kakelugn eller inte kakelugn?

Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Jag är efter ett par dagars tvekande och pratande med 'såna som kan' försiktigt positiv till att försöka rädda kakelugnen istället för att plocka ned och sälja. Sambon är fortfarande ganska osugen på att lägga pengar på den och vill istället ta bort den... Vi får väl se var vi hamnar när vi bestämt klart...
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Vi kommer förmodligen ha rätt mycket hjälp i år, så tyvärr är det inte omöjligt att vi slår i taket på ROT-avdraget redan utan kakelugnsrenovering...
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

meeen, dumma dumma bukefalos, jag ville ju skriva en glad smiley inte en hungrig... :D Sådär ja. Klurig bugg.

Sar: :D
 
Senast ändrad:
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Mycket. Jag lovar.
Om dessutom köket redan är slaktat så är kakelungen ännu mera ensam om att bära på själen.

Alltså jag skulle aldrig våga ta den ekonomiska risken att kasta ut kakelugnen.
Utan den skulle bli kvar om så i det trasiga skick den befann sig i.
Kanske skulle jag dock skippa att kasta in pengar i den för att renovera den när den inte sänker värmekostnaden.
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Nu har sotarens murare (han med kronflisorna) sagt att kronan inte går att laga eller göra något åt, och att han tror det är väldigt svårt att hitta en krona att ersätta med, och tycker vi ska köpa en helt ny (begagnad) kakelugn istället (om vi vill ha en).

Vi får se vad 'min' murare säger på fredag, han verkar i alla fall lite mer optimistisk... :)
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Utan krona så är den ju absolut inte värd pengar på samma sätt.

Kanske skulle ni tvinga sotaren att köpa den, för priset med krona?
Så kan ni montera ner den och köpa en annan om ni skulle ångra er.
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Sotarn betalar skadestånd om kakelugnen inte går att renovera så att vi i princip kan köpa en ny begagnad kakelugn tillsammans med det vi säljer det som är kvar av nuvarande trasiga för. Dvs han betalar i princip mellanskillnaden för vad vi hade kunnat sälja den för nedmonterad när den var komplett och dess värde nu. Upp och nedmontering får vi dock naturligtvis stå själva för i och med att nuvarande kakelugn inte var helt tät, och det är ju den biten som kostar mest.
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

I det läget så är det ju ändå inte husets egen kakelugn så då spelar det ju ingen roll längre.
Utan ni kan sälja resterna av den som ni har och köpa en annan någon annan gång.
Eller låta någon annan köpa den nya om de absolut vill ha en.
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Utan krona så får ni inte mkt om ni skulle sälja, försök få tag på en ny krona istället om det går. Jag skulle höra med en kakelugnsmakare vad den hade varit värd hel och sedan krävt kakelugnsmakaren på det beloppet, trasig och utan krona är den inte ens värd 1000 kr. Det hade varit en annan sak om något kakel varit spräckt men alla delar fanns kvar för då hade man kunnat laga den, men som den är nu så om man ska sälja så kan ni inte räkna med ngt alls egentligen. Den är endast intressant som reservdel och då brukar det vara enstaka kakel och inte hela ugnen som ev köpare är intresserade av.

Hör med Valter vad han kan råda er till till, han har ett stort kontaktnät och kan kanske hjälpa er att få tag på en "ny" krona? Det finns en hel del intressant läsning på hans sida. :idea:

Plocka ner är enkelt, där behövs det ingen kakelugnsmakare då det enda som behövs är en svamp, vatten och lite tålamod. Kakelugnar är uppsatta med lera så man blöter loss kaklet ett efter ett allt eftersom leran blir fuktig och lätt att få loss. Bestämmer ni er trots allt för att sälja istället så låt köparen sköta nermonteringen.
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Vi har fått tag på en krona som passar perfekt. Dessutom med anknytning till huset.... Kakelugnen kommer sättas om, med ny krona, jobbuppstart nästa vecka! :bump: Snabba puckar, tack murar'n! :D
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Grattis, ni kommer inte att ångra er! :bump:
Kolla länken iaf, där står det lite smått och gott om kakelugnar och rörspisar som kan vara nyttigt att läsa. :D
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Jo, jag har spanat en hel del på Valters sida tidigare faktiskt! Mycket smått och gott att lära där!
 
Sv: kakelugn eller inte kakelugn?

Grattis!
Då så bör ju kakelungnen vara kvar.
Jag lovar att det är en bra affär i längden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp