Förgiftning av smörblomma?

Amk

Trådstartare
Våra hästar har gått på hårt betat bete, och min unghäst har visat vad jag trott varit solbränd mule. Han har vit bläs och rosa mule, så jag har helt enkelt tänkt att han varit känslig för solen som varit obarmhärtig i år. I veckan som gick fann jag honom dock ståendes mer eller mindre orörlig i hagen, och fick konstaterat fånganfall och höga lervervärden vilket indikerar förgiftning. Troligtvis har han ätit något giftigt i hagen. Först tyckte jag att jag fann alsikeklöver då jag inspekterade hagen noggrant, men nu lutar jag åt att det snarare är skogsklöver vilket ska vara ofaröigt för häst. Däremot har vi mycket stora mängder smörblomma, och kanske har hästen som är ung (och dum?) petat i sig för mycket av det i brist på frodigt gräs att äta.

Jag har försökt googla fall där hästar blivit förgiftade av smörblomma, men finner inte så många exempel där hästen blivit rejält dålig (påverkad lever ex), utan mest fått hudskador. Finns det bukefalister som vet mer om fall där hästar blivit dåliga av smörblommor?
 
Har varit med om en som dött pga smörblommor.
Det var ett år när gräset tog slut, hästen rensade allt i hagen även smörblommorna i brist på mat.
Symtomen var väldigt lika med gräsbetessjuka så veterinären hade svårt att ställa diagnos tills vi gick igenom hagen och upptäckte att alla smörblommorna var avbetade.
 
Mitt första sto fick fång pga förgiftning av smörblomma. Fånganfallet hävdes, men hon blev efter det extremt känslig för foderbyten och efter ytterligare några fånganfall fick hon somna in tre år efter att hon blev förgiftad.
 
Johannesört ger väl också fotosensibilisering, har sett hästar som sett förfärliga ut (sönderbränd i mule och ljusa partier).
 
Har varit med om en som dött pga smörblommor.
Det var ett år när gräset tog slut, hästen rensade allt i hagen även smörblommorna i brist på mat.
Symtomen var väldigt lika med gräsbetessjuka så veterinären hade svårt att ställa diagnos tills vi gick igenom hagen och upptäckte att alla smörblommorna var avbetade.

Fy vad hemskt 😞
Hur kunde det gå så långt att hästarna fick gå där trots bristen på bete så att de var tvungna äta allt som fanns ? Det är ju fruktansvärt 😞
 
Mitt första sto fick fång pga förgiftning av smörblomma. Fånganfallet hävdes, men hon blev efter det extremt känslig för foderbyten och efter ytterligare några fånganfall fick hon somna in tre år efter att hon blev förgiftad.
Hur gammal var hästen? Hade den några andra svagheter som gjorde den fångkänslig, så som övervikt eller cushing?
 
Hur gammal var hästen? Hade den några andra svagheter som gjorde den fångkänslig, så som övervikt eller cushing?

Hon var 11 år då, mager på gränsen till utmärglad, då fodervärden ansåg att hon skulle banta. Gick i grushage med 3 kg hö/dygn och åt smörblommor som hon kom åt utanför staketet pga hunger. :( Var absolut inte fångkänslig, inga fettansamlingar eller tecken på ppid.
 
Mina hästar har alltid gått där det är mycket smörblommor utan att någon blivit sjuk. när vi rivit gräs har de också fått och då ätit av de rivna blommorna. Hur mycket krävs det innan de blir sjuka? Om gräset är nyslaget, hur länge måste de då torka innan de inte är giftiga längre?
 
Mina hästar har alltid gått där det är mycket smörblommor utan att någon blivit sjuk. när vi rivit gräs har de också fått och då ätit av de rivna blommorna. Hur mycket krävs det innan de blir sjuka? Om gräset är nyslaget, hur länge måste de då torka innan de inte är giftiga längre?
Min veterinär lyfte inte på ögonbrynen när jag sade att det fanns mycket smörblommor, utan var inne på att det kunde vara Alsikeklöver eller Johannesört som orsakat förgiftningen. Kangas har skrivit en studie om giftiga växter som är intressant, och Sva varnar för smörblommor i färskt tillstånd så visst finns det dokumenterat att de är giftiga även om det verkar mer ovanligt att hästar blir svårt sjuka av det jämfört med de andra växter jag nämnde.
 
Hon var 11 år då, mager på gränsen till utmärglad, då fodervärden ansåg att hon skulle banta. Gick i grushage med 3 kg hö/dygn och åt smörblommor som hon kom åt utanför staketet pga hunger. :( Var absolut inte fångkänslig, inga fettansamlingar eller tecken på ppid.

Oj... då låter det som att din häst inte borde kunnat få i sig några neorma mängder smörblommor om det växte utanför staketet? Tack för svar, även om det låter väldigt dystert att hästen alltid var så fångkänslig sedan.
 
Min veterinär lyfte inte på ögonbrynen när jag sade att det fanns mycket smörblommor, utan var inne på att det kunde vara Alsikeklöver eller Johannesört som orsakat förgiftningen. Kangas har skrivit en studie om giftiga växter som är intressant, och Sva varnar för smörblommor i färskt tillstånd så visst finns det dokumenterat att de är giftiga även om det verkar mer ovanligt att hästar blir svårt sjuka av det jämfört med de andra växter jag nämnde.

Jag vet faktiskt inte hur smörblommor smakar, men det kan ju ha med att göra att/om de smakar apa.

Sedan kan det ha att göra med koncentrationen (den som åt utanför staketet), äter man bara smörblommor föreställer jag mig att det kan vara värre än utblandad mängd. Och en mager häst i dålig kondition har sämre motståndskraft.
 
Våra hästar har gått på hårt betat bete, och min unghäst har visat vad jag trott varit solbränd mule. ..

Förra året vid denna tiden fick min häst en förgiftningsfång efter att ha ätit liljekonvalj.

Detta gjorde hon när jag släppte henne på nytt bete, så att de äter fel saker har inte alltid att göra med dålig tillgång på grovfoder.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 637
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp