Bukefalos 28 år!

Popcorn

Trådstartare
Blev inte lite förvånad när jag gick ut i hagen för att hämta min häst i tisdags. Där skuttade det omkring en relativt nyfödd kalv! :eek:
Till saken hör att det är 2 år sedan vi skickade tjuren till slakt, han var halt.
Nu hade en ettårstjur hunnit ha lite roligt innan han for till himmlen.
I dag kom kalv nummer två...
Dom är av rasen Higland Cattle.
 
Sv: Kalvar?

Ha ha ja jag förstår att du gnuggade ögonen:D En highland tjur kan vara könsmogen vid 7-8 månaders ålder! Lycka till med dom små "nallarna"!
 
Sv: Kalvar?

Haha innan jag fattade det om tjuren trodde jag att det hade skett ett mirakel, en häst som föder en kalv! :rofl:

Bild är förstås ett måste när man skriver om highland cattle-bebisar :love:
 
Sv: Kalvar?

Kanske lite optimistiskt att inte räkna med att en ettårskalv skall kunna betäcka, hoppas du inte fått någon ettårskviga betäckt.
PL
 
Sv: Kalvar?

Kanske lite optimistiskt att inte räkna med att en ettårskalv skall kunna betäcka, hoppas du inte fått någon ettårskviga betäckt.
PL

Vi vet. Vi skulle sälja ettårstjuren men sen kom blåtungan och ställde till det så vi kunde inte sälja den utanför riskområdet.
Sen dröjde det ett tag innan slakten tog emot honom.
Vi har haft kossor sedan-95 och detta har aldrig hänt innan.
Som tur är så verkar ettårskvigorna inte vara betäckta.
Vi skulle skickat alla kossorna till slakt men i och med detta med kalvningen så säljer vi ko med kalv i stället. Vilket jag är glad för. :bow:
 
Sv: Kalvar?

Nejmen, vilken söt!

Har varit med om en liknande händelse men på får (inte mina, har inga får).
 
Sv: Kalvar?

Inga problem om en 1 årig kviga skulle blivit betäckt hon klarar det men hon kommer att stanna av i tillväxt och sen inte bli lika stor som de som kalvar in som 3 åringar! Talar av egen erfarenhet betäcker dock inte mina kvigor förrän dom är 2 år men olyckor har skett. Har flera bekanta som också har highland där man varje år lägger på 1 års kvigorna utan att det blir problem vid kalvning eller moderskänslor och vid vägning av födelsevikt ligger även dessa kalvar på 28-33 kilo dvs samma som för de kor som är äldre! Så jag ser ingen anledning till oro!
 
Sv: Kalvar?

Nu är dom sålda båda två komammorna med kalvar. Jag är så glad att slippa skicka dom till slakt. :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 214
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 080
Senast: cambodia
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp