Kala fläckar i pälsen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bollan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 000
B

Bollan

Min d-ponny har fått kala fläckar i pälsen och jag vet inte vad det är? det började i pannan, hon fick en kal fläck åvanför pannan ca 2x2 cm trodde då att hon slagit i huvudet i höhuset eller något liknande men ca en vecka senare fick hon en till kal fläck på sidan av magen ca 3x1 cm stor och några dagar senare hade hon två till på andra sidan uppe vid bakbenet och de va ca 3x3 och 2x2 cm stora. det är inget i fläckarna som tex svart prickar det är bara len hud så tror inte att det är parasiter. Har nån någon aning om vad de skulle kunna vara? :( märkte även idag att en till häst i stallet också hade en kal fläck och den var ungefär lika stor som min hästs fläckar. vill verkigen veta vad de skulle kunna vara.. :(

Sv: Kala fläckar i pälsen

Detta kan vara en start på pälsätare, är din häst en pälsvariant? Ofta startar den i regionen huvudet och/eller hals/bog. Titta närmare på dessa fläckar, ser det ut som om någon klippt med en slö sax dvs att pälsen ser nött ut så är det med största sannolikhet pälsätare.

Prova med att badda med virkon på fläckarna. Det är bakteriedödande. Det tar ett tag innan du ser om det hjälper. Du kan också Switcha hästen. Har den nån klåda? Finns en typ av parasit som sätter sig i hårsäckarna. Den går inte se, endast cellprov/hudskrap kan ge svar på det. Det kan också vara just det som de andra föreslår: ringorm el pälsätare. Båda smittar.

hon kliar sig inte, och huden är len och fin som om pälsen bara har ramlat av.

Ta ut en vet och ta prov om det kan vara ringorm, och var försiktig fram till des, det sprider sig väldigt lätt!!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 788
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har... 2
Svar
25
· Visningar
2 747
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 180
Hästmänniskan Hej För ett tag sedan hyrde jag ett hästsläp av ett företag. Hästen skulle till tandläkaren. Innan lastning gick jag igenom...
Svar
7
· Visningar
1 213
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka