Kala fläckar!

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Fnurra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 980
F

Fnurra

Mitt marsvin har massor av kala fläckar , magen är nästan naken , innersidan av benen är också nästan kala ,vid nacken och på sidorna är det också fläckaar :( Vad ska jag göra?? Hon är en teddygris med mkt torr hy

Har hon "mjäll"?
Det är fullt möjligt att hon har sellnic och då måste hon få medicin (vanligtvis ivomec) för annars kommer hon att dö av det :crazy:
Iväg till veterinären med henne.

Jag skulle ta marsvinet till veterinären. Det kan vara sellnic(skabb) vilket är dödligt om marsvinet inte får behandling(Ivomec eller Sebacil). Har det intensiv klåda tyder mycket på det. Gå till veterinären så att den lille grisen inte behöver plågas. Det kan även vara ett kraftigt svampangrepp, tror att teddisarna har lätt att få det.

Ska tvinga iväg mina päron till vet nu. Jag har tjatat jättelänge om att det kan vara sellnic men de lyssnar inte :mad:

Se till att göra det fort så att de små grisarna inte behöver lida. Det behöver inte vara sellnic men om det skulle vara det så är det mycket plågsamt för djuren.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
733
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 011
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare