Känslig mage

Min man fixade blomkålsris till middagen en dag istället för ris. Det funkade inte. Det var ingen stor reaktion men tillräckligt för att jag ska undvika det i fortsättningen.

Det är lustigt. Det som funkar bäst för mig är det som folk de senaste åren varit "rädda" för: socker istället för sockersubstitut och kolhydrater till varje måltid t.ex. vitt bröd, vit pasta osv.

Jag får kanske ta och prova rödlök i annan form än picklad och se om det funkar!

Jag har ju Crohns och enligt min läkare ska jag äta det som stannar sas, dvs det jag inte mår dåligt av.

Fibrer får jag absolut inte äta för mycket av, som grovt bröd och knäckebröd (men mindre mängder inte för ofta går bra). Vitt bröd går utmärkt, speciellt mitt egna surdegsbröd.

Rödlök i alla former, vitlök, salladslök och gul lök är inga problem. Purjolök går ICKE, då blir magen extremt arg.

Inulin (jordärtskockor osv) går i mindre mängd inte för ofta. Ett trick är att koka upp dem, hälla bort det vattnet och koka dem i nytt vatten.

Kål i alla former går inte, min mage bubblar igång direkt.

Baljväxter får jag vara väldigt försiktig med men det går så länge det inte blir för ofta. Sallads/sockerärtor, "frysärtor" i påse och ärtskott är inga problem.

Paprika i alla former är helt uteslutet men chili går jättebra.

Jag tar dimetikon och ProbiMage varje dag, det gör att magen håller sig lugn.
 
Tack för tipset!

Egentligen är mitt problem mer relaterat till när jag inte äter hemma. Det är ju vitlök och lök i nästan allt känns det som!

Ja det är ett gissel att äta så fort man inte är hemma och fixar allt själv. Jag har räddats av att ha gjort kostomläggning under pandemin då man ändå inte gör nåt annat än är hemma... lever också ensam vilket underlättar. Men så fort man blir sugen på att resa bort eller blir bortbjuden så är det ett elände. Jag kan aldrig och sällan äta ute tex, var ute i fredags och lyckades få en specialanpassning av en av rätterna på menyn men jag får ju ändå kompromissa. Jag får ju alltid i mig nåt otillåtet så fort jag inte lagar allt själv eftersom detta är så svårt att leva upp till (försöker äta antiinflammatoriskt och är dessutom veg men äter numera fisk). Resa bort en vecka och bo på hotell är ju liksom uteslutet. Suger gör det, ja. Nu är jag ju glad att mina symptom sällan kommer akut så jag kan ju på så vis råka fuska en gång, men en vecka skulle inte funka. Då är jag dålig i flera månader efteråt.
 
Ja det är ett gissel att äta så fort man inte är hemma och fixar allt själv. Jag har räddats av att ha gjort kostomläggning under pandemin då man ändå inte gör nåt annat än är hemma... lever också ensam vilket underlättar. Men så fort man blir sugen på att resa bort eller blir bortbjuden så är det ett elände. Jag kan aldrig och sällan äta ute tex, var ute i fredags och lyckades få en specialanpassning av en av rätterna på menyn men jag får ju ändå kompromissa. Jag får ju alltid i mig nåt otillåtet så fort jag inte lagar allt själv eftersom detta är så svårt att leva upp till (försöker äta antiinflammatoriskt och är dessutom veg men äter numera fisk). Resa bort en vecka och bo på hotell är ju liksom uteslutet. Suger gör det, ja. Nu är jag ju glad att mina symptom sällan kommer akut så jag kan ju på så vis råka fuska en gång, men en vecka skulle inte funka. Då är jag dålig i flera månader efteråt.

Då har du det värre än jag. Det är inte roligt att behöva begränsa sig. Jag är inte van vid det. Innan det här älskade jag vitlök och åt mycket! Jag förstår inte vad som hänt. Min teori är att stress har orsakat det.

Jag kan inte äta rökt mat heller. T.ex. rökt fisk.
 
Jag har ju Crohns och enligt min läkare ska jag äta det som stannar sas, dvs det jag inte mår dåligt av.

Fibrer får jag absolut inte äta för mycket av, som grovt bröd och knäckebröd (men mindre mängder inte för ofta går bra). Vitt bröd går utmärkt, speciellt mitt egna surdegsbröd.

Rödlök i alla former, vitlök, salladslök och gul lök är inga problem. Purjolök går ICKE, då blir magen extremt arg.

Inulin (jordärtskockor osv) går i mindre mängd inte för ofta. Ett trick är att koka upp dem, hälla bort det vattnet och koka dem i nytt vatten.

Kål i alla former går inte, min mage bubblar igång direkt.

Baljväxter får jag vara väldigt försiktig med men det går så länge det inte blir för ofta. Sallads/sockerärtor, "frysärtor" i påse och ärtskott är inga problem.

Paprika i alla former är helt uteslutet men chili går jättebra.

Jag tar dimetikon och ProbiMage varje dag, det gör att magen håller sig lugn.

Kål funkar bra av nån anledning. Det är inte alltid logiskt tyvärr. Nån dag funkar det och sen nästa dag inte.
 
Då har du det värre än jag. Det är inte roligt att behöva begränsa sig. Jag är inte van vid det. Innan det här älskade jag vitlök och åt mycket! Jag förstår inte vad som hänt. Min teori är att stress har orsakat det.

Jag kan inte äta rökt mat heller. T.ex. rökt fisk.

Svårigheter med att äta rökt och paprika brukar väl höra ihop med gallproblem? Så är det iaf för min mormor och en vän till mig. Mormor har också en autoimmun sjukdom fö, dock ej samma som min men autoimmunitet hänger ihop - har man en får man ofta fler om man inte tar det på allvar och förändrar sitt liv. Min vän har samma sjukdom som mig.
Jag skulle ta såna där diffusa bekymmer på allvar faktiskt, då de lätt eskalerar när de väl börjar yttra sig. Kroppen hänger ju ihop liksom. Rasar det nånstans drar det gärna med sig annat.

Att begränsa sig är ett skit. Därför har jag försökt strama upp detta nu så jag slipper få fler bekymmer.
 
Svårigheter med att äta rökt och paprika brukar väl höra ihop med gallproblem? Så är det iaf för min mormor och en vän till mig. Mormor har också en autoimmun sjukdom fö, dock ej samma som min men autoimmunitet hänger ihop - har man en får man ofta fler om man inte tar det på allvar och förändrar sitt liv. Min vän har samma sjukdom som mig.
Jag skulle ta såna där diffusa bekymmer på allvar faktiskt, då de lätt eskalerar när de väl börjar yttra sig. Kroppen hänger ju ihop liksom. Rasar det nånstans drar det gärna med sig annat.

Paprika har jag inget problem med vad jag vet. Men jag ska fundera på det med gallproblem.
 
Jag har också problem med lök, framförallt rå lök. Charlottenlök är det som funkar bäst för mig, blir gasig av tillagad lök, men det funkar.
Sen får jag lätt magknip, äppeljuice och liknande på tom mage är inget kul.
Har ingen ibs eller liknande, tar däremot inolaxol som jag får på recept och det har stabiliserar magen mycket.
 
Är du pollenallergiker? I så fall läs på om korseaktioner. Allt man kan reagera på är inte med på listorna. Jag är gråboallergiker (med mera) och reagerar med obehagskänsla, knip, smärtor och otrevliga toabesök på bland annat korgblommiga växterna jordärtskocka och kronärtskocka men även flockblomstriga som morot, palsternacka, fänkål och selleri.
 
Är du pollenallergiker? I så fall läs på om korseaktioner. Allt man kan reagera på är inte med på listorna. Jag är gråboallergiker (med mera) och reagerar med obehagskänsla, knip, smärtor och otrevliga toabesök på bland annat korgblommiga växterna jordärtskocka och kronärtskocka men även flockblomstriga som morot, palsternacka, fänkål och selleri.

Jag tror det men blodprov för att kolla efter allergi (bl.a. pollen) visade ingen allergi.

Jag har inga problem med nåt snnat än lök och jordärtskocka. Jag misstänker att inulin/oligofructos är boven i dramat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 312
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Har väl främst senaste året känt att jag märkt av min mage mer än jag gjort förut. Blev sen jag började studera på högskolan. Äter...
2
Svar
32
· Visningar
3 727
Senast: What
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp