Kamera som klarar ridhus

Lina_Zacha

Trådstartare
Jag funderar på att köpa ny systemkamera och vill då ha någon som tar bra bilder även i ridhus. Dvs den måste klara av korrekt färgåtergivning och skärpa även på långt avstånd med rörligt föremål under dåliga ljusförhållanden.

Så skriv gärna om din kamera, och lägg upp ett par exempelbilder! :d

Sv: Kamera som klarar ridhus

I regel är det inte så mycket kameran som det är objektivet.
De flesta kameror som ligger på ca 6000 kronor och uppåt har tillräckliga tekniska förutsättning för att inte ge brusiga bilder förrän vid ganska högt ISO-tal. Ska du fota i ridhus behöver du ett ljusstarkt objektiv, gärna med fast bländare, och eftersom du räknar med avstånd kan du räkna med telezoom (det finns ytterst få, om några, superzoom med fast bländare). Och de är inte billiga.

Har du ca 15-25 000 kronor att punga ut så är det ganska lugnt. ;)
(Det är antagligen billigare att köpa fler lampor att sätta upp i ridhuset...)

Frågan är hur mycket du är beredd att kompromissa?
Om du kan minska avståndet finns ett Tamronobjektiv (28-75 F2.8) för ca 4000 - och det är betydligt billigare än ett telezoom. Annars finns det prisvärda blixtar, men hästar och blixtar är inte alltid en ultimat kombination.

Håller med föregående talare, objektivet är viktigare än kameran i den här frågan. Ska du fota på avstånd är det tele som gäller och då blir det dyrt om du dessutom ska ha bra ljuskänslighet. T.ex. Nikons 70-200mm f2.8 är jättebra, men kostar runt 20.000 kr. Kan du tänka dig att använda benen istället så finns det ju fasta objektiv på lite olika brännvidder som är ljusstarka. T.ex. 35mm, 50mm, 85 mm.

Kan bara hålla med vad föregående har skrivit. Så köp bara kamerahuset, och skippa kit-objektivet som följer med eftersom det antagligen ändå inte kommer uppfylla dina behov. Kan rekommendera Tamron, 28-70 2,8 som Blueberry skrev. Har haft det i många år och tycker fortfarande det blir bra kvalitet på bilderna! Ett telezoom med fast bländare är ju som sagt väldigt dyrt, men du kan klara dig på ett billigare om du har en kamera som klarar höga ISO-värden. Jag har ett budget-zoom från Tamron, 70-300 3,5-5,6 (ligger runt 1500) och det fungerar att ta med även inomhus. Blir självklart inte samma kvalitet som ett 70-200 2,8 men kan vara ett bra objektiv att börja med.
De flesta nya systemkameror klarar ju ganska höga ISO-värden, men vill du ha ett tips kan jag varmt rekommendera Nikon D7000 (ligger på runt 10 000 för huset), lagom storlek, snabb, ljusskänslig, lättfotad.
Annars har du D90 som ligger mycket billigare i pris och har fått jättebra kritik.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 272
Senast: gammalek
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 627
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
12 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka