Kan alla hästar gå barfota?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lowelii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 139
L

Lowelii

Hej!
Jag bara undrar om alla hästar kan gå barfota, eller hoven kanske slits ner för mycket om man rider mycket eller blir lättare hovsprickor?? :confused:
Och hur ska man verka hoven för att det ska bli bra så att hästen inte blir ömfotad?

taksam för svar! :bow:
//Alexandra

Sv: Kan alla hästar gå barfota?

Ja, alla hästar kan gå barfota! -tror tom. att dom föds så...

Ja alla hästar kan gå barfota, men nej alla hästar kan inte gå barfota och hålla sig sunda.

Så visst KAN man ha alla hästar barfota - inga problem. Men att ha alla hästar friska och fräscha barfota går inte.

Självklart kan alla hästar gå barfota, men vissa får ett väldigt begränsat användningsområde för oss människor om de inte skos. :smirk:

Min förra häst skulle t.ex inte kunna göra annat än beta i mjuka gräshagar om han inte var skodd... :cool:
(Nu säger barfotafolket att alla hästar kan vänjas, men det vore faktiskt för :devil: -la grymt att låta honom plågas så som han gjorde bara för att han skulle vänja sig!)

Nej, alla kan faktiskt inte fungera barfota. extremt plattfotade hästar kan få det ganska besvärligt med barfotagång...hovbölder och krosskador i sulan är inte ovanligt.. Sedan det klassiska exemplet på mycket tunga hästar med svaga hovväggar...villket är en alltför vanlig syn. Kvaliteen på hovarna kan många ggr gå i arv..Att säga att ALLA kan..går ju inte att hårddra...menar att: alla människor KAN ju INTE få långt svallande hår bara för det råka växa hår på nästan alla människor huvud....Beror ju på ärftliga faktorer om det går eller inte...MEN att klara av det eller må bra av det är ju 2 olika saker. Klara saker kan man göra trots att det blir fel. Fast jag är ingen skomänniska (skor inte)...men för den skull måste man ju beakta enskilde individen och inte dra alla över en kam.

Det finns ju en anledning till att hästskon uppfanns en gång i världen. Det finns ju väldigt gamla hästskofynd.

Så, nej, jag tror INTE att alla hästar kan gå barfota. Det beror på hur hårt den arbetas och på vilket underlag.

Då har du fel.
Men å andra sidan kanske jag uttryckte mig fel. Alla hästar kan inte gå barfota om de arbetas på ngt sätt samtidigt, tex rids.

Dessutom så är det ofta vanskligt att ta av skorna på en häst som i hela livet gått skodd.
Jag blev övertalad att ta av skorna på min gamla häst för citat "han hade så spruckna bakhovar, de skulle bli starkare och bättre om han gick barfota ett tag. Rid som vanligt."
Hästen i fråga har alltid haft bra fötter enligt hovslagare.
Hästen i fråga fick en konvalescens på flera månader, vilket han på de 16 år jag haft honom aldrig haft...

"Hungrig" - om ALLA hästar kan gå barfota undrar jag varför jag träffat på en otroligt vacker åring efter en känd halvblodshingst, som var på återbesök en miljard i smedjan. Den hade så sköra fötter att de i princip pulvriserades under henne, och de fick LIMMA på skor, och hade fått sne den var föl. De hade provat ALLT, men tyvärr gick inget vägen och jag fick sen höra att den tagits bort två år gammal eftersom den inte ens höll för att gå i hagen (eller den och den, HOVARNA) och än mindre för någon form av belastning (och ägarna var vettiga nog att inse att avel var inte att tänka på).

Ägaren hade när hon berättade om sitt problem fått höra om många fler hästar efter just den hingsten med riktigt kass hovkvalitet, om än inte i den extrema omfattningen...

*lånar*

Nej nej nej och nej! Alla hästar kan inte gå utan skor! Om vi sysslade med avel a'la "survival of the fittest" kanske, men inte som det ser ut idag.

Min fick skos redan som ett-åring - dvs arbetades inte alls! Detta pga mycket ömtåliga hovar och snedbelastning.

Å andra sidan så valde jag delvis pga detta att inte avla på henne.

MEN skor kunde hon inte gå utan!

/C

Jag hör då och då att sporthästaveln halvblod inte bryr sig så mkt om hovkvalité när de avlar.
Knappast att en begåvad häst undantas avel för att den har smådåliga hovar.

Riktigt så dåliga hovar har inte min ena häst. Men han var ändå tvungen att få skor på sig redan som 3-åring.
Då hade hans hovar i trakterna fläkt upp sig som "hundöron" i en bok så ofta att barfota inte var att tänka på längre.
Sedan har jag kämpat med de dåliga fötterna i alla år, en tappsko på en uteridning gjorde att han var varm i hela benet när vi linkat hem på 3 ben.

Men nu är äntligen hovarna betydligt bättre! Det blev de när jag flyttade. Hovis sa att nu bor jag och pållen där det är sk sandjord, och det var visst bättre för hästfossingar än lerjord som det är där jag flyttade ifrån.
Men gå barfota skulle han aldrig kunna. Då skulle han inte kunna ridas alls.

Helt klart att vi har missat en hel del i aveln när det gäller hovkvalite. Men jag har även sett hästar med superbra hovar som inte går att rida på en grusväg.
PL

Precis det har jag också sett. Häst med superhovar som inte gått att rida barfota.
En häst jag känner reds och tävlades utan skor under lång tid. Till synes utan problem. Plötsligt började hästen vara "opålitlig" vid hoppning, den stannade utan anledning, blev tom istadig.

Iväg till klinik för koll, hästen helt ua. Men veterinär tyckte den skulle ha på dojjor fram.
Hästen skodd = den har fått en helt annan gång och hoppar HUS!!
Så stackaren var ömfotad!

Jag väntar bara på inlägget om att skodda hovar har så lite blodcirkulation att de inte har ngn känsel.
PL

peter_lundin skrev:
Helt klart att vi har missat en hel del i aveln när det gäller hovkvalite. Men jag har även sett hästar med superbra hovar som inte går att rida på en grusväg.
PL

Har själv en sån häst. Jättebra hårda hovar enligt alla hovslagare, men otroligt ömfotad om skorna inte sitter på.

:D :D
Jamen du borde väl i det fallet kunna använda din "titel" att slå sanningen i skallen på vederbörande i så fall? :angel:

Fö så gillade jag "hästar är födda barfota" som argument för att de inte behövde skor.
Hästar lever på mjölk när de är små, lik förb så kan man inte fortsätta fodra dem med det hela livet.

Det beror helt på individen och vilka förutsättningar man har.

Min travare är barfota.
Hon kan ridas många dagar i veckan utan problem, hon är idag 10 år och har såvitt jag vet nästan alltid haft skor innan, jag har tom blivit av med hennes bockhov som hon alltid haft innan!

Men jag valde tex att flytta ut mitt sto till ett annat stall så hon kunde gå ute dygnet runt för att det är det bästa för en hov och anlitade såklart en speciallist inom området.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: BoYo
·
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Mary_Oh
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 240
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
626
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka