Kalla Fakta-veterinären känner sig missförstådd

Sv: Kalla Fakta-veterinären känner sig missförstådd

Synd att jag missade inslaget.... :crazy:
Det är givetvis svårt att ge en rättvis åsikt utan fakta, men jag tycker nog att jag känner Anders åsikter så pass väl att jag törs säga att inslaget måste ha varit felvinklat om det blivit så pass missuppfattat! Anders har en, enligt mig, mycket sund syn på hästhållning och sätter individen före ekonomin inom hästsporten.
 
Sv: Kalla Fakta-veterinären känner sig missförstådd

Han menar att banveterinärens nuvarande roll är föråldrad och inte längre är relevant för hur travsporten fungerar i dag.

Vilket jag också håller med om, hur kan man godta en besiktning där en veterinär ska stå på håll och titta på hästar under uppvärmning?:confused:

Säger sig självt att hästar som inte borde tävlas, med skador i mun och annat inte kan upptäckas. Även om tränaren är aldrig så duktig och vill väl, så upptäcker inte de heller alla gånger problem i munnen.

Inom våra sport hade man ett sk munår, dvs man inriktade sig fullt ut på munnen förutom sedvanlig kontroll. Beklämmande nog befanns alldeles för många hästar vara behäftade med munproblem, även hos kända och mycket duktiga tränare. Jag tycker inte man kan ha detta som riktmärke, då alla kan göra missar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Travnet) Anders Darenius tycker till om travets ledarskap och om förnyelseprocessen. När banveterinärer för ett tiotal år sedan började...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Nebraska
·
  • Artikel
Hästnyheter (Travnet) Ändrad ordningsföljd i stället för diskning? En fråga som länge varit på tapeten. Nu hoppas Jägersros tränarkår på...
Svar
0
· Visningar
609
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Travnet) På lördag var det meningen att Conrads Lena, som skrällde i V75 på Halmstad i slutet av januari, skulle ha startat i Stoloppet...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Travnet) Roger Wittman delägare till Igor Font berättar för websidan Catch-Glory de om framtidsplanerna och förhoppningarna inför...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp