Kameraminne?? SD, SDHC, MMC, MMCplus, HC MMCplus?

Rosett

Trådstartare
Jag tänkte köpa mig en digitalkamera har jag tänkt. Såg en annons där det står:

Minnestyp (säljs separat) : SD, SDHC, MMC, MMCplus, HC MMCplus
Minne som ingår (inbyggt) : -

Alltså minne ingår inte. :confused:

Dum fråga men...man måste väl ha ett minne? :o :angel:
Vad betyder alla de där förkortningarna och vad är skillnaden mellan dem? Finns det fler sorters minnen så beskriv gärna dem också.

Tacksam för svar. :D

Kom på en sak till: Behöver man minneskortläsare också eller kan man koppla kameran till datorn via USB?

(Det är min första digitalkamera, ja. :angel:)

Senast ändrad:
Sv: Kameraminne?? SD, SDHC, MMC, MMCplus, HC MMCplus?

En digitalkamera brukar ha ett internminne (precis som en mobil) på inte allt för många mb. Detta innebär att du på kamernas inbyggda minne kan ta allt mellan 4 och 8 bilder.
Har kameran ett större internminne skrivs det i regel ut, annars står det just ett streck. Kort sagt, ja, man behöver ett separat minneskort.

Beroende på vad du köper för kamera så är det olika storlekar och modeller på minneskort till de olika kameramodellerna (återigen paralellen mobiltelefon, alla har inte samma typ av batteri eller minneskort) och de olika förkortningarna är olika typer av minneskort. Vilket som passar just kameramodellen du är ute efter står i instruktionerna/annonsen/beskrivningen till kameran.

När du ska föra över bilderna krävs inget annat än sladden mellan kameran och datorn. Vill du däremot koppla in minneskortet till datorn utan att behöva använda kameran behöver du en minneskortsläsare. :)

Tack för pedagogisk förklaring. Behövde det. :D

jag kan tipsa om att minneskorten SD oftast är billigare än andra typer...

Tack för tipset! Jag har beställt en kamera nu, :banana: det blev en Canon Ixus 990IS + minneskort 4GB som kostade 179:- tror det kan ha varit ett SD. :laugh:
*vänta på paket*

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska köpa en ny kamera (som jag vill utvecklas med, d.v.s. fota lite allt möjligt. Macrobilder, rörelser, porträtt... allt!). Valet...
Svar
10
· Visningar
1 860
Senast: Stormogul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka