Kalender för funktionsnedsättning

keramin

Trådstartare
Jag ska testa en app med kalender på mitt jobb med vuxna med lätt utvecklingsstörning och eller autismspektrumdiagnos. Det jag letar efter är möjlighet att lägga till egna foton och en timer, typ timstock, som hjälper till att visa tiden. Jag har googlat och surfat runt och testat åtta, tio stycken. Tänkte att här finns folk som jobbar med liknande frågor och kanske har idéer. För att göra det ännu svårare måste den finnas för android.
 
Har du hört med habiliteringen eller arbetsterapeut?
Jag jobbar skälv inom detta men dom jag har kontakt med skriver i bok eller använder sig av en handi eller en handiphone
 
Har du kikat på utbudet hos appstod.se? Där har de ju samlat en del förslag :)
Vi fick det som tips på en AKK-utbildning. (Där hyllades framförallt Fotokalebdern men det är kanske inte riktigt vad du letar efter?) @keramin
 
Har du hört med habiliteringen eller arbetsterapeut?
Jag jobbar skälv inom detta men dom jag har kontakt med skriver i bok eller använder sig av en handi eller en handiphone
Det handlar om en skola och det är därmed inte ett personligt hjälpmedel så det kanske inte går att ta den vägen men jag ska höra mig för. Tack för tipset :)
 
Har du kikat på utbudet hos appstod.se? Där har de ju samlat en del förslag :)
Vi fick det som tips på en AKK-utbildning. (Där hyllades framförallt Fotokalebdern men det är kanske inte riktigt vad du letar efter?) @keramin
Tyvärr har jag redan tagit mig igenom hela appstod och Fotokalendern finns bara för ios (i vanlig ordning). Jag tycker det är orättvist att många hjälpmedel ska begränsas till organisationer eller privatpersoner med god ekonomi, av mina kursdeltagare är det endast ett litet fåtal som har iphone. Jag är ändå tacksam för att du tog dig tid att komma med förslag och hoppas att en ljusning ska dyka upp.
 
Så himla himla trist att det ska behöva vara begränsande, vilken mobil en har. Som om livet inte är tillräckligt begränsat för många som det är :down:

Men om du tycker att ett program är bra, säg fotokalendern, har du testat att maila utvecklarna och fråga om de inte kan se över möjligheterna att släppa en android-app? Alternativt att se över vad det skulle kosta att ta fram en själv? (jag tänker att det kanske inte behöver vara världens mest avancerade så det kanske går att utveckla något ihop med säg en exjobbare?).

Annars kanske DART har något annat bra förslag om du kontaktar dem?
http://www.dart-gbg.org/
 
Jag har också försökt hitta kalender med bilder för android utan framgång, däremot är timerfunktionen inte viktig. Tanken är att använda den till ett barn som ännu inte kan läsa. Förstår inte hur svårt det ska vara att hitta?
 
Jag använder en app som heter Keep. Har alltid appen öppen på första sidan på mobilen, så att jag hela tiden kan checka av den. Man kan lägga in kort, ha tidspåminnelser och även ha platspåminnelse. Platspåminnelsen plingar då till när jag närmar mig stället jag lagt in. För mig är den ovärderlig!
(Har en android telefon)
 
Så himla himla trist att det ska behöva vara begränsande, vilken mobil en har. Som om livet inte är tillräckligt begränsat för många som det är :down:

Men om du tycker att ett program är bra, säg fotokalendern, har du testat att maila utvecklarna och fråga om de inte kan se över möjligheterna att släppa en android-app? Alternativt att se över vad det skulle kosta att ta fram en själv? (jag tänker att det kanske inte behöver vara världens mest avancerade så det kanske går att utveckla något ihop med säg en exjobbare?).

Annars kanske DART har något annat bra förslag om du kontaktar dem?
http://www.dart-gbg.org/
Kanske är det så att det är apputvecklare jag ska bli. Det känns som att detta är en utmaning, de flesta kalendrar jag har testat är för komplicerade och saknar den viktiga bildfunktionen. Tack för ditt tips, jag ska kolla vidare.
 
Jag har också försökt hitta kalender med bilder för android utan framgång, däremot är timerfunktionen inte viktig. Tanken är att använda den till ett barn som ännu inte kan läsa. Förstår inte hur svårt det ska vara att hitta?
Håller med dig. Hittills har jag testat tio kalendrar utan att hitta rätt.
 
Jag använder en app som heter Keep. Har alltid appen öppen på första sidan på mobilen, så att jag hela tiden kan checka av den. Man kan lägga in kort, ha tidspåminnelser och även ha platspåminnelse. Platspåminnelsen plingar då till när jag närmar mig stället jag lagt in. För mig är den ovärderlig!
(Har en android telefon)
Det låter som att den har en del bra funktioner, men är den upplagd så att man ser dagarna i en kalender där det går att göra ett schema? När jag läser om den verkar det mer vara anteckningar och checlista.
 
Det låter som att den har en del bra funktioner, men är den upplagd så att man ser dagarna i en kalender där det går att göra ett schema? När jag läser om den verkar det mer vara anteckningar och checlista.
Nej, tyvärr är den ju inte det. Men jag har min så att den täcker hela sidan och sen har jag dagrn i olika färger, så blir det som en kalender. Funkar dock för mig bara en vecka åt gången.
 

Liknande trådar

IT & mobiler De senaste 7-8 åren har jag haft en Kindle Paperwhite som har fungerat jättebra och utan problem överlevt de många hundra böckerna jag...
Svar
14
· Visningar
947
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Hade inte Filofaxs hemsida varit så galet dålig och långsam kanske jag fått lite mer klarhet i vad jag söker och om de matchar mina...
2
Svar
39
· Visningar
2 966
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 922
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp