Bukefalos 28 år!

"Känslig mage", magknip

zassoo

Trådstartare
Hej Buke.

Jag har så länge jag kan minnas haft lite känslig mage, på så vis att jag måste se till att äta regelbundet för att inte få magknip.

Den senaste tiden har det dock eskalerat. Jag får magknip/kramper mer eller mindre varje dag, magen blir uppblåst och spänd och det blir en allmän obehagskänsla. Jag blir gasig och både fiser och rapar :o Även lite toalettproblem, behöver göra nummer två relativt ofta men många gånger kommer det inte så mycket och jag får sitta en stund.

Jag har inte kunnat härleda problemen till något specifikt livsmedel, bara att det vanligen blir värre och värre under dagen. Förutom i söndags då jag vaknade tidig morgon av magknipet :crazy:

Någon som haft liknande? Vad gör man? Söker vård, experimenterar själv hemma med kosten?

Tacksam för input! Är trött på att känna mig som en spärrballong med pyspunka O_o
 
Du skriver visserligen att du haft besvären så länge du kan minnas - iofs ovisst om det betyder livslångt eller ett antal år - men just att du upplever att besvären förvärrats sedan en tid gör att jag för min del föreslår läkarkoll. Det finns många olika möjliga orsaker till att mage/tarm börjar fungera (extra) dåligt, många är helt triviala medan andra kan vara skönt att utesluta tidigt. :up:
 
Du skriver visserligen att du haft besvären så länge du kan minnas - iofs ovisst om det betyder livslångt eller ett antal år - men just att du upplever att besvären förvärrats sedan en tid gör att jag för min del föreslår läkarkoll. Det finns många olika möjliga orsaker till att mage/tarm börjar fungera (extra) dåligt, många är helt triviala medan andra kan vara skönt att utesluta tidigt. :up:

Ja det var ju en ganska ospecifik tidsrymd ;) Från lågstadieålder i alla fall, vilket betyder ca 20 års tid. Minns att jag kunde få vansinnigt ont i magen om det gick för länge mellan måltiderna, var tvungen att lägga mig på rygg och vänta till det gick över. Nu för tiden är jag dock bättre på att äta regelbundet.

Läkarkoll är kanske det bästa. Startsträckan för att boka tid på vårdcentralen är dock lång, men jag har börjat inse att mina magproblem kanske inte kan räknas som inom normalspannet...
 
Känslig för laktos? Vet inte om det passar in på att du får ont om du inte äter, men uppblåst mage och magbesvär gör ju det iaf.
Läser Beach-tråden ibland på Ungdom och vet att du är aktiv där så tänkte även kolla om du dricker proteinpulver i form av whey protein? Det om något kan ställa till det i magen för vem som helst :down: Riktigt ordentligt t.o.m. även om man aldrig visat tendenser till att vara känslig för laktos.
 
Känslig för laktos? Vet inte om det passar in på att du får ont om du inte äter, men uppblåst mage och magbesvär gör ju det iaf.
Läser Beach-tråden ibland på Ungdom och vet att du är aktiv där så tänkte även kolla om du dricker proteinpulver i form av whey protein? Det om något kan ställa till det i magen för vem som helst :down: Riktigt ordentligt t.o.m. även om man aldrig visat tendenser till att vara känslig för laktos.

Har inte provat att utesluta laktos, men visst har tanken slagit mig. Dock har jag fått för mig att man vid laktosintolerans snarare får problem med lös avföring, men inte helt 100.

Nope, använder inte proteinpulver :)
 
Jag skulle prova att experimentera med kosten själv först, främst för att jag själv mått periodvis uselt och fick ordning på det helt tack vare ändrade matvanor. Hur dåligt jag faktiskt mådde märkte jag dock inte förrän jag började experimentera och märkte hur mycket bättre det kunde bli :p

Hur som helst, det jag först skulle göra om jag var i din situation är (förutom det självklara, att utesluta godis, snabbmat, läsk och liknande skräp) är att testa en vecka eller två utan gluten. Du kan också prova att utesluta laktos som någon tipsade om, men det är väldigt vanligt att kroppen reagerar som om den är laktoskänslig när det egentligen är gluten den inte klarar.
 
Har inte provat att utesluta laktos, men visst har tanken slagit mig. Dock har jag fått för mig att man vid laktosintolerans snarare får problem med lös avföring, men inte helt 100.

Nope, använder inte proteinpulver :)

Jag är själv inte laktosintolerant men blir ändå känslig vid för mycket laktos. Under en period då det blev för mycket så fick jag utspänd "gravidmage" och gasig som sjutton ( :o ), men ingen diarré. Så kan ju testa att utesluta det från kosten under en tid iaf och se om det hjälper.

Har inte fö apoteket tester man kan göra hemma för gluten och laktos? Startsträckan till apoteket kanske är lättare att få igenom än att kontakta vården :)
 
Precis som @Riru, tänkte jag på laktos.

Jag är laktos-känslig och får sjukt ont om jag äter för mycket laktos, ibland kan jag klara av lite laktos, men försöker att i största möjliga mån undvika de.

Men när jag undviker laktos är min mage lugn och snäll :)
 
Hej Buke.

Jag har så länge jag kan minnas haft lite känslig mage, på så vis att jag måste se till att äta regelbundet för att inte få magknip.

Den senaste tiden har det dock eskalerat. Jag får magknip/kramper mer eller mindre varje dag, magen blir uppblåst och spänd och det blir en allmän obehagskänsla. Jag blir gasig och både fiser och rapar :o Även lite toalettproblem, behöver göra nummer två relativt ofta men många gånger kommer det inte så mycket och jag får sitta en stund.

Jag har inte kunnat härleda problemen till något specifikt livsmedel, bara att det vanligen blir värre och värre under dagen. Förutom i söndags då jag vaknade tidig morgon av magknipet :crazy:

Någon som haft liknande? Vad gör man? Söker vård, experimenterar själv hemma med kosten?

Tacksam för input! Är trött på att känna mig som en spärrballong med pyspunka O_o

Jag skulle bokat en tid för en läkarkoll för att starta en utredning.
Visst skulle dina symtom stämma överens med IBS men kan vara annat också som det kan finnas mediciner för så är ju onödigt att gå runt med besvär år ut och in om det faktiskt finns något som hjälper.

Själv har jag genomgått utredning 2 gånger i mitt liv inkl gastroskopi 2 gånger, ultraljud, massor av blodprover, provbehabdlingar etc. Men förutom laktosintolerans har man inte hittat något så då har man IBS, även om jag inte har problem med avföringen så har jag både magknip/tarmkramper, uppblåst och spänd mage och en del gaser (dock luktfria som tur är!) som ej är relaterat till vad jag äter.
Jag tycker det känns skönt och tryggt att veta att det inte är något annat fel som kanske hade gått att bota/behandla.
Men då är jag också medicinare och inte den typen som experimenterar själv när det gäller så pass långvariga problem.
 
Man får ju inte länka här men googla på Elimineringskost och bloggen "Vägen till 65"
Det var en hel del hon fick ta bort ur kosten men även en del saker hon trodde hon inte tålde men som idag är helt ok äta.
Det här med elimineringskost var alltså ett förslag från hennes läkare och hon fick börja äta bara fisk och smör i tre veckor
 
Jag har ibs och har alltid problem. Mitt tips är: ta hjälp av vc och dietist :) börja med att utesluta ev intolleranser/allergier och gör utredning...

Det tips som gjort stor skillnad för mig är: inga kalla drycker med mat utan magen mår så mkt bättre med varma drycker, tex te till middagen :):up:
 
Jag har också haft problem med min mage, känsligheten har gåt upp och ner. Ett tag kunde jag inte äta några mjölkprodukter alls och var känslig för socker och måltiderna var tvunget att vara extremt regelbundna. Under den tiden mådde jag inte så bra på andra sätt (en rejäl utbrändhet), när jag sen blev bättre så blev min mage också bättre. Nu, många år senare, kan jag äta glass och gräddsåser igen och har sällan magkramper.
Fundera på om det kan vara så att dina förvärrade problem har samband med något annat, t ex stress eller depression.
 
Jag skulle bokat en tid för en läkarkoll för att starta en utredning.
Visst skulle dina symtom stämma överens med IBS men kan vara annat också som det kan finnas mediciner för så är ju onödigt att gå runt med besvär år ut och in om det faktiskt finns något som hjälper.

Själv har jag genomgått utredning 2 gånger i mitt liv inkl gastroskopi 2 gånger, ultraljud, massor av blodprover, provbehabdlingar etc. Men förutom laktosintolerans har man inte hittat något så då har man IBS, även om jag inte har problem med avföringen så har jag både magknip/tarmkramper, uppblåst och spänd mage och en del gaser (dock luktfria som tur är!) som ej är relaterat till vad jag äter.
Jag tycker det känns skönt och tryggt att veta att det inte är något annat fel som kanske hade gått att bota/behandla.
Men då är jag också medicinare och inte den typen som experimenterar själv när det gäller så pass långvariga problem.

Har dina symptom blivit bättre, och vad har du i så fall fått ändra?

Jag tänkte ringa VC imorgon och boka tid, känns bäst! Behövde nog få bekräftelse på att det är något som är "värt" att kolla upp... :)
 
Fundera på om det kan vara så att dina förvärrade problem har samband med något annat, t ex stress eller depression.

Jag är mindre stressad nu än jag varit på flera år, så jag tror faktiskt inte att stress är en faktor just nu. Men visst kan det i allmänhet påverka en otroligt mycket!
 
Jag har ibs och har alltid problem. Mitt tips är: ta hjälp av vc och dietist :) börja med att utesluta ev intolleranser/allergier och gör utredning...

Det tips som gjort stor skillnad för mig är: inga kalla drycker med mat utan magen mår så mkt bättre med varma drycker, tex te till middagen :):up:

Och jag som har så svårt för varma drycker :p Har precis börjat lära mig dricka te :angel:
 
Har inte provat att utesluta laktos, men visst har tanken slagit mig. Dock har jag fått för mig att man vid laktosintolerans snarare får problem med lös avföring, men inte helt 100.

Nope, använder inte proteinpulver :)
Har dina symptom blivit bättre, och vad har du i så fall fått ändra?

Jag tänkte ringa VC imorgon och boka tid, känns bäst! Behövde nog få bekräftelse på att det är något som är "värt" att kolla upp... :)

Tyvärr inte! Har lärt mig leva med det bara, även om det är riktigt jobbigt ibland när man får magknip ute på restaurang osv. Undviker att äta typ stark mat, mycket vitlök och mycket och kaffe vid samma tillfälle men inte alltid det hjälper heller. Och ibland kan jag äta allt det där vid samma middag utan att få ont.

Tyvärr finns det ju inget botemedel mot IBS.
 
Tyvärr inte! Har lärt mig leva med det bara, även om det är riktigt jobbigt ibland när man får magknip ute på restaurang osv. Undviker att äta typ stark mat, mycket vitlök och mycket och kaffe vid samma tillfälle men inte alltid det hjälper heller. Och ibland kan jag äta allt det där vid samma middag utan att få ont.

Tyvärr finns det ju inget botemedel mot IBS.

Vad jobbigt! Nej jag har förstått att IBS är väldigt klurigt på det viset. Men många verkar ändå ha hittat sätt som lindrar problemen och det är ju skönt i så fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 284
Senast: Aliche
·
Hästvård Börjar bli väldigt orolig över min hästs mage. Hon har alltid varit känslig om den när man sadlar och så. men sen har det blivigt värre...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: Nausea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp