Kallt i min lägenhet!

Celija

Trådstartare
Det är svinkallt i min lägenhet och jag tror inte att elementen är på. Det är väl (antagligen) inte så kallt att det är olagligt eller hur man ska säga, men jag är frusen av mig och får dessutom lättare värk om det är kallt så jag undrar om jag måste knäppa på elementen själv eller gör hyresvärden det vid något bestämt datum, rent generellt sådär.

Sv: Kallt i min lägenhet!

Normalt gör hyresvärden det vid ett speciellt datum. Eller ja, det är nog så att elementen är på men att termostaten är satt väldigt låg.

Ring till din hyresvärd och berätta att det är väldigt kallt i din lägenhet och att du gärna vill ha lite värme på. Annars kan du ju alltid köpa ett litet elelement. Då får du ju ta kostnaden själv, men de hundralapparna är det kanske värt att slippa frysa.

Värmen i vårt hus styrs inte av datum, den styrs av utetemperaturen.

Värmen är igång nu nattetid, lite svag värme på elementen, och jag kan nog kalla dom lite halvt fesljumna nu.

Ring och prata med din HV.

Du kanske behöver lufta elementen? Fråga HV om hjälp om du inte själv vet hur du ska göra. Mitt element är fullt av luft nu efter att ha varit avstängt hela sommaren så jag får lufta det i omgångar tills trycket är normalt och det är vatten i hela elementet.

Du kanske först ska kolla vilken temperatur det verkligen är så du inte sitter och retar dig och det ändå är 22 grader eller så, annars håller jag med om det där med att lufta elementen.

1 Prata med din hyresvärd.
Hjälper inte det finns tre vägar att gå
1 Hyresgästföreningen
2 skaffa ett elelement
3Det är lite fräckare, men jag har provat det själv och det funkar bra.
Skaffa ett stort gjutjärnselement på ng skrot. Kolla att det är tätt.
Ta varmvatten från kran (den elen går på hyresvärden) och led det medelst slang till ditt gjutjärnselemt.
En andra slang förbinder elementet med vasken. Nu kontrollerar du värmen i elementet med kranen
Funkar till värden får sin elräkning....:o))

Hur kallt är kallt? Är det över eller under 20 grader? En del vill ju ha typ 25, medan andra är nöjda med 18.

Kolla ifall det drar runt fönstren, har listerna torkat kan det blir ordentligt dragigt och kallt.

Jag tycker ibland att det är kallt fast det är 22 grader inne. Det brukar bero på att jag har suttit stilla länge eller har fel kläder på mig.
T.ex. är det helt värdelöst att bara ha en collegetröja på sig, det blir kallt. Med ett tunt linne under blir det varmt. Det är också viktigt att täcka nederdelen av ryggen så att det inte blir en glipa i kläderna mellan tröja och byxor.
Sen ska du ju såklart inte behöva ha långkalsonger om det nu verkligen är kallt hos dig. Köp en termometer för att kolla av och prata med hyresvärden.

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: jemeni
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
694
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 650
Senast: Rosett
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka