Känslig mot sol

Maris_

Trådstartare
Jag har haft min häst i två år nu ungefär och första året så reagerade hon inte på solen. Förra sommaren så blev hon bränd på mulen, hon har en stor vit bläs och "köttfärgad" underläpp osv. I år tänkte jag ligga steget före och smörjer in henne med Helosan Sol så gott jag kan, men hon verkligen avskyr det! Jag försöker att träna på det men det går inget vidare. Vad finns det mer för former av solskydd som man kan använda? Jag undrar om det kan vara Helosans relativt starka doft hon reagerar så kraftigt mot. Finns det några "huvor" av något slag som skyddar mot solen?

/ maris
 
Jag har samma promlem med min häst.
Jag har dessvärre inte hittat någon huva som täcker mulen. Har sytt en "tygbit" som jag fäster med kabborband runt nosrämmen på grimman, så att de täcker mulen. Är oxå tacksam för bättre tips!!!
 
Hej!
det finns huvor som täcker hela mulen.Finns att köpa på
Granngården,Odal hette det förur.
 
Min häst har samma problem (också en stor bläs och rosa underläpp).
Jag har testat mig fram och kommit fram till att vanligt Idomin (finns att köpa på apoteket) är tveklöst bäst. Det är milt, luktar inte så starkt, och så fett att det håller sig kvar länge.
Helosan däremot, både sol och vanlig, försvinner snabbare och luktar dessutom fränt. Min häst hatar det.
Jag börjar också smörja i god tid, så att mulen inte hinner bli sönderbränd. Smörjning varje dag med morotsbit som belöning efteråt rekommderas!


MVH/Jossan
 
Satt o kollade på mina gamla trådar och hittade den här!

Tänkte bara berätta hur det gick! :) Jag köpte en solkräm på apoteket som rekomenderades till barn. Solskyddsfaktor omkring 15, ingen parfym osv. Det är värt att pröva tänkte jag! Nu sådär när sommaren är slut kan man konstatera att min häst faktiskt går att smörja på näsan! :bump: Hon blev lite bränd några gånger, men då kunde jag smörja med Idomin och det fnasiga var snart borta!

Jag som hade gett upp hoppet om att smörja henne! Hon protesterar lite lamt genom att ta upp huvudet, men sen är det lugnt! Har tom fått pilla henne i munnen, och ta över allt på henne i ansiktet!

/ Maris
 
Min häst är osså känslig mot solen, dock bara på ögonen. Hon har osså bläs o vit mule, men det är inga problem. Det är just ögonen som inte "tål" solen. Ser alltid till att ha flughuvan på än vilken årstid det är om det är sol, då är ögonen jättefina o hon är inte besvärad alls. Om det är soligt o hon går utan huvan en hel dag så går hon o kisar o det har runnit mkt ur ögonen... :crazy:
 
vad bra :-)
Annars, nästa år, kan du ju sy en sån där "mul-lapp" istället, så slipper du hålla på att smörja och joxa hela tiden!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en arab på 7 år (chokladbrun) som som jag börjar misstänka någon sorts känslighet mot gräs. Tar från början. Han har varje år under...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: lytesout95
·
Foder & Strö Våra hästar har gått på hårt betat bete, och min unghäst har visat vad jag trott varit solbränd mule. Han har vit bläs och rosa mule, så...
Svar
16
· Visningar
2 895
Senast: A_NN_A
·
Hästvård Jag har en liten grabb på två år som har varit på bete i två veckor. Jag åkte för att kika till honom och kunde konstatera att hans rosa...
Svar
12
· Visningar
2 065
Senast: phie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp