Kameraväskor.

Sv: Kameraväskor.

Jag har en Lowepro Fastpack 250. (Jag tror att det är 250 jag har)
Den rymmer liten laptop, Nikon D300 med 70-200, men inte batterigrepp (Iallafall inte om man vill kunna få i något annat.) plus ett eller två objektiv till. Då finns det ju dessutom ett fack ovanpå kameradelen där man kan stoppa grejor. Ett par småfack för tex rengöringsgrejor finns med, och fickor i det övre facket för extra minneskort, batterier etc.
Jag är supernöjd med den. Jag får med mig det jag vill ha, den är bekväm att bära, och man kan svänga fram den på magen, och komma åt kanmeran utan att ta av sig ryggsäcken.

Lowepro Slingshot 300 AW har jag. Rymmer min Nikon D60 med mitt största objektiv Tamron AF 70-200/2,8 på kameran, kitobjektivet 18-55. Tamron 70-300, blixt SB400, putsdukar, batteriladdare och solskydd till objektiven. I lilla facket får jag plats med vantar, mössa, en flaska vatten, plånbok och nycklar. Sen finns det ytterligare ett fack där man kan peta ner en påse smörgåsar eller dyl, samt minneskortläsare o extra minneskort, batterier etc.

Den är suveränt lätt att svänga fram på magen när man ska plocka fram kamera, byta objektiv o så. Även när man har ett tungt objektiv på kameran, så fungerar väskan utmärkt som stöd för armarna :) Jag är jättenöjd med min väska! :love:

recension

Lowepro_Slingshot300AW.jpg

fastp100.jpg

5400035188open.jpg

LowePro Fastpack 100 svart
Rymmer min Nikon D50 med monterat Sigma 18-200mm objektiv, ett extraobjektiv.
Det övre facket får man nog i en mindre tröja i till exempel. Ytterligare ett litet fack för mobil, nycklar, plånbok etc. Nätficka för vattenflaska eller liknande.
Känner mig väldigt nöjd. Lätt och smidig ryggsäck!

Ingen av dem är vad man brukar tänka på som systemkameror (SLR) men anyway:
  • Mini: Orginalväska från HP, rymmer endast "lilla" digitalkameran.
  • Lilla: Lowepro Nova något, micro tror jag. För de gånger jag bara vill ha med min TLR. Rymmer kamera + ett par rullar extra film och liten anteckningsbok.
  • Mellan: Lowepro Rezo 140 AW. Standardväskan. Rymmer digital + TLR, inklusive batterier, anteckningsbok och extra film.
  • Stora: Ombyggd ryggsäck, Kelty Redwing som fått bättre dragkedjor, en styv kardborrdeplatta i hela och sen utvalda köpta fack som sätts fast för att hålla utrustningen. Se PhotoBackpacker. Rymmer stora kameran med objektiv, lupp, filmhållare, filter och övriga småsaker, inlusive digitalkameran för referensbilder, stativ fastsatt på utsidan och vattenflaskor plus matsäck och regnskydd/sittunderlag för längre dagsutflykter.
Vilken det blir beror på vilken eller vilka kameror jag känner för. Man kan aldrig ha för många väskor. Även om det är frestande att skaffa en som rymmer all utrustning är det ytterst få tillfällen man faktiskt behöver all den utrustningen, utan det är ofta bra att ha lite olika för att kunna välja den som passar bäst för tillfället.

Blir det inte tungt att ha all tyngd på en axel?

Nej, väskan sitter så bra på mig att det inte är tungt alls :) Ska man knata en bit eller stå länge kan man dessutom knäppa ett midjebälte. Vikten är så bra fördelad att väskan känns att väga nåt kilo bara. :) O jag har ändå problem med min rygg o kronisk värk men känner inte av det ändå. :D Den sitter som en smäck! Men det är otroligt viktigt att man ställer in den rätt oxå.

Jag har en LowePro CompuTrekker AW

computrekkaw.jpg
'

Som synes rymmer den en hel del. Dessutom har den datorfack.
Jag tycker att den är underbar då jag reser runt en del (mycket korta resor också, som över en helg eller en vecka). Då har jag datorn i datorfacket, kamera + de objektiv som jag vet att jag kommer använda och sedan får jag plats med mindre mängd kläder, plånbok, mobil och annat nödvändigt :idea:

Jag köpte den just för att jag behöver mycket utrymme, jag vill ha en ryggsäck och jag ville inte betala så jättemycket. (Den kostade knappt en tusenlapp).
Dessutom har den inbyggt regnskydd som man kan dra över.

Damn, jag älskar min ryggsäck :p

Just ja, jag har en liten Lowepro oxå :p
En Rezo DSLR 140 AW
Där har jag plats bara för kameran med antingen 18-55 eller 70-300 på, men jag får inte med mig stora objektivet om det lilla sitter på. Så tajt blir det. Tvärtom går, men även det är på gränsen. Men ska man bara ut i solen o fota landskap eller djur så funkar det ju. Mitt största objektiv går inte ens ner i den utan kameran på :rofl: Men det objektivet har å andra sidan en egen väska att åka i, så det löser sig ändå i såna fall.

Jag kan verkligen rekommendera Lowepro, jag älskar deras väskor. Inbyggda regnskydd, hållbara, lätta att göra rent om man skitar ner dem osv.

Haha. Insåg att jag också har en Lowepro. :o
En Rezo TLZ 20, men den räcker typ bara till kamerahuset.

En National geographics Earth explorer medium shoulder bag (puh!):

NG2475.jpg

Rymmer min D40 med monterat objektiv, ett extra objektiv, blixt, diverse batterier, minneskort, nån sladd, USB-minne, samt plånbok, nycklar och mobil. Går nog att klämma ner lite mer prylar också.
Finns inget regnskydd men jag har hittills aldrig varit med om att den blivit blöt igenom, misstänker att tyget är ganska rejält impregnerat.
Riktigt skön att bära även längre stunder, och så tycker jag att den är snygg :love:

Sambon har en Lowepro slingshot 200AW tror jag:

slingshot200.jpg

Rymmer ett objektiv mer än vad min väska gör, och man behöver inte bruka lika mycket våld för att få ner tex. en tröja...
Tål mycket vatten + har regnskydd.
Han är jättenöjd med sin väska också (fast jag tycker ändå att min är snyggare!).

Jag har en stor Lowepro, Commercial AW som inte används ofta, men är guld när mycket måste med i ett kolli. Använder oftare en mindre väska från Snab, utan väderskydd men lagom för ett hus och två gluggar. Annars packar jag i Peli-väskor, när det behöver vara hårda skal.

Jag har en KATA DC 443:

kata_dc-443-445_a.jpg

Jag får ner en Olympus E-500 med min normalzoom monterad, samt blixt, telezoom, fast 135 mm, fast 50 mm, macro 55mm (plus mellanring monterad), batteriladdare, minneskortsläsare och annat krafs som plånbok och mobiltelefon, kaffefilter (för vitbalansering), fjärrutlösare och sånt. Den rymmer tokmycket trots att den inte är särskilt stor egentligen!

Jag har varit runt och kollat på massa kameraväskor nu.

Golla blir för liten. :cry:
De som är så söta.

Men funderar på en Lowepro Nova 170 AW eller en Lowepro Rezo 180 AW.

Känns som Rezo är lite för stor (räcker till ca 6 objektiv), kan iof vara smart att ha lite extra plats för vattenflaska eller en tröja.
Som jag förstår är det större väskor ju högre tal det är? Någon som vet hur stor Rezo 170 är?
Nova 170 är perfekt nu, men kanske ska ha en lite större redan från början. :p

Jag har en Computrekker AW, en Vertex 200AW, en Stealth reporter D200AW och en Nova 3 AW. De jag använder mest är Vertexen och Stealth reportern, bra komplement till varandra, vertex när man vill ha med det mesta och Stealth reporter när man vill få med mycket, men inte allt.

Liknande trådar

IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
997
Senast: Mirre
·
IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
1 035
Senast: Enya
·
IT & mobiler Jag fjorde en felanmälan av det som är på bilden. Beskrev att den inte går att koppla in i datorn pga har blivit böjd. Men vad heter...
Svar
4
· Visningar
324
Senast: Elo
·
IT & mobiler När man har haft 2 influensor på raken har man tillbringat en hel del tid i sängen. Jag har kommenterat en del youtubeklipp och fått...
Svar
1
· Visningar
322
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka