en kant.

Någon gång måste ju sannolikt vara den första för oss alla.
 
Oj, vilken tur jag måste haft när jag träffade min medryttare för första gången för snart 2,5 år sedan.

Hon är en "vanlig ridkoletjej", som varit medryttare på en häst före min.

Visst har hon lärt sig mycket ihop med mig och hästen, men så noggrann och ansvarsfull som hon är, är inte ens många hästägare själva.

Jag tycker man skall vara försiktig med att dra alla över en kant.

Någon gång måste ju sannolikt vara den första för oss alla.

Mitt inlägg handlade om varför ts inte blir vald som medryttare. H*n tänker att det kan bero på ridkunskaperna, jag att hästkunnandet kanske bedöms brista. Inget annat.

Självklart måste man börja någonstans. Själv skötte jag privathästar som efter ett tag övergick till att också innebära ridning.
 
Uppenbarligen är det jättesvårt för många att bemöta hästen på ett bra sätt och det är också uppenbart hur svårt det är att se hältor. Du kanske inte tycker att det är svårt. Det är ju bra men med tanke på hur endel bemöter hästar och med tanke på hur få som ser hältor innan det blivit riktigt illa så tillhör du minoriteten. Det är kanske inte hjärnkirurgi men det är förbannat svårt för de allra flesta.

”Förbannat svårt för de allra flesta”?

Tolkar jag dig rätt att du menar att det endast är en minoritet som efter ett antal år på ridskola och lite tid och tålamod från en hästägare lyckas nå upp till en tillräcklig kunskapsnivå för att klara av att ta hand om en häst enligt ägarens noggranna instruktioner 2-3 gånger i veckan?

Det låter helt extremt.
 
Du diskuterar något annat än det jag skriver om. Jag skriver om hur man läser och bemöter hästar, du tar upp mockning och annat praktiskt.

I övrigt håller jag med @TinyWiny som skriver om det jag diskuterar.

Det var faktiskt du som tog upp mockning och sköta utrustning. Se i övrigt mitt svar till TinyWiny.
 
Jag träffar på många som riidit i åratal på ridskola som inte kan se en hälta eller läsa av en häst och veta hur den ska bemötas.
Jag har även träffat på många som aldrig satt sin fot på en ridskola och som lik förbaskat har exakt de bristerna...
 
Självklart finns de också, det ena utesluter väl inte det andra?
Nej då, men att "bara" ha ridit på ridskola behöver inte per automatik innebära att man är helt utan kunskaper utöver ridningen. På en seriös ridskola får man lära sig bra mycket mer än att rida. Jag skulle vara mer rädd för en "självlärd" inte så erfaren person.
 
Nej då, men att "bara" ha ridit på ridskola behöver inte per automatik innebära att man är helt utan kunskaper utöver ridningen. På en seriös ridskola får man lära sig bra mycket mer än att rida. Jag skulle vara mer rädd för en "självlärd" inte så erfaren person.
Självklart! Har själv ridit på ridskola i över tio år. Men det var en väldig bredd mellan oss som bodde där och de som red sin timme i veckan och sen åkte hem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 032
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 972
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp