Sv: Kakao?

Det beror lite på hur långt det har gått och vilka symptom (om några) som hunden får. Framkallar kräkning när det direkt har hänt. Man ger aktivt kol om det har gått ett tag. Hunden får ofta dropp för att påskynda utsöndringen/nedbrytningen av teobrominet. Visar hunden symptom så sätter man också in hjärtmedicin och/eller medicin mot kramper.
 
Sv: Kakao?

Fy så obehagligt!

Min mardröm att mina hundar snor min mörka choklad :crazy:

Hoppas du hann in i tid!!
 
Sv: Kakao?

Sådärja! Hemma igen med en något groggy hund efter "illamåendesprutan".

Denna veterinären tyckte inte heller det vara ngn fara på taket (?), det hade nog räckt med att hon fick all mat och matolja (typ en liter torrfoder och en halv liter rapsolja), men jag ville ha sprutan eftersom vi nu var där. Hon tyckte att eftersom Loka inte var allmänpåverkad öht (mer än väldigt mätt;)) så var det inte så farligt.

Hon hade inte heller faktiskt varit med om en hund som hade blivit riktigt dålig efter att ha fått i sig choklad/kakao, även de som fått i sig betydligt större mängder än min hund...

Så jag vet inte, antingen är veterinärerna häromkring ovanligt okunniga/nonchalanta eller så har vi hundägare blivit ordentligt uppskrämda. Vetten menade att visst är det farligt, men inte SÅ farligt, och efter kräksprutan fick Loka ingenting, för hon menade att det inte fanns mer..?

Iaf, jag är glad att jag åkte dit:D
 
Sv: Kakao?

Fy så obehagligt!

Min mardröm att mina hundar snor min mörka choklad :crazy:

Hoppas du hann in i tid!!

Chokladen ligger överst i kylen, men nu hade vi storstädning för ngn vecka sen och sambon flyttade ner kakaon längst ner i skafferiet, bredvid hundbenen... Jag hade öht inte märkt det, men fattar ju att Loka var ute efter ett ben och inte kakaon när hon öppnade skafferiet, sen luktade kakaon godaste.

Så jag får skälla på sambon när han kommer hem:devil:
 
Sv: Kakao?

Skönt att höra att det har gått bra! :)

Angående uppskrämda hundägare så tror jag inte att man ska negligera farligheten. Angående påverkan på hunden så tar det ju några timmar 4-5 h (ibland upp till 24 h) innan hunden börjar visa symptom på förgiftning och du hann ju in till veterinären inom ett par timmar bara.

Och visst förekommer det att hundar förgiftas. På den klinik där jag går med min hund så har de flera fall per år. Och i ett nummer av hundsport så berättar veterinär Berit Wallin Håkansson om när hennes hund blev förgiftad av choklad: http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_chokladforgiftn.html
 
Sv: Kakao?

Hon väger 35 kg och fick i sig ungefär 100 gram kan jag tänka mig. Men hon har käkat mörk choklad (upp till 200 gram) innan och inte blivit dålig, vet inte om det kan skilja från hund till hund..?

Sist jag räknade på det (kl 2 på natten när en vän från småland ringde och var orolig för att hennes hund hade ätit ett 100g toblerone) så kunde en 30kilos hund äta upp till ca 150g mörk choklad innan det blev farligt.

Men hon höll honom ändå under strikt uppsikt hela natten och dagen därpå. En förgiftning kickar in ca 4-24 timmar efter upptaget av det giftiga.
 
Sv: Kakao?

Ren kakao innehåller 25 mg rent teobromin per g. Hunden har därför fått i sig ungefär 2500 mg teobromin.

Giftig dos för en hund på 35 kg är 700 mg (20 mg/kg kroppsvikt). Dödlig dos för samma vikt på hund är 3159-8750 mg (90-250 mg/kg).

Din uträkning var lite mer noggrann än min, så jag stjäl detta rakt av och skriver upp för framtidens "bra att veta" :D
 
Sv: Kakao?

Känner mig inte superorolig, hon har käkat värre saker (typ rakblad och större mängde giftiga prylar) men kakao är ju ganska koncentrerat...

Haha oj! Rakblad och större mängder giftiga prylar. Det låter inte alls bra. Bäst att passa sig så hunden inte skadas allvarligt nästa gång!
 
Sv: Kakao?

Haha oj! Rakblad och större mängder giftiga prylar. Det låter inte alls bra. Bäst att passa sig så hunden inte skadas allvarligt nästa gång!

Jo, fast då får jag nog ha munkorg på henne dygnet runt... Hon lyckas alltid hitta något hon kan äta eller tugga på. Flera gånger har hon käkat min mammas smärtstillande salvor, då har hon först öppnat dörren till rummet de finns och sedan fått ner dem från en hög byrå, detta efter att ha krupit ur sin bur.
Salvorna hålls i ett låst skåp numera, men denna hunden är halvt omöjlig...
 
Sv: Kakao?

Jag har varit med om samma sak. Var så klantig att jag lyckades glömma en kladdkaka på spisen då jag gick hemifrån ett tag.
Hunden satte i sig en dubbel sats kladdkaka, och var riktigt rund om magen då jag kom hem. Veterinären var väldigt bestämd på att jag skulle komma in på en gång för kräkning. Fick sedan mata henne med aktivt kol i ett par dagar framöver, för att förhindra förgiftning. Men det kanske du slapp undan?
 
Sv: Kakao?

Gissar på okunniga.

Min hund fick hjärtklappning och allergichock när han stoppat i sig ca 100 g choklad. Det blev två dygn på djursjukhuset med dropp och kramplösande innan hemgång. Jag trodde på fullaste allvar att hunden skulle stryka med. :crazy:

;) Krocket - har noga koll på ev chokladkartonger numera
 
Sv: Kakao?

Fast det där verkar otroligt olika på alla hundar tycker jag.

Jag vet om små hundar (< 5 kg) som ätit hela mörka chokladkakor, och inte ens visat ett enda symptom - och jag vet om stora hundar som snott en halv Marabou, och blivit väldigt sjuka.

Alltså, vad som ska vara giftig/dödlig dos verkar då variera. Mina hundar genom åren har snott en hel del choklad, och aldrig ens blivit dåliga i magen av det. Fast det då ska ha varit av giftig dos.
 
Sv: Kakao?

Snarare är det teobrominhalten i kakaobönorna som varierar. Det teobromininnehåll som anges t.ex. för kakao, mörk choklad, ljus choklad, kan endast betrakta som riktlinjer - ett genomsnitt. Ibland är det mer och ibland är det mindre.
 
Sv: Kakao?

Fast det där verkar otroligt olika på alla hundar tycker jag.

Jag vet om små hundar (< 5 kg) som ätit hela mörka chokladkakor, och inte ens visat ett enda symptom - och jag vet om stora hundar som snott en halv Marabou, och blivit väldigt sjuka.

Alltså, vad som ska vara giftig/dödlig dos verkar då variera. Mina hundar genom åren har snott en hel del choklad, och aldrig ens blivit dåliga i magen av det. Fast det då ska ha varit av giftig dos.

Fast man chansar väl inte tycker jag? :crazy:
Äter hunden choklad så åker man in för hundens bästa, för det kan komma allvarliga symptom rätt plötsligt efter flera timmar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp