Kalla Fakta: Kamphund säljes

Att folk möste envisas med att ha så myclet mer hund än dom behöver.
Tänk om fler kunde få upp ögonen för dom mildare raserna istället.
Så mycket bättre för alla i hela samhället.
"Men den är ju bara som en stor nallebjörn." :grin:

Jag håller med. De hade nog haft mycket roligare med min lilla dvärgschnauzer istället. Så de slipper släpas runt på promenaderna och kan leka vilda lekar utan att vara rädd att förlora kroppsdelar.
 
Jag tycker nivån sätts i början av programmet då de ställer frågan: vem kan köpa ett livsfarligt vapen, en kamphund?

Därefter går de vidare till 1 kap 20 § djurskyddsförordningen om vilka hundar som inte får innehas ellet födas upp. För att ta reda på hur svårt det är att få tag på en sådan hund ringer de upp ett antal uppfödare. Kopplingen de tycks göra mellan djurskyddsförordningens bestämmelse och uppfödarnas hundar är väldigt svag. Det presenteras inga bevis till stöd för att uppfödarnas hundar skulle omfatts av djurskyddsförordningens bestämmelse. I den delen av programmet tycker jag programmet har vissa brister.

Det positiva med programmet är att uppfödarnas ansvar lyfts men i övrigt är programmet inte särskilt imponerande. Som gammal staffägare har jag också väldigt svårt att förstå hur den rasen kan nämnas i det här sammanhanget. Staffe som försvar mot angrepp från människor?
 
"Men den är ju bara som en stor nallebjörn." :grin:

Jag håller med. De hade nog haft mycket roligare med min lilla dvärgschnauzer istället. Så de slipper släpas runt på promenaderna och kan leka vilda lekar utan att vara rädd att förlora kroppsdelar.
Ja så är det verkligen.
Jag tror många hade uppskattat en lite enklare hund.
Alla dom här extrema egenskaperna är det ju egentligen bara människor som aktivt tränar tävlar och jobbar med hund som behöver
 
Typiskt, jag missade ju helt att det var på TV4! Så surt, då kan jag inte se programmet.
Det var faktiskt inte så mycket att ha.
Ett kort program där dom först intervjuade en mamma och hennes son som blivit anfallen av en kamphund på stranden för två år sedan och hunden bet av en ganska stor bit hud från sonens skalp.
Sonen hade fortfarande fysiska och psykiska men.

Sen ringde dom runt och besökte olika uppfödare och låtsades vara intresserade av en hund som skydd i vardagen och programmet avslutas med att Fredrik Steen säger några ord.
 
Ja så är det verkligen.
Jag tror många hade uppskattat en lite enklare hund.
Alla dom här extrema egenskaperna är det ju egentligen bara människor som aktivt tränar tävlar och jobbar med hund som behöver
Tävlar i vadå? Weightpull möjligen. Tror att bullhundarnas extrema kamplust och bitmönster bara är ändamålsenlig vid organiserad hundkamp.
 
Ja och deras hund är förmodligen jättesnäll också.
Deras kamplust har ju ingenting att göra med om hunden är snäll eller inte för övrigt.
Exakt så.

Det påminner mig om American bully-attacken i England när en sådan XL anföll och slet stycken av en polishäst. Den sprang fritt i parken mitt i stan och ägaren var helt shockad av hela händelsen. Han sa i en intervju att "men hunden har alltid varit så snäll hemma med familjen och aldrig anfallit någon!", totalt ovetandes om att hund- människo- och djuraggression är helt olika kategorier. Snäll med familjen = måste självklart vara snäll med allt och alla. Det verkar vara mycket okunskap och en hel del förstagångsägare av denna sortens hund tyvärr.
 
Något jag ständigt återkommer till är att jag skulle vilja se krav på uppfödarutbildning (med slutprov) eller motsvarande för samtliga som ska sälja valpar. Något som gör att folk tvingas lära sig åtminstone basic genetik och hundhälsa, och förhoppningsvis inser lite vad de säljer. Då blir de troligen också mer noga med valpköpare.

Och visst, man lär inte komma åt de som lär sig och använder kunskapen fel, om de vill få fram farliga hundar, men man blir nog av med en hel del oseriös avel och avel på osunda hundar då. Och lite lämpligare valpköpare.
 
Håller med om mycket som sagts. Måste bara förtydliga.

En hund kan absolut ses som ett vapen. Men det det är sällan något problem om man har en hund som skyddar en med bett på eget bevåg - så länge det inskränker sig till tillfällen då man faktiskt blir angripen. Blir man påhoppad och misshandlad har man rätt att försvara sig med det våld som behövs för att ta sig undan, och den rätten kan innefatta både vapenbruk och hund. Men man har inte rätt att slå någon på käften bara för att man blev rädd när hen klev ut ur en mörk port, och en hund får inte skydda en i en sådan situation heller.
 
Exakt så.

Det påminner mig om American bully-attacken i England när en sådan XL anföll och slet stycken av en polishäst. Den sprang fritt i parken mitt i stan och ägaren var helt shockad av hela händelsen. Han sa i en intervju att "men hunden har alltid varit så snäll hemma med familjen och aldrig anfallit någon!", totalt ovetandes om att hund- människo- och djuraggression är helt olika kategorier. Snäll med familjen = måste självklart vara snäll med allt och alla. Det verkar vara mycket okunskap och en hel del förstagångsägare av denna sortens hund tyvärr.
Ja suck :(
Vilken hund är inte snäll mot sin familj egentligen?
Hade vi ens haft hund som husdjur om dom inte varit det
 
Det var faktiskt inte så mycket att ha.
Ett kort program där dom först intervjuade en mamma och hennes son som blivit anfallen av en kamphund på stranden för två år sedan och hunden bet av en ganska stor bit hud från sonens skalp.
Sonen hade fortfarande fysiska och psykiska men.

Sen ringde dom runt och besökte olika uppfödare och låtsades vara intresserade av en hund som skydd i vardagen och programmet avslutas med att Fredrik Steen säger några ord.
Jag har förstått det, men jag ville ändå titta. Tack för sammanfattningen! :)
 
Exakt så.

Det påminner mig om American bully-attacken i England när en sådan XL anföll och slet stycken av en polishäst. Den sprang fritt i parken mitt i stan och ägaren var helt shockad av hela händelsen. Han sa i en intervju att "men hunden har alltid varit så snäll hemma med familjen och aldrig anfallit någon!", totalt ovetandes om att hund- människo- och djuraggression är helt olika kategorier. Snäll med familjen = måste självklart vara snäll med allt och alla. Det verkar vara mycket okunskap och en hel del förstagångsägare av denna sortens hund tyvärr.
På något sätt så känns det också som att ägare av sådana hundar har extra dålig koll på sånt med.

Om jag tar mig själv som exempel. Ena av mina hundar är reaktiv och osäker. Världens snällaste med familjen, men skriker högt om man råkar nästan trampa eller sparka på henne (om man är inom 1 meter om hon är lite uppe i varv, har gjort hela sitt liv...). Med familjen har hon lång sträcka mellan morr och bett, det vet jag för att hennes syster älskar att slicka henne i öronen - något hon inte alls uppskattar... Bett har aldrig kommit.

Men jag vet också att om en främling beter sig dumt så är risken överhängande att hon biter och att det går hyffsat fort från varning till bett. Samma sak med främmande hundar, där är stubinen ännu kortare = hon får inte leka med andra hundar. Hon har däremot noll aggression till andra djur, om vi inte räknar råttor och möss - där kommer terriern i henne fram.

Jag som har en 5 kilos hund vet precis vad jag har i kopplet. Jag vet att hon skulle bita av ren rädsla om oturen är framme. Och jag vidtar de åtgärder som behövs för att det inte ska hända. Och därmed har hon heller aldrig bitit någon, och är 9 år nu.

Varför är det så svårt för dem som har dessa "kamphundar"?
Istället är det "den skulle aaaaaldrig".

Men det är nog som du säger, att det är många förstagångshundägare till dessa hundar.
 
På något sätt så känns det också som att ägare av sådana hundar har extra dålig koll på sånt med.

Om jag tar mig själv som exempel. Ena av mina hundar är reaktiv och osäker. Världens snällaste med familjen, men skriker högt om man råkar nästan trampa eller sparka på henne (om man är inom 1 meter om hon är lite uppe i varv, har gjort hela sitt liv...). Med familjen har hon lång sträcka mellan morr och bett, det vet jag för att hennes syster älskar att slicka henne i öronen - något hon inte alls uppskattar... Bett har aldrig kommit.

Men jag vet också att om en främling beter sig dumt så är risken överhängande att hon biter och att det går hyffsat fort från varning till bett. Samma sak med främmande hundar, där är stubinen ännu kortare = hon får inte leka med andra hundar. Hon har däremot noll aggression till andra djur, om vi inte räknar råttor och möss - där kommer terriern i henne fram.

Jag som har en 5 kilos hund vet precis vad jag har i kopplet. Jag vet att hon skulle bita av ren rädsla om oturen är framme. Och jag vidtar de åtgärder som behövs för att det inte ska hända. Och därmed har hon heller aldrig bitit någon, och är 9 år nu.

Varför är det så svårt för dem som har dessa "kamphundar"?
Istället är det "den skulle aaaaaldrig".

Men det är nog som du säger, att det är många förstagångshundägare till dessa hundar.
Dels förstagångsägare och så är det som att de känner att de måste bevisa något, övervinna ett "stigma" som de tycker är orättvist kanske?
Det är så märkligt, för om man väljer att skaffa en "sådan hund" är man också medveten om hur många människor ser på dem, det går inte undvika. Så är det ju oavsett vilken ras man skaffar. Är det en chihuahua kommer folk att ha en sorts åsikt också, liksom en vinthund eller GD.
 
Lite förvånad att de inte nämnde Storbritannien och deras förbud mot kamphundraser till följd av de senaste hundattackerna, känns ju ändå aktuellt i sammanhanget - men såklart det var ju inte en hel dokumentär.
 
Lite förvånad att de inte nämnde Storbritannien och deras förbud mot kamphundraser till följd av de senaste hundattackerna, känns ju ändå aktuellt i sammanhanget - men såklart det var ju inte en hel dokumentär.
Det är bara vissa raser och inte hela GB, men ja det hade absolut varit aktuellt. Kanske filmades det innan förbudet trätt i kraft? Det gick ju väldigt fort från förslag till beslut.
 
Precis.
När jag fortfarande gick till allmäna hundrastgårdar då och då innan jag förstod hur illa det faktiskt stod till med många av dom här hundarna mötte jag både en och annan tjej som gick dit med sina shittbullhundar från valpåldern och hux flux var hundarna könsmogna och slogs och tjejerna stod helt handfallna och förstod inte alls varför dom slogs för det hade dom ju aldrig gjort förr.

I dagens läge skulle jag aldrig låta mina hundar sätta så mycket som en tass i en sån hundgård tyvärr.
Dålig grundkunskap kombinerat med hundraser som kan göra enorm skada är så himla farligt. Mina bekanta skaffade en liten valp för drygt ett år sen, en liten ras tack och lov. Nu har de kastrerat den eftersom den plötsligt blev så "aggressiv" mot andra hanhundar. Samtidigt tjatar de om att ordna playdates med min hanhund. Det går inte att förklara för dem att min hund liksom deras är en helt normal hanhund som inte kommer jättebra överens med andra hanar och inte har något behov av att umgås med dem. Alla hanhundar är ju inte så men det är inte något onormalt. Folk skaffar hund för att det verkar lite härligt och blir jätteförvånade över att djuret har instinkter...
 
Jag tycker nivån sätts i början av programmet då de ställer frågan: vem kan köpa ett livsfarligt vapen, en kamphund?

Därefter går de vidare till 1 kap 20 § djurskyddsförordningen om vilka hundar som inte får innehas ellet födas upp. För att ta reda på hur svårt det är att få tag på en sådan hund ringer de upp ett antal uppfödare. Kopplingen de tycks göra mellan djurskyddsförordningens bestämmelse och uppfödarnas hundar är väldigt svag. Det presenteras inga bevis till stöd för att uppfödarnas hundar skulle omfatts av djurskyddsförordningens bestämmelse. I den delen av programmet tycker jag programmet har vissa brister.

Det positiva med programmet är att uppfödarnas ansvar lyfts men i övrigt är programmet inte särskilt imponerande. Som gammal staffägare har jag också väldigt svårt att förstå hur den rasen kan nämnas i det här sammanhanget. Staffe som försvar mot angrepp från människor?

Ja, det bekräftades väl av iaf en av uppfödarna? Var det inte en amstaff uppfödare som sa att det är synd om den som ger sig på amstaffs ägare?
 
Det är bara vissa raser och inte hela GB, men ja det hade absolut varit aktuellt. Kanske filmades det innan förbudet trätt i kraft? Det gick ju väldigt fort från förslag till beslut.
Ja, precis förlåt om det var otydligt. Ja, har det gått igenom nu med Bully XL? Jag tror pitbull har varit förbjuden i delar från sådär 90-talet bland annat, så tänkte på att det internationellt inte är något nytt att kamphundraser ses som farliga.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja, precis förlåt om det var otydligt. Ja, har det gått igenom nu med Bully XL? Jag tror pitbull har varit förbjuden i delar från sådär 90-talet bland annat, så tänkte på att det internationellt inte är något nytt att kamphundraser ses som farliga.
Ja, BullyXL är förbjuden i England sedan årsskiftet om jag inte missminner mig, så vi har stor influx av dem här i Skottland. (Jättekul! :up: ) I resten av UK vet jag faktiskt inte hur det ser ut, men nej det är internationellt inte ovanligt alls att de antingen är förbjudna eller kommer med koppel och munkorgstvång. Det är himla konstigt att folk inte förstår att det är så av en anledning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp