Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Min upfattning av trav är att fördommar finns hos de som aldrig har sysslat med trav, och liksom kommit sporten inpå livet.

En travhäst måste springa in runt 1 miljon för att kunna gå +- noll. :cool:
så att man skulle tjäna pengar på dom, nej, då lurar man sig själv om man tror det, det kostar mycket mer att ha travare än att ha en ridhäst, det är jag helt övertygad om.

de hästar som faktiskt tjänar pengar åt sina ägare är jag övertygad om blir väl omhändertagna, då kan man ju ha råd att skämma bort hästen! :idea:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Mitt namn figurerar lite här och var och mina åsikter vinklas och missförstås. Det får man tåla när man ger sig i leken.

Mitt budskap är att jag anklagar staten för dubbelmoral. Staten drar i båda ändar av trav(-och galopp) hästen. I den ena ändan drar man in 1200 miljoner och i den andra har man en djurskyddstillsyn som inte kan sköta jobbet. För de allra flesta är skillnaden mellan Djurskyddslagens 2 och 17 paragrafer helt obekanta. Lagstiftaren har markerat att tävlingshästar har ett särskilt skyddsbehov. Lagen gör således skillnad mellan tävlingshästar och ridskolehästar! Skadade eller sjuka hästar får enlig lag och förordning inte tävla eller tränas för tävling. Samhällets modell för att tillse att så inte sker
finns i form av banveterinärer för tävlingstillfället och djurskyddsinspektörer för träningen. Som banveterinär anser jag att magsår och munskador är sådana skador och sjukdomar som borde medföra startförbud.

Jag har i många årsrapporter som banveterinär påtalat att banveterinärinstruktionen inte medger att jag kan undersöka om hästarna lider av magsår eller har munskador. Arbetsinstruktionen fastställs av djurskyddsansvarig myndighet, dvs f.n. Jordbruksverket. Detta är alltså inte travets fel. När jag sen i samband med dopingkontrollen undersöker hästarna i munnen och finner att många har skador i munnen, vissa helt enkelt för jävliga med omfattande trycknekroser, så har jag helt enkelt inte utfört mitt uppdrag - dvs att förhindra dessa från att tävla. När jag dessutom av undersökningar av svenska travhästar i träning för tävling får klart för mig att väldigt stor andel av dessa har magsår så förstår jag att dessa också skulle ha startförbud. Jag har inte röntgenblick och kan inte peka ut vilka hästar som har munskador eller magsår och kan därför inte tillse att djurskyddslagens §17 efterlevs.

Det är inte travets fel att staten blundat för mina rapporter i sju år och det är inte heller travets fel att när staten tillsätter en utredning för just tävlingsdjurskyddet så vill (eller får?) den inte ta upp problematiken.

På detta finns bara två lösningar. Antingen tar man bort §17 eller så ändrar man tillsynen. Och det är staten som har ansvaret för att så sker, inte travet.

Under diskussion är just nu statens ansvar för spelet och vart de statliga skattemiljonerna skall ta vägen. Jag menar att spelpolitik och djurskyddspolitik nu måste kopplas ihop.

I annat fall agerar staten dubbelmoraliskt
Anders Darenius
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag hoppas man kan se till att § 17 , dess tillsyn efterlevs, att kontrollen fungerar, bra info annars före programmet.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ett intressant och klargörande inlägg.

Men för att inte debatten ska snedvridas när det kommer till tex. magsår så skulle jag vilja hänvisa till en stor amerikansk forskningsstudie ang. magsår hos häst.

Magsår - det kan vara minst lika oroande och smärtsamt för hästen som det är för oss människor. Sjukdomen har antagligen funnits hos häst så länge som hästen har använts som tamdjur, och det är inte troligt att problemen någonsin kommer att försvinna. Vad som har förändrats på senare tid är att kunskapen (mkt tack vare endoskopin) om hästens problem med magrelaterade sjukdomar har ökat. Veterinärer/forskare har nu möjlighet att "ta en titt" i hästens magsäck för att kunna lokalisera ev. problem...

Man kan både förebygga och behandla magsår hos häst (bl.a. med preparat som är framtagna för människor).

En stor amerikansk forskningsundersökning har visat att hästar är ännu mera predestinerade att få magsår än människor. Uppskattningsvis har 25-50% av alla föl magsår! Bland de vuxna hästarna har forskarna uppskattat att 100% av alla hästar någon gång under sin livstid lider av magsår!!

Ovanstående betyder inte att varje häst får kliniska symtom, men att någon gång under livet kommer hästen att utveckla magsår. Som tur är läker de flesta av utan att hästen får större besvär av skadan. Ibland kan dock ärrbildning ställa till problem. Bland människor räknar man med att ca 10% av befolkningen någon gång under livstiden har magsår.

De hästar i vuxen ålder som löper störst risk att utveckla kliniska symtom orsakade av magsår är tävlingshästar - speciellt löphästar.

Magsår - det är nästan som samlingsnamnet kolik! Ordet beskriver allmänt magåkomma - och har många variabler. En del hästar kan ha lindriga magproblem som självläker och inte lämnar nämnvärda ärrbildningar. Andra hästar kan ha fullt utvecklat magsår som t.o.m. kan perforera magväggen och i och med det leda till döden....

Hästmagen

Magsäcken på en normalstor fullvuxen häst är ung som storleken på en medelstor pumpa. Den har dock möjlighet att tänjas ut till mycket större storlek. Den kan rymma upp till åtta "gallons" av vätska, men om magsäcken fylls till denna grad finns det en risk att den går sönder.

Det finns två typer av "foder" i magsäcken. I den övre delen är det av typen icke-glandulär vävnad. I den nedre 2/3 delen är insidan glandulär och innehåller körtlar som producerar magsyra - saltsyra och pepsin - som är huvudingredienserna för nedbrytning av fodret.

De flesta magsåren uppstår i den övre delen av magsäcken eftersom insidan av den delen har litet skydd mot magsyran som produceras längre ner. Syran är väldigt stark - så stark att man nästan kan tycka att naturen gjort ett misstag! Utan ett "inbyggt" försvarssystem mot syran skulle även den nedre delen av magsäcken förstöras. När magsyran kommer i kontakt med den icke-granulära vävnaden i övre delen av magsäcken kan denna skadas mkt snabbt - det handlar om timmar.

Foder

Den typ av foder som hästen äter och vilka tidsperioder som går emellan utfodringstillfällena har stor betydelse för hur hästen kan hantera magsyraattacken i magsäcken. Hästar som betar dygnet runt på stora ytor ("oändliga") har minsta magproblemen. Forskning har visat att sådana hästar - om de tas in på stall - ofta inom en vecka visar tecken på magsår - även om de får fri tillgång till hö!
Hästar som har möjlighet, tillbringar större delen av sin tid ätande. Det är så naturen har avsett det. En sådan häst håller sin lilla magsäck fylld i stort sett jämt. En uppstallad häst får oftast större fodergivor med längre intervall. Dessutom får ofta den hästen kraftfoder i någon form. Detta innebär att hästen får mkt av sitt energibehov täckt av kraftfoder, vilket gör att den inte äter lika mkt hö, även om den har fri tillgång!

Det tar dessutom kortare tid att äta kraftfoder än hö, vilket innebär att hästen använder mindre tid till att äta. Allt ovanstående innebär att hästens magsäck ofta är tom, och i och med det - öppen för "attack" av den ständigt närvarande magsyran.

Fodringen av hästen spelar alltså en avgörande roll för om hästen utvecklar magsår eller ej - men det finns även fler faktorer som inverkar.

Andra faktorer

En av huvudfaktorerna för mänskliga magsår stämmer dock inte in på hästens dvs. bakterier. Bland människor så är de flesta magsår orsakade av bakterien Helicobacter pylori. Hittills har forskningen på häst inte kunna påvisa den bakterien som orsak till magsår. Antibiotika är därför inte någon effektiv behandling på häst.

Man har också funnit att psykologisk stress inte orsakar magsår hos människor (trots att man tidigare trott så). Det är också osannolikt att psykologisk stress orsakar magsår hos häst. Däremot visar forskning att träningsstress (t.ex. hos galoppörer) kan bidra till magsår.
Vid en studie av 202 fullblodshästar i löpträning i Californien visade det sig att nästan 90% av alla hästarna hade skador i magslemhinnan. Ca 40% hade fullt utvecklade magsår. Det visade sig att 23% av hästarna hade blödande magsår och 28% hade 6-10 påbörjade magsår! Magsår var överrepresenterat hos valacker, nervösa hästar, hästar med låg prestation.

Ingen vet säkert varför hästar i löpträning har större risk att utveckla magsår än andra hästar. Det är dock troligt att fodringen åtminstone är ett skäl. Många gånger så får hästar som tränas mkt en stor del av sitt foderbehov täckt av kraftfoder.

Det finns också en stark misstanke om att träningen har en effekt på hela mag/tarmsystemet hos hästen.

Oavsett vad som är grundorsaken till magsår hos häst, så uppträder magsåret när det finns en obalans mellan de aggressiva och de skyddande faktorerna i magsäcken. De aggressiva delarna är saltsyran och pepsinet.
De skyddande faktorerna i magslemhinnan är en bikarbonatbarriär, prostaglandin, blodflödet, cellreproduktionen m m. Något som också har betydelse är att inte magsäcken är tom någon längre stund - fodret absorberar magsyran. Dessutom så neutraliserar bikarbonatet i saliven delar av magsyran. En amerikansk undersökning som gick ut på att fastställa fodringens betydelse mätte pH-värdet i magsäcken på ett antal hästar både när magsäcken var fylld med foder och när den var tom. pH-värdet 7 representerar neutralitet, medan siffror lägre än detta är surt och siffror högre än 7 är basiskt. Alltså ju lägre siffra desto högre grad magsyra.

Undersökningen visade att när hästar hade fastat 24 timmar var deras genomsnittliga pH-värde lägre än 2. 80 % av hästarna hade ett värde lägre än 2. Varje pH-siffra har en faktor på 10. Dvs. så innebär ett pH-värde på 3 = 10 gånger mindre magsyra än pH 2. Hästarna i experimentet som hade fri tillgång till hö - där visade 70 % av hästarna ett pH-värde över 2 - och genomsnittssiffran var 3,2.

Medan psykisk stress har uteslutits som orsak till magsår hos häst så kan fysisk stress vara en bidragande orsak. Både människor och hästar som är allvarligt sjuka löper en ökad risk att drabbas av magsår. Även en del mediciner som används för att behandla fysiska skador kan orsaka magsår. De vanligast använda är Phenylbutazone (som inte används idag) samt Finadyne. Om dessa preparat används enligt ordination är risken liten för problem. Men om de används i en högre dos (även en kort period) eller under längre tid (Finadyne) kan de orsaka magsår.

Kliniska symtom på magsår kan vara dålig aptit, dålig kondition, mild till kraftig kolik, humörförändringar och ifall hästen är i träning - sämre prestation. Det är viktigt att hästen med magsår kommer under behandling så snart som möjligt.

Vad man till sist kan konstatera är hur viktigt det är att hästen får i sig tillräckligt med stråfoder och med så korta intervaller som möjligt för att motverka risken för magsår....


Källa: "The interactive Horse" och Les Sellnow.

Vad jag ville belysa genom att kopiera den här artikeln är att alla hästar löper risk för att utveckla magsår.
Att tävlingshästar är speciellt utsatta men att en häst med magsår underpresterar!

Detta hoppas jag att bla. du och Kalla Fakta lyfter fram så att de oinsatta inte får för sig att vi stressar våra hästar till magsår och att vi i jakt efter pengar negligerar om hästen har magsår eller inte -då faktum är att en häst med magsår inte genererar några pengar alls!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Välkommen hit :)

Nu har jag ju inte sett programmet än, men programmet heter Djurplågeriet i svensk travsport och inte, Staten bör ge veterinär större makt att stoppa de hästar som ej är i tävlingsmässigt skick.

Vilket ger mig en typ av känsla att detta inte är ett granskande program om travsporten, utan som jag tidigare sagt, ett program för att visa att vi som utövar trav, vi allihopa är djurplågare, för det är precis så det kommer låta i de svenska soffor som bänkat sig framför tv...

Därför undrar jag om inte du valt fel väg, detta är väl inte vägen att få travsportens utövare med sig?
Är det inte till travets aktiva informationen ska nå och ändringen skall ske?

Vad vill du ha för ändring? Kolla alla hästar i munnen innan start? Undersökning för magsår? Böjprov? Genomgång av Equiteraupet?
Ligger inte ansvaret hos Tränaren att hästen är i tävlingsmässigt skick??

Jag säger inte att du har fel, jag har inte tagit del av någon undersökning om varken bettskador eller magsår på svenska hästar. Finns det någon vill jag gärna ta del av den.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag har en fråga till om du har tid?

I trailen tar du upp de dolda skador-Munskador, lungblödningar och magsår.

Hur många lungblödare har du stött på?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

kl..till darenius

Hmm, inte går det väl att starta med en lungblödare??!!
Om jag fått diagnosen på en häst så har inte den kommit till start nå mer, även om den blivit friskförklarad ( efter konstens alla medel) så böir det aldrig "häst" av den mer, inte tävlingshäst iallafall.

*martha med minst 10 års erfarenhet av konvalecentverksamhet hos en stortränare*
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Välkommen hit :)

Nu har jag ju inte sett programmet än, men programmet heter Djurplågeriet i svensk travsport och inte, Staten bör ge veterinär större makt att stoppa de hästar som ej är i tävlingsmässigt skick.

Vilket ger mig en typ av känsla att detta inte är ett granskande program om travsporten, utan som jag tidigare sagt, ett program för att visa att vi som utövar trav, vi allihopa är djurplågare, för det är precis så det kommer låta i de svenska soffor som bänkat sig framför tv...

Därför undrar jag om inte du valt fel väg, detta är väl inte vägen att få travsportens utövare med sig?
Är det inte till travets aktiva informationen ska nå och ändringen skall ske?

Vad vill du ha för ändring? Kolla alla hästar i munnen innan start? Undersökning för magsår? Böjprov? Genomgång av Equiteraupet?
Ligger inte ansvaret hos Tränaren att hästen är i tävlingsmässigt skick??

Jag säger inte att du har fel, jag har inte tagit del av någon undersökning om varken bettskador eller magsår på svenska hästar. Finns det någon vill jag gärna ta del av den.


:bow::bow:

jag håller med till 100%

tror inte att tv4 & kalla fakta förstår vad de egentligen drar upp här.. De borde få träffa någon som har travhästar för att dom tycker det är roligt, inte för att tjäna pengar, DET ÄR VÄL SÅNT SVENSKA FOLKET BORDE FÅ SE? det är ju tyvärr så att nu kommer alla som är inböandade i travsporten att vara "djurplågare" ...som om det inte går dåligt för svensk travsport redan, så kommer det väl att bli ännu värre nu..
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

kl..till darenius

Hmm, inte går det väl att starta med en lungblödare??!!
Om jag fått diagnosen på en häst så har inte den kommit till start nå mer, även om den blivit friskförklarad ( efter konstens alla medel) så böir det aldrig "häst" av den mer, inte tävlingshäst iallafall.

*martha med minst 10 års erfarenhet av konvalecentverksamhet hos en stortränare*

You got my 50cent... :angel:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Nu har jag rensat i tråden IGEN!

Det är inte tillåtet att "berätta sanningar" om namngivna personer, även om man anser att de är fullkomligt urbota korkade. Var vänliga LÅT BLI DET!
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

tror inte att tv4 & kalla fakta förstår vad de egentligen drar upp här.. De borde få träffa någon som har travhästar för att dom tycker det är roligt, inte för att tjäna pengar, DET ÄR VÄL SÅNT SVENSKA FOLKET BORDE FÅ SE? det är ju tyvärr så att nu kommer alla som är inböandade i travsporten att vara "djurplågare" ...som om det inte går dåligt för svensk travsport redan, så kommer det väl att bli ännu värre nu..

Precis det jag också tror.
Detta program är till för tittarsiffror.

Helt ok att ta upp t.ex. munskador och svårigheten för banveterinär att verkligen kolla upp starthästarna.
Detta är ju faktist ett problem.

MEN:
Jag hoppas att i detta tv-program, så kommer Darénius och flera andra veterinärer ihop med tränarkår och hästägare ÄVEN tar fram att Travsport inte är djurplågeri rakt av.

Att det kommer fram, intervjuas, undersöks och filmas även alla dom som jobbar hårt ihop med sina travare och sköter om dom på bästa sätt.

För blir hela sporten nedsågad så som trailern visar så kan man väl lägga ned alltihop.

För varför skall vi som uppfödare leverera travhästar till folk som bara gör ett helvete för dom?

JAg vill inte delta i något som visar sig senare vara mer eller mindre kriminellt.

Då kan vi så igen alla beten, riva ut stallarna och sätta potatis och vete på våra marker i stället..

Jag vill inte vara en kugge i ett nedsvärtat maskineri. nej.

Så jag hoppas att skit grävs fram, men att det svenska "oinsatta folket" får väl klart för sig att Travsporten och dess flesta utövare ser sådant med avsky.


AM
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Nu har jag rensat i tråden IGEN!

Det är inte tillåtet att "berätta sanningar" om namngivna personer, även om man anser att de är fullkomligt urbota korkade. Var vänliga LÅT BLI DET!

Men personen i fråga finns ju i tråden o kan med lätthet försvara/förklara sig om han vill?
Borde det då inte vara ok?
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Har vänner som tävlar regelbundet. En som tävlar på internationell nivå och jag har vart med och sett med egna ögon. Så sitt inte här och glorifiera den riktikt smutsig sport som hoppningen. Alla sporter innehåller en viss del rötägg...

Om du läste mitt inlägg nedanför så kanske du förstod att jag inte alls menade att glorifiera hoppningen, jag ville bara tala om att det FANNS REGLER på tävlingsbanorna,oavsätt om de inte alltid följs.. eftersom att de var någon som trodde att det inte fanns några spöregler och liknande..
JAG VET att alla sporter har rötägg till viss del och det var verkligen inte min mening att utmåla det på det viset som du beskrev ^^, tror du missforstod mig eller förklarade jag bara lite otydligt..:grin:
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Nu vet jag inte om du fått svar redan då jag inte har läst igenom hela tråden men:
Jo, ridsporten har faktist regler angående spöanvändning.

Liknande regler som används i travsporten.
Skillnaden är att det endast ger någon varning. I bästa fall avstägning, i dom flesta fall under den tävlingsfria delen av året. Vilket medför att ryttaren skiter i det.

Böter samt tydligt skrivit vem som får böter för vad är vad som krävs!
Så skulle ridsporten få bättre ekonomi oxå.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Men personen i fråga finns ju i tråden o kan med lätthet försvara/förklara sig om han vill?
Borde det då inte vara ok?
Nej, det spelar ingen roll.
Vi kan inte hålla på att smutskasta varandra hit och dit bara för att den som blir smutskastad kan försvara sig.
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Ännu en som har fördommar, som inte är insatt i ridsporetn......
 
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Att döma av det jag såg av trailern ser det inte lovande ut. Nån som mumlade om "de använder grisfösare med el.." Och sen en bister röst "Kalla fakta granskar djurplågeriet inom travet"

Näe usch om det ska bli nåt vinklat. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 132
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
852
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 693
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp