Kalla Fakta: Kamphund säljes

Ja en sund och bra brukshund ska kunna sortera och ha rejäla nerver.
Även många brukshundar som gör jättefina MH skulle backa om de blev misshandlade/attakerade.
Få hundar gillar riktigt med stryk. Är de däremot uppe i rejäl drift så kan triggas av stryk. Men vill vi ha hundar som går upp i sådan drift så snabbt i händerna på vem som helst?
Det är så jag alltid upplevt det jag skulle kalla "riktigt bra hundar", dvs de är typ som traktorer. Inget kan rubba dem, förutom när det är absolut nödvändigt.

Ser inte alls att de liknar dessa hundar som nu för tiden attackerar folk/barn/hundar.
 
Det är så jag alltid upplevt det jag skulle kalla "riktigt bra hundar", dvs de är typ som traktorer. Inget kan rubba dem, förutom när det är absolut nödvändigt.

Ser inte alls att de liknar dessa hundar som nu för tiden attackerar folk/barn/hundar. Sådana som hugger fort och lätt är väl inte till gagn för någon. Även om det ser coolt ut...
 
Enligt många experter så skulle många brukshundar inte heller aggera. De skulle troligtvis iakta eller skälla.

För många år sen var jag och exet och L-testade en egenuppföddd tik för just Robert Lindström. Det var polisen som var intresserade av henne. Hon klarade L-testet men inte för patrull (blev narkotikahund)
Han berättade då att få råhundar visade skyddsegenskaper om de inte tränats, vilket hon inte hade. Ändå hade hon ett fint MH som visade på både försvar och skärpa.
Hennes syster som gjorde en fin Korning men hade mindre umf blev däremot väktarhund bla. Men hon var grundträndad.

När vi var och gjorde MH/Kordade hundar poängterade dommaren att det var råegenskaper som testades och träningsbara egenskaper. Inte färdiga hundar.
En kullbror till tikarna gjorde ett MT på 505 p. Han är en väldigt rejäl hund. Ändå fick hanns förare jobba mycket på honom i försvaret för han såg inget i princip som hot. Han var galet nervstark.
Han blev sedemera också Väktarhund.
Kontentan. Alla hade skyddsegenskaper i sig. Men ingen tog till det utan träning.

Man får tycka olika men jag håller fast vid min åsikt att vi bör inte ha för uppgiften otränade hundar som på eget bevåg tar till tänder för skydd.
Det är inte tex ok att leva rövare för att en cyklist kommer upp bakifrån eller om en person hastigt dyker upp runt ett mörkt hörne och stöter ihop. Då brister nerverna och förmågan att analysera.

Jag instämmer helt!
 
Varna med morr/skall gör de flesta normalstabila hundar i skumma situationer, men majoriteten står inte pall om en attack sker på ägare och definitivt om en attack sker mot dem själva.

Folk har en gigantisk övertro på sina hundars förmåga att stå pall för en seriöst menad attack av random skummis.
 
Min erfarenhet är att det finns många hundar som är bättre på att läsa av situationer än vad människor är. De har näsan till hjälp bland annat. En person som går till anfall luktar inte på samma sätt som en person som busar. Och föraren har heller inte samma lukt under dessa situationer. Ibland kan detta göra att de inser före människor vad som är på väg att ske.

Samtidigt vore olika mentala utvärderingar av hundar, inklusive blivande tjänstehundar, rätt meningslösa om inte hundar tänder till på saker de själva upplever som hot oavsett vad föraren gör/inte gör.
Det är nog t ex ingen som går MT med sin hund som tycker att en stirrande pappfigur är läskig när den närmar sig. Ändå tror jag att den framkallar en reaktion hos väldigt många hundar.
 
Ja en sund och bra brukshund ska kunna sortera och ha rejäla nerver.
Även många brukshundar som gör jättefina MH skulle backa om de blev misshandlade/attakerade.
Få hundar gillar riktigt med stryk. Är de däremot uppe i rejäl drift så kan triggas av stryk. Men vill vi ha hundar som går upp i sådan drift så snabbt i händerna på vem som helst?

Tränade för Robert L igår och han tog bland annat upp att de ibland får in hundar som ska L-testas där förarna tror att de är jättetuffa baserat på hur de är när de är uppe i drift i skyddet men där testresultatet blir åt det vekare hållet.

Vad intressant att läsa, fattar jag det rätt då att hundarna ändå på något sätt så att säga behöver "tändas", dvs tränas, och att de i grunden har en otrolig förmåga att hantera o sortera intryck, just på grund av att de är mentalt stabila och inte känner sig utsatta bara sådär? Har aldrig haft med tjänstehundar inom polisen att göra själv, därför jag frågar. :)

Vid ett annat träningstillfälle, också med Robert, var en bekant med som planerade att L-testa sin hund. Då pratade han just om att "väcka" den hunden och att hon sen fick tänka på det efteråt och vara mer försiktig i vissa situationer. Men den skulle ju arbeta som väktarhund så den behövde ju de egenskaperna.

Det här är ren spekulation från mig och inget som vi diskuterade på gårdagens träning, men egenskapsmässigt skulle det inte förvåna mig om en boxer skulle vara mer pepp på att försvara sin förare än en malle utan att först behöva gå upp i drift. Jag pratar nu om hundar som inte är "väckta" utan vanliga familjehundar. Det var ju en för en 7-8 år sen som blev årets bragdhund efter att ha gått till angrepp mot ett par hotfulla personer utklädda som clowner som kom emot boxerns förare.
 
Tränade för Robert L igår och han tog bland annat upp att de ibland får in hundar som ska L-testas där förarna tror att de är jättetuffa baserat på hur de är när de är uppe i drift i skyddet men där testresultatet blir åt det vekare hållet.



Vid ett annat träningstillfälle, också med Robert, var en bekant med som planerade att L-testa sin hund. Då pratade han just om att "väcka" den hunden och att hon sen fick tänka på det efteråt och vara mer försiktig i vissa situationer. Men den skulle ju arbeta som väktarhund så den behövde ju de egenskaperna.

Det här är ren spekulation från mig och inget som vi diskuterade på gårdagens träning, men egenskapsmässigt skulle det inte förvåna mig om en boxer skulle vara mer pepp på att försvara sin förare än en malle utan att först behöva gå upp i drift. Jag pratar nu om hundar som inte är "väckta" utan vanliga familjehundar. Det var ju en för en 7-8 år sen som blev årets bragdhund efter att ha gått till angrepp mot ett par hotfulla personer utklädda som clowner som kom emot boxerns förare.
Jätteintressant, tack för att du delar med dig! ☺️ Tycker han verkar vara en himla klok person (och väldigt populär hos min egen tränare).
 
@Snurrfian Här på forumet får vi inte röja andras identitet men att namnge en av våra tjänstemän med sitt fulla namn vad denne har sagt i både tjänst/privata sammanhang är ok ?
 
Han har ju själv valt att vara offentlig i dessa frågor både i poddar, radio och tidningar.

Då får vi inte diskutera vad Fredrik steen säger heller?
Och när han testade din sk uppfödning? Var det också nått han valde ? Jag kommenterar aldrig utan är medlem för att det finns så otroligt många kompetenta medlemmar som ger otroligt många bra tips i allt från trädgård till häst . Men tycker att samma regler vi tillämpar mot varandra här på buke skall vi visa mot utomstående
 
Och när han testade din sk uppfödning? Var det också nått han valde ? Jag kommenterar aldrig utan är medlem för att det finns så otroligt många kompetenta medlemmar som ger otroligt många bra tips i allt från trädgård till häst . Men tycker att samma regler vi tillämpar mot varandra här på buke skall vi visa mot utomstående
Jag låter moderatorn avgöra. Men det låter luddigt om vi inte ska få hänvisa till en källa i ett ämne där källan är offentlig med sina åsikter. Även då var han i hundkretsar en offentlig person.

Så om Fredrik Steen har utgett en åsikt innan han blev kändis så får man inte refferera till det även om han står för den än idag?
 
@Snurrfian Här på forumet får vi inte röja andras identitet men att namnge en av våra tjänstemän med sitt fulla namn vad denne har sagt i både tjänst/privata sammanhang är ok ?
Om man har varit på en clinic för en välkänd ryttare så är det inget hinder att skriva om vad den ryttaren har sagt. Fredrik Steen är att se som en offentlig person. Robert L var jag tvungen att googla (eftersom det är fel inriktning för mig) men med tanke på att han var mycket lättgooglad med yrke och tankar om hundträning så får han också finna sig i att ses som offentlig person. Skulle han själv höra av sig och anse sig feltolkad så kan jag tänka mig att ändra min bedömning.

För framtiden, använd gärna rapportera, det gör dels att någon annan moderator kan rycka in snabbare och dels att vi kan dessutom få en översikt.

Snurrfian/moderator
 
Så man har alltså rätt att ofta vad en polisman sagt under ett tjänsteuppdrag ? Oavsett sanning eller ej? Jag anser att skall man hänvisa till framförallt polisman dock i min mening även offentliga personer skall man kunna hänvisa till material till det man påstår.

Jag skulle säga att det absolut hör till vanligheterna att man diskuterar t ex vad olika tränare sagt oavsett om det rör sig om basket, hund eller pilkastning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp