Kamera ?:)

Spralice

Trådstartare
HeyHopp

De finns äskert många kamera kunnande här.
Jao, snart är de ju julafton och vill önska mig en kamera...Men jag vet inte vad jag vill ha för ngn, Jag har ju alltid haft digitalkamera men skulle gärna pröva på system eftersom bilderna blir bättre...

Men jag vet inte vad för kamera jag ska köpa?...

Krav:

* Inte kosta allt för mycket ;]
* Inte väga så mycket
* Kunna andvändas av ngn som inte har andvänt system innan.
* Ha ngt att växa i

- Om ni vill rekomendera eran egen kamera, får ni gärna slänga upp lite bilder som ni har tagit med dem

Sv: Kamera ?:)

Säger detsamma. Nikon D40 tar hyfsade bilder, är lätt, lätt att använda och framförallt BILLIG! Min syster har en och jag ska nog själv få en till jul :).

men ska du ha systemkamera får du ju räkna med att dem väger lite, annars kan du ju köpa en mer slimmad digital kamera med mycket megapixel och övriga bra funktioner.

Annars är Nikon's systemkamera guld värda! Kolla mitt fotogalleri, där är alla bilder fotograferade med min trogne tjänare Nikon D50!

Nikon D40 är jättebra :D Jag har inte en sån men min kompis har och det blir jättefina bilder :D

Gå in på sidor som pricerunner osv, där finns både lägsta pris och recensioner på olika kameror, tror tom att det finns en kategori som heter just "systemkameror" sen märken osv är ju individuellt. ;)

Jag har en Nikon D40 :D En väldigt bra kamera som tar riktigt bra bilder, iaf utomhus :)

Slänger in några bilder som jag har tagit med den:

DSC_0101liten.jpg

LizzieNathalie15liten.jpg

DSC_0325liten.jpg

Jag rekommenderar den verkligen!:D

Jag har en Canon EOS 350D som jag avgudar! :love: Automatinställningarna är förvånandsvärt bra om man inte är så hajj på den manuella delen. Väldigt greppvänlig också. Funkar både för amatör och de som kan lite mera.

Automatinställningsbild (!)
Photo_48335_938561.jpg

Photo_48335_906185.jpg

Photo_48335_906184.jpg

Kan komma med ännu fler bilder om så önskas. Tog de första jag hittade. Dock uppladdade på skitställe som gör bildkvalitén skitkass. :mad:

Personlig favoritbild. :)
51129_1223764911.jpg

38893_1223454767.jpg

26745_1219538748.jpg

HAHA, vilken jävla bildbomd det blev... :angel: Så går det när man har tråkigt en tisdag/onsdag natt. :angel::devil:

Jag är faktiskt inte så säker på om jag skulle rekommendera en systemkamera till dig. Det är inte så stor skillnad mellan de billigaste systemkamerorna och de bra kompakta och framförallt beror det ju mycket på typen som står bakom kameran. ;) Dessutom är ju kompaktkameror smidigare att ta med sig.
Jag har inte så jättestor erfarenhet av olika kompakta digitalkameror men m in syster har en som jag har imponerats av, nämligen en Canon Ixus 70 (jag tror det är 70...men jag har hört gott om alla ixus-modeller!). Den optiska zoomen är kanske inte så imponerande, 3x, men det funkar till det mesta iallafall.
Å andra sidan är jag imponerad över min gamla kompakta också, Fujifilm Finepix E510, men den skulle jag inte rekommendera att köpa. Dels finns den nog inte att få tag i längre (annat än begagnat) och så är den seg att starta, men den visar att det inte alltid är de nyaste kamerorna som funkar bäst. :D
Jag har tyvärr inga foton tagna med ixusen, men kan visa några från gamlingen.
1dbe861e6a779f29ece34f0d04999258.jpg
Strawberries_by_Lozzan.jpg

Om du nu trots allt vill ha en system som är liten och lätt skulle jag titta närmare på modellerna Nikon D60, Olympus E-420 och Canon 1000D. Det finns såklart fler modeller från samtliga märken, men dessa är väl de simplaste.
E-420's kamerahus väger endast 380g utan batteri och 1000D är Canons nykomling och den marknadsförs som den enklaste någonsin.
Man får inte glömma att konstnader tillkommer för objektiv och andra tillbehör. För kamerahusen är varken det viktigaste eller det dyraste, objektiven avgör till stor del hur bildresultatet blir. Har man en gång skaffat en systemkamera är det svårt att hålla sig undan från att vilja köpa mer tillbehör.

Sedan kan jag ju inte låta bli att marknadsföra min kamera lite grann, Pentax K200D. Den är visserligen nästan dubbelt så tung som Olympusen jag tipsade om innan men jag föredrar mer rejäla kameror och. Det enda negativa jag har upptäckt hittills är väl att jag skulle vilja ha snabbare sekvenstagning, men det är inte något jag har använding för egentligen. Haha, jag vill bara ha allt.
75ebae84e93bea2bce1ff310fbcf6f4d.jpg
d81448bceceabc2e015b6b03b8a5c75b.jpg

Hoppas jag gjorde dig lite klokare! :D

Säger som någon annan, gå in på prisjakt.se och likande sidor. Där finns mängder med recensioner, omdömen och priser.

Har själv en Canon EOS 400D och trivs mycket bra med den. Hittade billigaste nu för 4000kr och den anses väl som en lättviktare med sina 510g. Är svårt att hitta lätta system utan att förora prestanda, oftast ligger "vanliga" system kring 450-550g. Har problem med handlederna men för mig är det inget problem att fota långa stunder fast jag använder teleobjektivet (är då uppe i en vikt på 900g). Är lätt att förstå och tillåter en att utvecklas.

Fotad med Canon 18-55/3,5-5,6:

Fotad med Canon 55-250/4,0-5,6:

Ojj tack så jätte mycket :D...nu har jag hunnit kika runt lite på de olika kamrorna och fått ett litet humm om allting, ni som har system kamrr, va har ni för objektiv?

Liknande trådar

IT & mobiler Min nuvarande mobil (Samsung Galaxy S7) är egentligen helt ok, men den har ett enormt problem: batteriet. Så fort den anser att det är...
Svar
6
· Visningar
1 070
Senast: sthu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Hade inte Filofaxs hemsida varit så galet dålig och långsam kanske jag fått lite mer klarhet i vad jag söker och om de matchar mina... 2
Svar
39
· Visningar
3 488
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
23 181
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur