Kalcium i valpmat för större hund

Sparrisen123

Trådstartare
Hur mycket är lagom mycket kalcium i fodret till en valp som blir ca 60 cm som vuxen?
Sitter och kikar och hittar ganska stora variationer. Allt från Eukanuba Puppy Large med 0,8% kalcium, till Taste of the Wild High Prairie Puppy med 1,4%. Däremellan till exempel Royal Canin Labrador Retriever Junior (0,99%), Magnusson M&B Junior (1,2%), Acana Puppy (1,3%) och Doggy Professional Extra Valp (också 1,3%).
Har något av de fodren lagom med kalcium? Vilket/vilka?
Det är bara exempel på några foder jag hittade, så hur de är i övrigt behöver jag inte veta nåt om. Bara nyfiken just på vad som är rätt andel kalcium.
Eller är det Ca/P-kvoten man ska kolla på? Vad ska den isåfall vara?
 
Sv: Kalcium i valpmat för större hund

Nu har jag dålig koll på torrfoder, men ett alternativ annars kan väl vara att ge något färskfoder som bara innehåller naturligt kalcium och själv ge riktiga ben att tugga på osv. Får hunden i sig obehandlad kalk på naturligt sätt så kan det inte överdoseras eftersom hunden bajsar ut ett eventuellt överskott. Med tex mjölksyrad kalk kan hunden inte göra sig av med överskottet på samma sätt.

Annars, om du helst vill ge torrfoder, kolla mer på innehållsförteckningen än på alla procent hit och dit. Själv skulle jag tex inte ge något torrfoder som innehöll majs oavsett hur "fina" procenten än var.
 
Sv: Kalcium i valpmat för större hund

Tack för ditt svar, även om det inte riktigt var vad jag sökte :)
Vad jag förstått så ska man ju vara försiktig med just kalcium för valpar som blir ganska stora, därför undrar jag om det är någon procent eller Ca/P-kvot som är "gränsen".
Annars när man väljer foder är förstås hela innehållsförteckningen viktig och intressant :)
 
Sv: Kalcium i valpmat för större hund

Det finns studier som påvisat att det är skadligt för skelettet med stora mängder kalcium. Skillnad då hunden är vuxen, då kan den lämna överskottet via avföringen. Näringsnormerna ändrades, och man anser sedan dess att vid vid ca 1,8-2% kalcium (ts-halt) eller högre så skadar detta skelettet kraftigt. Observera också att kalcium ska ges i balans med fosfor, kvoten bör vara ca 1-1,2 (kalcium/fosfor=1,2)).
 
Sv: Kalcium i valpmat för större hund

Allt som är mellan 1,0-1,5 är okej Ca/P-kvot det allra viktigaste är att inte he valpen för mycket mat då för mycket energi ger tillväxtproblem. En valp ska inte vara tjock!
 
Sv: Kalcium i valpmat för större hund

Siffrorna inte mina - men samtidigt så ligger ju dina siffror också i samma område. Mina siffror kommer från det jag fått lära mig på SLU och på deras avels och näringslärekurs för hund. Instämmer i att hunden/valpen ska vara slank under uppväxten (ja, sen också)
 
Sv: Kalcium i valpmat för större hund

Sa inte emot dig! Kan mycket väl vara så att man kommit fram till att 1,2 är det mest optimala, det vet jag inget om. Men allt mellan 1,0-1,5 är bra i alla fall!
 
Sv: Kalcium i valpmat för större hund

Hmm blev ju konstigt. :o det var ju det jag menade - att vi var överens :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp