Kan bakbenshälta kännas fram?

Alexandra_W

Trådstartare
Avdelning knäppa frågor =)

Men, kan en hälta på v.b. vid ridning visa sig som klar hälta på HÖGER FRAM t ex?

valacken skrittas ju igång nu, och igår kändes han fräsch och spatserade glatt på. Idag var det som att sitta på en burk klister. Seg, stum, ovillig och allmänt "nej". Dock inte halt, men det är han aldrig hur illa det än är (smärttröskel modell HÖG)

Däremot haltade han till något steg här och var på HÖGER fram. hans problem är alltså i vänster bak.

Sen är jag ganska brydd över hans nytillkomna, uppenbara problem i nedförsbackar. han tappar ben åt höger och vänster. Två ggr var det som ett framben vek sig, men värst var när hela bakdelen bara försvann och jag fann mig förvånat sittandes på en sittande häst...

Inte känns det bra inte, och klart oroväckande. Men jag hoppas det är något tillfälligt.

men jag kan inte placera de där halta stegen på hf, men kom att tänka på att det kanske på något långsökt sätt kan vara vb som krånglar ändå, men jag känner det som hf när jag sitter på?
 
Neeeeeeeej!!!! Kan det inte bara få fungera bra allt ett tag då??? Stackare.....
Är ingen hältingenjör(men man lär väl bli snart :) ,men min häst var (är!....) halt vb,och det slog igenom hf.De visar ju ofta hälta diagonalt (halt hb,slår igenom vf osv.)Min var som sagt halt vb,ibland gick hon ju klockrent med det benet, ibland haltade hon hf... Enl.Veterinären var hon INTE halt "på riktigt" hf utan det kom ifrån vb.Men min häst är ju skum också,som du ju vet....
Lite luddigt förklarat,är inte så bra på det,men du förstår säkert vad jag menar.Eller var det nåt annat du fiskade efter,jag kanske missuppfattade, är lite på högvarv och känner mig lite kokko efter denna dag... :crazy:
 
Japp, det blir oftast diagonalbelastningar, brytningspunkten kan du hitta ungefär bakom sadelläget, i övergången mellan bröstrygg/länd, (Naturligtvis lite olika från häst till häst) men man kan oftast känna en smärta på den punkten, eftersom det diagonala benet bär upp ett problem (Hälta). Detta fortplantar sig även till hals och nacke, så det gäller att få rätt på problemet i tid.

Hästen kan bli ovillig att ställa sig, att böja sig, att bära dig rätt..etc.
 
Nejdå, jag tror du förstod vad jag menade. Menar alltså om man kan känna "hälta" på ett FRISKT h.f., fast problemet eg sitter i vänster bak. Dvs man "luras" av känslan eller något annat, eller att hf avlastar såpass mkt att det känns som en störning. För det är ju höger fram som avlastar vänster bak.

han är ju böjd runt om. En pytte-yttemarkering på knäet h.f. som värmde ur fort som attans. men problemet sitter alltså i v.b.

Tja, bra en stund hade jag väl eg inte förväntat mig. Jag hoppas ju han svarar på behandling så vi kan prova och se vad han håller för, men det känns ju inte så upplyftande direkt det heller (att ta reda på hur lågt i nivå jag måste gå ner för att han ska hålla).

Fast jag är ju gärna utan att han inte svarar på behandling. Men i övrigt så är han bättre/verkar ha svarat, så jag får inte alls ihop dagens hemska ridtur...

*sucka*

Nåja, det lär visa sig på återbesöket, men jag är ju så att jag kan inte låta bli att fundera.. Och dte här fick jag inte riktigt ihop.
 
Hela överföringsmekanismen sitter i bakkärran, och i diagonalt utförande på de flesta raser. Vissa raser typ islandshäst, kan även få laterala problem även om det är sällsynt.

En hälta fram på diagonalt ben är alltså inte konstigt, det finns många konstigheter som kan uppstå när det finns konstigheter i ländrygg ner till bakbenen. :eek:
 
Ingen smärta någonstans i ryggen eller övrigt.

Men, att diagonala benpar avlastar varandra vet jag, och man får ju ofta diagonalhälta pga av att det diagonala benet överbelastas när det ska avlasta det halta och så har man två halta ben, fast ursprungsproblemet satt bara i det ena.

Men kan man alltså på ett uppenbart FRISKT ben känna att det avlastar ett skadat ben, i form av hälta något steg här och där? Han har alltså INTE ont i höger fram eller problem i fram, utan problemet sitter i vänster bak. Men likförbannat är det ett steg och ett steg där med TYDLIG och ganska kraftig hälta på vänster fram. Det jag inte får ihop, hur han kan reagera som om han har ont/är halt på höger fram när han inte ÄR det. Men om han gör någon knix eller jox för att i vissa lägen avbelasta vänster bak så förklarar ju det saken... Och med tanke på hur smärttålig han är känns det som väldigt stark reaktion bara för att ett friskt ben tar över mer vikt från ett skadat..

Men jag var/är som sagt orsäker på om man kan känna diagonalhältan utan att det finns någon "riktig" hälta på h.f.
 
Det du beskriver kan vara en ren kompensation, man bör då vara observant på detta då det faktsikt kan bli ett problem om tiden får ha sin gång. Fortsätter dessutom kompensationen, så kommer frambenet att ta stryk de är ju inte så tåliga som bekant. :crazy:
 
Jodå, jag vet att frambenet tar stryk i sinom tid. Men han SKA igång nu, inför å.b. på klinik om två veckor. (han var på klinik för 1½ vecka sen med). Så det är inget som jag kommer strunta i.

Och det känns inte alls bra, men samtidigt, om han inte sätts igång som han ska får vi inga svar. Så är bara att bita ihop och stå ut (för mig alltså =/..jag avskyr att rida när det verkligen känns att det inte är bra). Handlar om skritt till måndag, sedan skritt + lättare trav och galopp i en vecka, sen är det dags för återbesök.

Skulle det förvärras kommer jag naturligtvis att avbryta och ringa veterinären. Men just nu mest undrar jag vad fasiken det kommer från, och vi är bara inne på andra dagen skritt än så länge, så jag är ganska intresserad åt vilket håll det går med..
 
Vad för problem har pållen med sitt bakben, det som är vetkollat? Möjligen kunde du prova att rida med lite mer krav på detta bakben, så att pållen inte fuskar undan det hela.
 
Pållen har hasledsinflammation. Det är dock inte det värsta, utan det värsta är den stora, otäcka röntgenförändring de hittade i hasen =/

Ställa mer krav är tyvärr det SISTA jag ska göra, det är ökade krav som gett problem å första sidan (rtgförändringen är medfödd). Jag ökade kraven och PANG så kom problemen.

För att göra det extra komplicerat så är det när han LYFTER benet som rtgförändringen stör. Hasledsinflammation ligger ju där konstant.

Kul i jul liksom... Tävlingshäst blir han aldrig, och det är lite väl optimistiskt att tro att han ska hålla för dressyr över huvud taget. Däremot BORDE han kunna hålla för skogsluffande, dvs kravlöst rakt fram.

Vad det handlar om nu är att få bort hasledsinflammationen, för att sedan kunna ta reda på vilken nivå han förhoppningsvis kan fungera på utan att ta stryk. Lyckas vi inte häva hasledsinflammationen (dvs den där röntgenförändringen ställer till problem hela tiden) så är det betydligt dystrare. men han är sprutad nu sist, han sprutas igen på å.b. om han inte svarat, och som sista försök kan de gå in i leden och se hur brosk etc ser ut, och ev se om man kan runda av förändringen lite. Artoskopi tror dock inte vet skulle hjälpa, men det kan vara värdefullt att se hur brosk och dylikt ser ut.

Och vi är alltså på andra dagens uppsuttna skritt, efter först boxvila och sen hagvila. Och butta (förutom sprutningen i hasen med tuppkam och kortison då). Så det känns inte direkt upplyftande. Vissa andra symptom försvann dock iom behandling, t ex försvann den otrevliga hasledsgallan som kom såfort han ansträngdes minsta. Efter dagens lilla skrittur är den dock tillbaka =/
 
Ok, då blev det ju lite knepigare. Hasledsinflammation är inte så lätt att få bukt med, men har bättre prognos än andra typer av hasproblem som tex spatt.

Då får du helt enkelt rida det program som ni kommit överens om med vet, och blir han inte sämre så är det bara att köra på till nästa koll. Tyvärr är det ju enda möjligheten att få veta vad som sker under belastning, och det är väl det som man är ute efter kan jag tänka mig.
 
Absolut! Bakbenshältor är jättesvåra att känna och se korrekt. Lady var ju halt vb länge (inte mycket, men oren), och både tränare och även veterinärerna till en början trodde hf fast jag envisades med vb. Sen visade sig hålväggen = hade varit hovböld, och det på vb.
 
Boj - Bleh, var du tvungen att säga att hasledsinflammationer är svåra att få bukt med? =/ Men precis som du säger, blir han inte sämre är det bara att köra på som vet rekommenderat. det är ju ingen beslatning att tala om, så han får inga "extra" problem på den tiden. Men man måste ju se vad som är kvar eller ej. Men jag antar att om han inte svarat så blir det en längre konvalescens nästa gång.

Fan..jag som var så glad när gallan helt försvann trots BUUUS i hagen, och han kändes så fräsch första skritturen, och så det här =/

Magdalena - ah, intressant. Här var ju både jag och vet omedelbart överens om att det satt i v.b. och böjprovet bekräftade ju det. jag får bara inte ihop hur det här med h.f. kommer NU, det fanns inte innan liksom. Och han VAR ok för böjprov på h.f.?? I övrigt är hältan ganska exakt likadan som när han hade armbågsledsinflammation på just h.f., men då reagerade han ju på böjprov och det gör han inte nu...
 
Nu har ju faktiskt alla de hästar jag träffat med detta problem, blivit friska. Fast det har ju tagit olika lång tid, men de har blivit ok.

Nu är många av dessa pållar inga tävlingshästar, varför det är svårt att veta precis vad de skulle mäkta med. Samtidigt finns det tävlingshästar som faktiskt har spatt, som är den värsta sorten av hasledsproblem. Dessa fungerar utmärkt även på tävling, så kasta inte in handduken är du bussig. ;)
 
Spatt är faktiskt ganska god prognos på om det är i nedre glidlederna. När de väl stabiliserat sig så finns det ju ganska god chans att hästen blir smärtfri (men kanske inte tävlingshäst då).

Det här sitter på ett himla udda ställe, och är en bit (stor) som SAKNAS.. Veterinärerna hade aldrig sett något liknande.

men det positiva är ju att det sitter på icke viktbärande del, så att han ska hålla i skogen har jag inte gett upp.

Här kastas inga handdukar, jag har inga planer på att ge upp med den där hästen förrän vet uttryckligen säger åt mig att det är kört =)
 
Det här verkar lite som på en av mina hästar. Han visade visserligen problemet i fram men ändå. Skall väl nämna att han aldrig visat initial hälta någonstans och haft en klockren aktion.
Hästen var tydligt öm i vä framknä i slutet av loppen (travhäst), böjprov visade absolut ingenting där, utan i hö bakkota. Efter att bedövat bort denna så kom hältan fram i knäet. Hästen behandlades med tuppkam på bägge ställena. Ingen skillnad....han var fortfarande öm i slutet av loppen.
Efter en grundligare undersökning kom det fram att det mediala gaffelbandsfästet troligen var orsaken. Denna hästen är oerhört smärtokänslig och det var svårt att hitta detta på honom kan jag lova. Nu är han behandlad där och det verkar peppar, peppar bra nu. Bör väl tillägga att hästen har en harhas på just höger bak, vilket jag inbillar mig gör att han kan överbelasta sig.
Om det skulle kunna vara så på din häst....kolla gärna fästena under knät.

Att han tappar benen i utförsbacke, kanske är han öm i höftpartiet? Kommer som ett brev på posten när de är ömma i bak...
 
Han var inte öm någonstans i samband med vetbesök iaf, så det ska ha kommit den 1½ vecka osm var efter då, och det känns lite otroligt. När hasen bedövades bort försvann all rörelsestörning etc, och man fick inte utslag på böjprov någon annanstans heller.

Sen har han HÖG smärttröskel ja..tyvärr i sådana här fall =/

Om han reagerar minsta i knäet på å.b. eller om han fortsätter känns såhär under igångsättningen så ska jag ta upp det med knäet ändå, tack för tipset!

Jag har inte ridit de senaste två dagarna. Igår hade jag ingen vidare lust utan tittade på Tv istället, och i förrgår lät jag honom vila på flit. Hovslagaren kommer idag och slår på skor bak, får se om det gör skillnad. jag tror dock inte det beror på det, han är lika på mjukt underlag och verkar inte ett dugg ömfotad bak heller, men bara för att utesluta det så slår vi på skor bak.

Jag rapporterar sen hur det är idag, om det är skillnad eller likadant!

Sen har jag funderat.. om man har något problem på gång i h.f. t ex, som en reaktion på trasslet i v.b. så kanske det inte gav utslag då på vetbesöket för det var precis på gång då, men nu har det börjat ge kännbara problem? Lite långsökt kanske, men en tanke som slog mig. Han var ju klockren i maj t ex och var fräschare än någonting. Sen PANG så blev han ofräsch. Equiatriker var ut och lossade spänningar kring bogen och armbågen på h.f. och då när han inte hade spända muskler att hålla ihop med blev han halt. Vetbesöket dagen efter visade armbågsledinflammation h.f. och problem (som då bedömdes vara kring bakknäet) på v.b. Den vet var övertygad om att problemet kom från v.b. men trodde problemet i vb var muskulärt. Behandlades med DMSO i armbågsleden h.f. och under huden kring vä bakknä. Efter det var han superfräsch till början på augusti, då han blev ofräsch igen, och då åkte jag till klinik (annan vet mao) och då upptäcktes det där i hasen.

men iaf, han var inte spec halt när han hade armbågsledinflammationen, och reagerade inte spec på böjprov (när knäet böjdes vb däremot reagerade han starkt).

Så jag tror faktiskt att det i hasen på v.b. är roten till det onda, men frågan är ju hur mycket annat det orsakat. Känns som att både armbågsledinfl på h.f. och muskelöveransträngningen kring knäet vb var pga av att an försöker kompensera för problemen i vänster has. Dvs för varje sak man behandlat har man kommit närmare och närmare ursprungsorsaken (hasen vb). Och nu har vi hittat den, men kanske var det på gång att bli trassel i hf, men det inte gått så långt att det gav utslag då vid vetbesöket men besvärar ändå?

Låter det helt snurrigt? =)
 
Att han tappar benen i utförsbacke,

Det är klassiskt när det gäller inflammationer i hasleden, kommer hästägaren in på klinik och säger det. Kommer vet att som första åtgärd leta efter problem i hasleden, sen finns det ju annat också som kan spöka men som sagt väldigt vanligt vid just hadledsinflammation. :D
 
ah, "skönt" att höra. Eller kanske inte...skönt att få en rimlig förklaring (och inte någon NY läskighet att oroa sig för). Men inte sås könt med tanke på att jag ju vill han ska vara BRA på å.b. ju.

Och just nu känns det som en öppen fråga. gallorna är borta, men i övrigt känns det som han är SÄMRE???

Nåja, skor bak är på nu, vi får väl se omd et gör skillnad vid kvällens skrittur. Jag tror inte det, men jag HOPPAS!
 
Det krävdes 2 omgångar med kortison/tuppkam, samt ett par månaders rehab innan aktern blev stabil igen på ett sto här i vårat stall. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 926
Senast: __sofia__
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 292
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 420
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp