Sv: Kakao?

Jo, fast då får jag nog ha munkorg på henne dygnet runt... Hon lyckas alltid hitta något hon kan äta eller tugga på. Flera gånger har hon käkat min mammas smärtstillande salvor, då har hon först öppnat dörren till rummet de finns och sedan fått ner dem från en hög byrå, detta efter att ha krupit ur sin bur.
Salvorna hålls i ett låst skåp numera, men denna hunden är halvt omöjlig...

Är det stulna roligast, eller är hon bara ute efter 'något' så att säga?

Herrn här sa jag ju att om han överlever ettårsdagen utan att behövt buköppnas är det ett mirakel. Det gjorde han förvisso, men faktum kvarstår ju att han kan peta i sig det mest olämpliga. Han är ju svår för han är periodare, det går kanon i långa perioder sen pang så vaknar the destructor.

Under destructorperioderna brukar jag pynta huset med morötter (eftersom han inte får äta tugg och ben och så), och petflaskor. Man får fortfarande passa sig, det går inte att tro att något ätbart klarar sig bara för det finns morötter, eller att oemotståndliga saker klarar sig för det finns petflaskor. Men det minskar markant. När matsuget sätter in så raidar han, hittas inget så okej morot. Hellre än leta vidare och typ käka upp en deodorant (fast han hade fin andedräkt länge efter). När han bara är ute efter att söndra, så okej en petflaska räddar inte tandborsten eller skorna, men han tar hellre petflaskan än letar vidare och t ex snor en plastbunka. Petflaskor är jätteroliga, man kan bubba, bära och ffa kan man föra ett förbannat oväsen med dem, de låter skronk-skronk-skronk när man biter ihop dem. Så kan man gå omkring och låta så till allas irritation ;)

Skulle det kunna minska än mer olämplig konsumtion?

Petflaskorna är jag förvånade håller så bra, han är ju ute efter att tugga sönder, men de blir mest mos. Håller ett öga på dem men so far har alla överlevt. Korkar får man ta bort dock.

PS ska vara 2 kronors 1.5liters. Han är fortfarande ond på mig sen jag på ren jävelskap la in en sådan där hård gammal 4 kronors, jisses så han blängde, den gick ju inte att låta skronk med :devil:
 
Sv: Kakao?

pepp pepp till dig från en som har en likadan hund. jag får inte heller panik direkt längre. hjärtat orkar liksom inte med om man är rädd för att hunden ska dö varje gång den har satt i sig något farligt. min hund har satt i sig massor med choklad, majskolvar, persikor (inkl kärnor), folieformar, tillagade f-ben, you name it. jag har *peppar peppar* aldrig behövt uppsöka veterinär, men det har ju blivit ett antal samtal till vet med gråten i halsen, speciellt de första åren. men det blir ju så, vare sig man vill det eller ej, att man vänjer sig och tänker "jaha, nu har han/hon satt i sig något livsfarligt igen" utan att pulsen går upp nämvärt.
 
Sv: Kakao?

Men visst är det hemskt... Jag hade nog inte öht ringt vet. om jag inte hade skrivit tråden (vilket jag inte hade gjort om jag inte hade varit hemma med bihåleinflammation), men är ändå glad att jag åkte dit, man vet ju aldrig.

Tror att våra hundar spelar i samma liga, lite mer än en timme efter att hon kräktes upp kakaon käkade hon upp en form med potatisgratäng som stod i min mammas hönsgård, hon vet hur man kommer in där också såklart.
 
Senast ändrad:
Sv: Kakao?

Är det stulna roligast, eller är hon bara ute efter 'något' så att säga?

Hon är nog mest ute efter något, nu var hon egentligen ute efter tuggben och jag hade inte låst skafferiet eftersom jag bara var nere en kort stund, men kakaon luktade uppenbarligen bättre.

Hon har ett otroligt matbegär, hon kan känna kadaverlukt på 500 meters avstånd och springa och hämta det för att käka upp.
Mina föräldrar bor relativt nära en omlastningsstation för sopor, enbart brännbart men ibland finns där ju matrester eller matemballage och enda sättet att få henne att inte söka sig dit var att koppla eltråd där hon gick in. Det kvittade hur många gånger jag hämtade henne och kom på henne på bara gärning.

Sen kan jag visst hålla henne kopplad, men hon stannar ju 99 gånger av 100 hos mig och sen en dag när jag vänder ryggen emot så har hon lullat iväg nånstans.

Det bästa sättet att hålla henne ifrån att stjäla och leta mat är att hålla henne aktiverad och relativt mätt. Nu hade hon varit på pensionat i helgen och jag är krasslig, så livet var skittråkigt och då börjar matbegäret skrika:angel:
Idag har hon sprungit en mil, så nu är hon nöjd.

Men jag ska tänka på pet-flaskorna, morötter älskar hon och kan käka huuuuuur många som helst så det får hon ibland.
 
Sv: Kakao?

Har jag påstått att man ska chansa?

Enligt dom veterinärer jag har haft, så behöver man inte åka och kräka hunden om den inte visar några symptom alls. Däremot ska den hållas under sträng uppsikt och man ska vara beredd på att åka in så fort det kan behövas.

Min, numera vuxna, hane snodde en choklad av husse när han var liten. Hans husse älskar mörk choklad, och detta var en sådan från Lindt på 80% någonting. Lilla Benjamin vägde då ungefär 12 kg, och han åt upp en hel sådan kaka - medans hans husse låg och sov och hade glömt chokladen på soffbordet, och jag stod i duschen.
Ringde och rådfrågade närmsta veterinär, som sade att han skulle hållas under uppsikt.
Jag hade stenkoll på den stackars valpen, som var SÅ less på sin efterhängsna matte till slut! Han inte så mycket som bajsade löst sen, och åt sin kvällsmat med god aptit.
Han har ätit en del Marabou efter det också, och det anser han är en enorm delikatess ;)

Så nej, jag åker faktiskt inte in direkt bara sådär. Däremot sitter jag i bilen på 5 sek, om hunden skulle visa symptom efter att ha fått i sig något som man vet KAN vara giftigt. Skillnad mot sådant som exempelvis råttgift eller dylikt alltså.
 
Sv: Kakao?

Om hon är duktig på att massakrera saker, så håller inte PET-flaskor så länge :p

Mina slaktar en sådan på max 5 min, till och med lilla valpen. Dom gamla flaskorna med 4 kr i pant höll dock längre, jag saknar dom så!
 
Sv: Kakao?

Fast PET-flaskor innehåller ju ingen MAT och de tre bokstäverna är det enda som existerar i hennes huvud:D

Den andra däremot kan mycket väl massakrera Tuppeware-burkar och så... Och hon är äldre och borde vara klokare:smirk:
 
Sv: Kakao?

min mormors hund dog när han åt 200 g mörk chocklad, han var visserligen 14 år och en späd tax.
 
Sv: Kakao?

Vad skönt att det gick bra för din hund.

Denna dosering är vad jag lärt mig räkna efter:

Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.
 
Sv: Kakao?

Till din lista kan jag lägga, även om vi tog upp det tidigare i tråden, att ren kakao innehåller ca. 25 mg teobromin/g.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp