Kan det vara sadeltryck?

MalinM

Trådstartare
Efter en lång konvalicens och en konfliktfylld igångsättning har jag äntligen kunnat börja rida min FBL valack igen. Vi har skrittat ett par turer och i förgår skrittade vi en 50 minuters runda. Igår red jag ut på en långtur på söderåsen med en kompis och vi red i lite backar och snår skuttade över en stock men vi höllt oss till 90 % skritt..Idag när jag ska tömma min skrutt ser jag att han har fått en svullnad på vardera sida av ryggen som är ca 2*4 cm och han är ÖM!! Detta har ALDRIG hänt tidigare.. Kan det vara sadeltryck eller bero på otränad ryggmuskulatur? Börjar nojja och är berädd att kasta sadelhelvetet åt skogen:crazy: Kan tillägga att vid sadelutprovning var det bara den vi har nu som han acceptera utan att bli rodeohäst:cool:

Har markerat området där svullnaden sitter med rött...

397121_3186913796908_1387702995_3387788_970205678_n.jpg

Sv: Kan det vara sadeltryck?

Kan det egentligen vara något annat än sadeln? Klassisk placering av tryckskador, hur ser det ut när du lägger på sadeln? Hur ser sadeln ut om du tittar på den och vojlocken?

Sadeln ligger jämt och utan tryck när man lägger på den och på schabraket är syns det inte något konstigt.. En sak som slog mig är att vi red rätt mycket nedför..kan detta har bidragit? Red ju som sagt i 50 minuter här om dagen i samma sadel och då syntes det INGET:crazy:

Nja, visst kan det ha betydelse man hade det varit min häst hade jag nog ändå tyckt att sadeln får gå bort eftersom hästen ju får problem av den. Viktigt att komma ihåg är att det ju är droppen som urholkar stenen, ju mer sadeln ligger på desto större blir ju problemet. Första gången märks inget, kanske inte första veckan. Men när det sedan märks så har det ju legat och gnagt ett tag.

Vet hur det är, har själv haft fullblod som varit superkänslig med sadel. Det är ju också lurigt om hästen ändrar ryggform mycket under arbete, t ex klättring. Vill jag att sadeln ska passa medan jag rider fram, och sedan ligger illa när hästen börjar jobba på riktigt (så hästen får negativ uppfattning om att jobba med ryggen) eller ska den ligga kackligt när jag värmer upp vilket gör att hästen aldrig kommer till ett stadie där den jobbar optimalt med ryggen och sadeln alltså passar. Suck. Det är ett helvete det här med sadel.

Det är ju svårt att svara på det utan att du visar bilder på sadeln på hästen.
Men har hästen varit konvalescent längre är det inte konstigt att sadeln inte ligger optimalt längre, oavsett hur bra den låg när du fick den utprovad.

Spontant tänker även jag sadeltryck. Har en sadelutprovare/sadelmakare tittat på häst och sadel efter vilan? Chansen är nog rätt stor att hästens ryggmuskulatur har förändrats under vilan, och isf kan sadeln mycket väl ligga sämre nu.

Prova att rida i sadeln, helt utan något under (om det går att rida utan att orsaka hästen för mycket smärta, förstås). Ofta kan man då se på hårremmen om något trycker "konstigt".

Du rider mer och mer och då blir tryckskadorna ömmare än var de var dagen innan och nu har det brytit ut så pass att det syns. Inget konstigt med det.

När är sadeln utprovad?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka