Kall sadelkammare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Panter
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 633
P

Panter

Kommer att ha mina hästar på kallstall över vintern och i sadelkammaren kommer det att vara lika kallt :crazy: Någon mer som har det så? Hur gör ni? Måste vara jätte jobbigt att ha det så allting fryser som betfor, vatten, smörjgrejor m.m :crazy:

Sv: Kall sadelkammare

Det lurigaste för min del är att det lätt blir fuktigt. Saker och ting bli gärna lite blöta. Täcken mm.

Använder mig av sk drybags i sadelkammaren samt kupevärmare med timer.Dörren alltid stängd och kupevärmaren på när jag är i stallet.

Frusen betfor eller frusna smörjgrejor har jag aldrig råkat ut för.
Vattnet fryser sällan och tinas då upp med en varmluftspistol. Fryser aldrig när hästarna är inne och endast 5 ggr per år ungefär..Har även varmvatten i stallet iofs.

Planen är att få vattenledningarna isolerade/uppvärmda så jag slipper de där 5 ggr per år också..

Jag har KALLstall, vilket innebär att är det minus 25 ute är det minus 25 i stallet.

Lädret tål KYLAN fint, men det fixar fukten höst - vår dåligt. Smörjmedel, liniment, betfor, vatten etc fryser.

Så på vintern bor mina lädersaker inne, ihop med alla liniment, salvor och 'smörjor' som kan (och gör det) frysa.

Betfor löser man med att man går till en affär som får typ färsk fisk eller nått annat och frågar om dom har några frigolit lådor. Det håller nämligen tätt.
Går även att sätta in byggfläkt om det är ett stängt rum själva sadelkammaren. Då håller man ju jämt plus grader.

Jag har en byggfläkt i sadelkammaren för att slippa fukten.

Samma hos mej. Lädret har klarat sej, men när det regnat en del som det varit nyss o är så fuktigt i augusti-sept blir det mögel på lädret...Hade klarat mej åren innan men inte nu. Fixar till det med att dra lädret i äppelcidervinäger.

Fodret klarar sej utmärkt ute, man kan ju koka upp vatten i en vattenkokare o hälla på det som frusit (vattenhinkar osv). Tar med vatten inifrån av lathet, har vatten ute oxå men slangarna fryser ju o det är så sabla jobbigt dra in o ut slangarna på vintern :angel: Bära får jag ändå göra vare sej jag tar vatten ute el inne. Gör betfor etc inne. Har ju stallet hemma, det är ju lättast så. Har man det inte får man fundera o kanske komma överens med de andra att köpa typ byggfläkt som en ovan sade.

Hinkar osv kan pajja om man är hårdhänt vid kylan.

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
937
Senast: Bison
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 764
Senast: WildHorse
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
558
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka