Kallstall - hur gör ni?

För första gången sen öh, nånsin, står jag i ett kallstall med mina hästar. Alltså ett stall som inte har nåt uppvärmt utrymme öht.

Nu går vi mot vår, men jag tar ändå gärna emot tips hur man löser saker på vintern. Främst tänker jag hur man värmer bett (kan inte värma med mina händer tyvärr), hur man på ett smart sätt förvarar tex sårvårdsprodukter, hur man gör persedelvård och andra tips jag inte kommer på nu.

Det finns kallt vatten i stallet, så fodermässigt tänker jag att jag blötlägger soja som sväller fort och ger vintertid, så får det bli lusern sommartid när det kan stå och svälla ett dygn utan problem.
Jag har snabbknäppe på tränset så jag tar alltid av bettet, och när jag börjar göra i ordning hästen stoppar jag bettet precis innanför midjan i ridbyxorna (dvs mellan tröja och ridbyxor) så är det varmt när det ska på och jag behöver inte krångla med att försöka få mina redan kalla händer att värma kall metall (dvs jag känner inte av att det kommer något kallt mot mig, men bettet blir ändå uppvärmt).
 
Men om du har vattenkokare i stallet är det ju inget problem?
Jag värmer alltid bettet i varmvatten, visserligen under kranen men funkar ju lika bra att doppa bettet i tex en burk med varmt vatten.
Vattenkokare ska ju egentligen vara i en egen brandcell, och har man inte uppvärmd sadelkammare finns nog stor risk att den inte är brandcellsklassad heller.
 
Det som gör det extra utmanande är att jag har 10 min promenad till min bil från bostaden, så att kånka sadlar är jag inte jättesugen på. Men eftersom de möglade på förra stället trots värme (det stallet är mycket fuktigare än nuvarande) så hoppas jag att de torkar upp bättre nu.

Sårvården känns faktiskt svårast, ska höra med stallägaren nästa vinter ifall det går att ha en låda nånstans i hennes hus. Kan tyvärr inte ha i bilen heller, eftersom den också står utomhus.

Stallmiljön är fantastisk för hästarna, både hagen, ligghallarna och stallet. Så det är ju värt det, men lite knepig omställning. :)
jag har alltid stått i kallstall och har aldrig varit med om att någon sårvård "frusit", inte ens i -16. Annars kan du ju isolera en låda/hink och lägga saker där. Antingen i en kylbox eller isolera med isolering bara o kanske nån frigolit.
 
Varmvatten till veterinären: 20 liter biltemadunk hemifrån (eller från stallägaren om du frågar snällt).

Bettet: liten flaska varmvatten i liten kylbag, lägg ner hela tränser där en stund. Det finns elektriska bettvärmare men elpriserna är ju osköna numera.

Blöta foder: de flest foder sväller faktiskt väldigt snabbt, speciellt om du häller varmt vatten på. Är det många minus så kan du ha en kylbox du har hinken i, så kan det stå där.

För utrustningen så överlever läder frysgrader, men inte om det är blött. Så blir tränset av någon anledning blött hade jag tagit hem det för tork. Sadeln borde inte bli särskilt blöt, regnar det är det ju inte minusgrader.

Och till dig själv: ull i lager, ta med torra strumpor att byta till om du blir kall.

Sårvård som kan frysa: ryggsäck du tar med hem. Även pälsglansen kan åka i den, om du inte byter till cowboy magics silikontub.
håller med ang foder. Nu ger jag ju bara kwikk-beet men de sväller ju på 10-15 min i varmvatten. Innan gav jag Salsa grönpellets (istället för lucern) och det löser också upp ganska snabbt (mycket snabbare än lucern).
 
håller med ang foder. Nu ger jag ju bara kwikk-beet men de sväller ju på 10-15 min i varmvatten. Innan gav jag Salsa grönpellets (istället för lucern) och det löser också upp ganska snabbt (mycket snabbare än lucern).
Hur fort lucern löser sig beror på fabrikat. Krafft tar ju minst 1 timme med kokande vatten medan andra sorter går mycket fortare. Den jag kör nu är fodringsbar efter 15 min löst i ca 50 gradigt vatten
 
Vattenkokare är ett måste!
Jag släpar inte hem lädergrejer när det är kallt, dock är jag noga med lädervård i övrigt.
Bettet värmer jag i lite avsvalnat kokvattnet.
En bra grej är att ha en klassisk "kylväska" som man har med till stranden på sommaren, en som är mjuk, inte dom hårda i plast. Dessa väskor fungerar isolerande för både värme och kyla. I vintras la jag ett sittunderlag i ull i botten på min kylväska, sen la jag i en gammal täckjacka i väskan. Sen la jag ner termos med varmvatten, och lite annat som inte skulle frysa i jackan, drog igen dragkedjan på jackan i väskan och till sist stängde jag väskan.
Allt höll sig varmt i flera timmar i -17 grader 👍
 
kanske redan fått detta råd bara skummat igenom.

En gammal frys/frysbox fungerar utmärkt att ha sårvård mm i så det inte fryser :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har kallstall och fodrar med betfor (eller ni som ändå har bra tips), hur löser ni det? Eventuellt kommer det finnas möjlighet...
Svar
15
· Visningar
1 266
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp