Kalla Fakta: Kamphund säljes

Jag önskar programmet var mer djupgående, och längre. Som någon redan nämnt kändes det som att de bara skrapade på ytan av diskussionen.

Jag tycker att det är problematiskt när uppfödare skryter om hundens förmåga att "försvara till döden", och när köpare då söker dessa egenskaper och utan någon kunskap får köpa en hund till detta syfte. Oavsett ras. Direkt tänker jag på de rättsliga konsekvenser och tråkigheter det skulle innebära om hunden då uppfyller detta, anfaller och biter någon. Eller när det hamnar i händerna på kriminella som gärna använder hundar på detta sätt. Som privatperson är det inte en rättighet att gå runt med en hund som ett skarpt vapen.
 
Jag önskar programmet var mer djupgående, och längre. Som någon redan nämnt kändes det som att de bara skrapade på ytan av diskussionen.

Jag tycker att det är problematiskt när uppfödare skryter om hundens förmåga att "försvara till döden", och när köpare då söker dessa egenskaper och utan någon kunskap får köpa en hund till detta syfte. Oavsett ras. Direkt tänker jag på de rättsliga konsekvenser och tråkigheter det skulle innebära om hunden då uppfyller detta, anfaller och biter någon. Eller när det hamnar i händerna på kriminella som gärna använder hundar på detta sätt. Som privatperson är det inte en rättighet att gå runt med en hund som ett skarpt vapen.
Detta ämne kan de verkligen gå djupare i liksom mycket av den fulavel, impulsköp mm.

Jag blev så paff när programmet var slut. Trodde att det var fler avsnitt eller nått fel på min appel-tv. Att den klippte av mitt i ett program. Ämnet kändes långt ifrån färdigt.
 
Min egen starkaste reflektion är att vi måste bli bättre på att problematisera hur vi pratar om sällskapshundars uppgift. Jag har själv stått och sagt att min hund (inte bullras) kommer minsann försvara mig om jag blir påhoppad. Det är jag långt ifrån ensam om att påstå lite malligt sådär. En del av uppfödarna i programmet var väl helt galna, den som pratade om dödsmaskiner eller vad det nu var t ex. Men en del av dem uppfattade jag bara som tomt skryt. En jargong som man upprepar utan att ha tänkt igenom vad det betyder. Den jargongen skapar tyvärr en förväntan och ett godkännande av såna beteenden.

Problemet är att det är ju inte sällskapshundens uppgift att skydda oss på det sättet. För i vårt land har vi en lagstiftning som säger att det inte är okej. Det är något vi har kommit överens om och då kan vi inte samtidigt låtsas som att det är något eftertraktansvärt med en hund som går i fight vid behov. Det är inte ett sånt samhälle vi vill ha. Hunden ska inte behöva ha det ansvaret om det inte är en arbetande hund som är utvärderad och tränad för uppgiften.

Ps. Om jag ska vara ärlig så tror jag faktiskt inte att min hund skulle försvara mig fysiskt och det är jag glad för. Jag kommer sluta vara delaktig i den jargongen tack vare den här tankeställaren.
Verkar vara ungefär 50/50 gällande det här.
Vi har en stor grupp med ofta unga tjejer med kamphundar som hävdar att deras hund aldrig skulle göra något.
Ni vet dom där som ofta delar en bild på kamphunden ihop med barnen i soffan

Vet inte vilken grupp som egentligen är mest otäck?
 
Jag har inte sett Kalla Fakta, men reflekterade lite på det som skrevs här ovan.

Är det fel att vilja ha en hund som är lite avskräckande, som kan försvara en vid behov?
Jag själv skulle vilja ha en hund som inte ser ut som en panda och som inte älskar alla. En hund som man faktiskt visar lite respekt för och inte mobbar när man är ute. Jag vill inte ha en kamphund, ogillar starkt bullyraser, pitbull och amstaff och alla olika korsningar däremellan just för att de har så dåligt rykte och jag har personligen inte träffat en bra sådan hund. Men dobermann och rottweiler tex är ju mina favoritraser och de är ju "vakthundar". Sen att det inte är hundens uppgift att försvara och att det inte är därför man skaffar hunden i fråga är ju en självklarhet för mig, men jag har svårt att se det som något dåligt att känna det som en positiv sak att hunden kan tänkas försvara om något händer. med försvara kan det ju innebära att visa tänderna, morra lite eller ge skall på ett varnande sätt, inte att hunden i fråga slaktar människor som kommer för nära.

Hade de här barnen/tonåringarna mobbat mig och min hund ute om han inte varit en ursnäll och gullig husky, och givit honom men för det, utan istället en rottweiler eller dobermann? Kanske, finns säkert någon som skulle, men jag tror inte det hade hänt.
Jag upplevde att jag träffade 100 gånger fler idioter med min Rottweiler och mina dobbisar än med tibben.
 
Jag upplevde att jag träffade 100 gånger fler idioter med min Rottweiler och mina dobbisar än med tibben.

Håller med, när jag passat något sådan ras (Rottweilers, Schäfer och Dobbis) verkar dom dra åt sig problematiska/obehagliga människor när man är ute och går. Dom tycker att hundarna är coola och vill gärna fram och klappa, ofta är dom påverkade och ganska obehagliga.

Ingen kommer fram till mig/hälsar/vill klappa på mina tråkiga Border Collies. Förutom gamla tanter som pratar om att deras farfar hade får och border collies när dom var små. :laugh:
 
Verkar vara ungefär 50/50 gällande det här.
Vi har en stor grupp med ofta unga tjejer med kamphundar som hävdar att deras hund aldrig skulle göra något.
Ni vet dom där som ofta delar en bild på kamphunden ihop med barnen i soffan

Vet inte vilken grupp som egentligen är mest otäck?
Håller med! Dessa (ofta) tjejer som påstår att en hund alltid blir vad man gör den till, att den egna hunden (ofta fortfarande valp) är sååå snäll och bara vill leka med andra hundar – även om det är hårdhänt – och att de tar såå illa upp när andra inte vill låta sina hundar leka med deras hur som helst – det är dessa hundar jag har mest respekt för och som tyvärr nog ofta hamnar i tråkiga situationer. Kanske inte främst attacker på människor, men absolut attacker på andra hundar.
 
Jag upplevde att jag träffade 100 gånger fler idioter med min Rottweiler och mina dobbisar än med tibben.
Det har aldrig jag gjort faktiskt. Inga ungar har heller aldrig tyckt det var ok att mobba hunden som nu när jag går med en gullig panda.
 
Jag och antagligen andra som har några levnadsår på nacken känner nog igen diskussionen. När jag var "ung" var det himla diskussioner om schäfer och schäfermixar då de var poppis hos folk som ville ha en "tuff" hund och många hundattacker skylldes på rasen. Ca ett decennium senare så var det dobbisar och rottisar och mixar av dessa som tagit över och vart poppis hos samma kategori människor och naturligtvis började dessa rasers farlighet diskuteras. Vill minnas samma debatt när varghybrider blev poppis (varav säkert en del sk hybrider troligen var polarhundsmixar, kan man tjäna pengar så..)
Nu är det alltså "kamphundar" som är farliga.. Ska jag sia i framtiden tycker jag mallarna ligger risigt till med jättemånga häftiga klipp på sociala medier att bli en sån där typ av hund som olämpliga hundägare skaffar sig.

Debatten skulle behöva flytta fokus från ras och hundtyper till olämpliga hundägare där den faktiskt hör hemma. Hundar med starka drifter, dådkraft och styrka riskerar alla att bli olämpliga i fel händer, samtidigt som de har helt fantastiska resurser när de är i rätt händer. Skulle vi förbjuda alla raser som besitter dessa egenskaper skulle vi inte ha hundar alls lämpade mot arbete eller tjänst som gör enorm samhällsnytta tack vare sina egenskaper.

När ska vi börja diskutera det verkliga problemet, människorna som skaffar dessa hundar?
Eller menar man att det vore mycket bättre om dessa istället skaffade malle, dobbis, schäfer eller varför inte typ rhodesian ridgeback eller orvatjarka?
Jag håller i sak med dig egentligen, och har inte läst sidan efter den första i denna tråd, så egentligen borde jag nog göra det först. Men, för mig är skillnaden att sk "kamphundar" skadar inte bara människor och djur, de dödar i mycket högre utsträckning. Lite statistik på det, förvisso från USA, https://www.dogsbite.org/reports/13-years-us-dog-bite-fatalities-2005-2017-dogsbite.pdf

Kanske inte helt applicerbart här i Sverige där vi har en helt annan hundhållning till att börja med, men... Jag tycker iaf att det blir konstigt när man pratar om bettstatistik (inte för att du skulle ha gjort det). För alla hundar kan bita, och många gör det utan att det blir minsta skada, oftast för att bettet i sig var kommunikation och inte ett regelrätt anfall. Men det kan ändå rapporteras som bett. Och sedan har vi fallen där folk blir ordentligt fysiskt skadade, eller dödade. Det är det som gör att jag tycker att det är värre med dessa hundar. Jag blir mycket hellre biten av en schäfer än en "pitbull".
 
Jag upplevde att jag träffade 100 gånger fler idioter med min Rottweiler och mina dobbisar än med tibben.

Min labrador är en idiotmagnet ibland, speciellt unga killar tycker om att försöka visa sig på styva linan när de ser oss komma gående. Jag har sagt det förr här på forumet, stor och svart räcker för att många ska tycka att en hund ser läskig ut. Det är ett tveeggat svärd, visst kanske det avskräcker några men man får också en del idioter som vill testa om hunden är lika elak som den ser ut. :down: Tur att han är så dumsnäll som rasen är känd för. Skulle någon på riktigt vara hotfull så tror jag att han skulle dra och låta mig reda ut det själv, men jag hoppas att vi aldrig behöver få reda på det.
 
En del hundar lockar verkligen till sig idioter. Nu ser ju min hund snäll ut och är dessutom ganska liten, men prova säga högt att hon inte gillar folk och hela världen tror plötsligt att de har magiska händer och ska fram och klappa, alternativt provocera.
 
Tack och lov träffade jag aldrig på dom där idioterna när jag hade Plyma. Det är glest mellan dom i skogen och vi var sällan i tätbebyggt område. Det var mest små barn som ville hälsa på "vargen".
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Verkar vara ungefär 50/50 gällande det här.
Vi har en stor grupp med ofta unga tjejer med kamphundar som hävdar att deras hund aldrig skulle göra något.
Ni vet dom där som ofta delar en bild på kamphunden ihop med barnen i soffan

Vet inte vilken grupp som egentligen är mest otäck?
"Titta så snäll min hund är! Hur skulle man kunna vara rädd för dom?"

För mig är det en stor risk för dom verkar vägra inse vad hunden är kapabel till och vad dom har i snöret.
 
Vet inte vad man ska göra åt det här. Körkort eller licens verkar helt omöjligt att få igenom, alla förebyggande insatser får motstånd för de drabbar ”oskyldiga” (eller hur man nu ska formulera det). Uppenbarligen spelar det ingen roll hur överdrivet opassande någon är som hundägare, för det kommer alltid finnas nån uppfödare som vill sälja valp till dem.

Hade föredragit om de även gjorde ett avsnitt om hur sugig bully-aveln är; hur många sjuka, allergiska hundar med dålig mentalitet som används om och om igen. Sen säljs de till folk som bara vill ha en lat familjehund.

Om en bully eller amstaff kommer gående mot mig går jag över gatan. De gör mig illa till mods.
 
Vet inte vad man ska göra åt det här. Körkort eller licens verkar helt omöjligt att få igenom, alla förebyggande insatser får motstånd för de drabbar ”oskyldiga” (eller hur man nu ska formulera det). Uppenbarligen spelar det ingen roll hur överdrivet opassande någon är som hundägare, för det kommer alltid finnas nån uppfödare som vill sälja valp till dem.

Hade föredragit om de även gjorde ett avsnitt om hur sugig bully-aveln är; hur många sjuka, allergiska hundar med dålig mentalitet som används om och om igen. Sen säljs de till folk som bara vill ha en lat familjehund.

Om en bully eller amstaff kommer gående mot mig går jag över gatan. De gör mig illa till mods.
I vissa länder har dom munkorgskrav för denna typ av hund på offentliga ställen.
 
I vissa länder har dom munkorgskrav för denna typ av hund på offentliga ställen.
Ja, det är den sortens krav som jag räknar som förebyggande. När det diskuteras i hundgrupper på t.ex. Facebook är det många som totalvägrar. De vill inte att deras hundar ska se farliga ut eller att de ska tvingas göra saker på grund av att andra inte kan bete sig.
 
"Titta så snäll min hund är! Hur skulle man kunna vara rädd för dom?"
Såhär håller ett äldre par på med sin bully. (Vi går kurs tillsammans)
Men... Sen vågar de själva inte leka med hunden, för de vill inte bli av med fingrarna. Han hugger som en krokodil efter leksaker och de rycker undan händerna och blir rädda. Men samtidigt måste de hela tiden förklara hur snäll den är och att den aaaaldrig skulle göra något dumt.
Och visst, den kanske är snäll. Men om ingen kan kontrollera den och den har enorm kraft i sina jättestora käkar... 🙈
Det blir så fel för mig när de håller på och klagar på folks syn på "kamphundar" och så är de uppenbarligen rädda för sin egen.
 
Och hur poppis blir det när en hund biter i dumpen eller släden på ett MT?

Jag vet inte om vi pratar om olika saker?
Jag anser iaf att det är oerhört svårt att försvara att en hund biter på eget initiativ om den inte tränats i tjänst.
En hund som biter dumpen eller släden är inte balanserad, utan troligen aggressiv på grund av att den blev rädd eller för arg i grundläget. En balanserad hund har använt sin nos, och hunnit konstatera att både dumpen och släden är döda föremål som inte utgör något hot.

Jag har en hund med försvarsdrift, (som aldrig tränats i skydd), hon har aldrig bitit någon. Däremot har hon ställt några MTBare som vid olika tillfällen trott att de skulle kunna smita förbi bakifrån i full fart på 30 centimeters avstånd från mig i skogen. För en stor, orädd hund med pondus räcker det så bra med att ryta ifrån. Om jag istället hade haft en "bita-i-dumpen"-hund, hade slutat med sjukhusbesök för cyklisterna, (vilket jag pedagogiskt försökt förklara för dem).
 
Håller med! Dessa (ofta) tjejer som påstår att en hund alltid blir vad man gör den till, att den egna hunden (ofta fortfarande valp) är sååå snäll och bara vill leka med andra hundar – även om det är hårdhänt – och att de tar såå illa upp när andra inte vill låta sina hundar leka med deras hur som helst – det är dessa hundar jag har mest respekt för och som tyvärr nog ofta hamnar i tråkiga situationer. Kanske inte främst attacker på människor, men absolut attacker på andra hundar.
Precis.
När jag fortfarande gick till allmäna hundrastgårdar då och då innan jag förstod hur illa det faktiskt stod till med många av dom här hundarna mötte jag både en och annan tjej som gick dit med sina shittbullhundar från valpåldern och hux flux var hundarna könsmogna och slogs och tjejerna stod helt handfallna och förstod inte alls varför dom slogs för det hade dom ju aldrig gjort förr.

I dagens läge skulle jag aldrig låta mina hundar sätta så mycket som en tass i en sån hundgård tyvärr.
 
Såhär håller ett äldre par på med sin bully. (Vi går kurs tillsammans)
Men... Sen vågar de själva inte leka med hunden, för de vill inte bli av med fingrarna. Han hugger som en krokodil efter leksaker och de rycker undan händerna och blir rädda. Men samtidigt måste de hela tiden förklara hur snäll den är och att den aaaaldrig skulle göra något dumt.
Och visst, den kanske är snäll. Men om ingen kan kontrollera den och den har enorm kraft i sina jättestora käkar... 🙈
Det blir så fel för mig när de håller på och klagar på folks syn på "kamphundar" och så är de uppenbarligen rädda för sin egen.
Att folk möste envisas med att ha så myclet mer hund än dom behöver.
Tänk om fler kunde få upp ögonen för dom mildare raserna istället.
Så mycket bättre för alla i hela samhället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp