Kan detta verkar vara lagligt?

Iso

Trådstartare
I ett hästforum här på internet har "forumsägaren" totalt hängt ut ett visst antal personer. Är det verkligen lagligt? Han har skrivit detta:

"Hej Frida, Vi har en mycket duktig lägerledare som har gjort militärtjänst på Kungliga livgardet, rytteriet där, ridit vaktparaden m. m. i Stockholm. Hon tränar eleverna i detta för att användas i showen på avslutningen. Det är helt frivilligt och de som är med tycker det är en kul grej. Själva marscherandet till hagen görs bara ett par gånger för att öva in det hela. Resten av tiden går de som vanligt. Jag förstår att du har fått höra det genom **** ***** upplägg på Facebook. Hon och *** ******* har smygfilmat på ***** **** utan vårt, ****** eller *******, tillstånd. Filmen har sedan lagts ut på Facebook med oförskämda kommentarer om våra ledare i år, allt i avsikt att smutskasta dem. De som skrivit fräcka kommentarer är *** ****, **** *****, **** ******, **** ******, ***** ****** och ***** ****. Sorgligt att anklaga någon som inte kan försvara sej och det visar deras simpla karaktär. De ledare vi har i år, är bland de bästa vi någonsin haft och alla som varit på läger i år är fantastiskt belåtna. Välkommen du också!"

Det var en lägerdeltagare som filmade på lägret och ledarna såg det klart och tydligt. Hon lade upp det på sin sida på facebook och från vad man såg så var det helt sjukt. Inga kommentarer var elaka, eller några personliga angrepp utan mer "Men herre gud, det är ju helt sjukt", "stackars lägerbarn".

Är det verkligen lagligt att han hänger ut dessa personer sådär i ett forum med för och efternamn?

Sv: Kan detta verkar vara lagligt?

Det låter inte helt rätt, men jag är ingen expert, låter någon av bukes lagkunniga svara ordentligt på den här frågan.

Mmm. Det brukar finnas många sådana på buke men nu verkar dom tyvärr vara bortblåsta..=(

Jag förstår inte problemet. Kan du förklara lite bättre ?

Om det är frivilligt så spelar det väll ingen roll om man nämner lägerledaren vid namn ? det är ju helt lagligt.

de som publicerat filmen har gjort sig skyldiga till brott mot personuppgiftslagen.. Man får enligt den lagen INTE publicera foto och filmmaterial där en person som kan identifieras utför tvivelaktiga eller brottsliga handlingar..

Den som skrivit brevet borde anmäla personen som publicerat den via facebook som kommer att kontrollera materialety.. för det står ordagrannt att man bekräftar att materialet man publicerar är inom lagens riktlinjer.. och det har tydligen sen som publicerat materialet inte följt och därmed gjort sig skyldig till brott mot PUL..

Ts har förmodligen redigerat bort namnen på alla som nämns i ursprungsmailet och "pekas ut"?

Det känns ju inte ok. Jag hade ringt 114 14 och frågat...

men det är väl ingen brotslig handlig om alla inblandade är med på det ? tydligen tycker barnen att det är ok att marschera ut till hagen för att träna på det och sen använda det på en uppvisning. det är väl inte olagligt ?

De som utför den tvivelaktiga handlingen, i detta fall ledarna, syndes inte i filmen (endast från långt håll och ansiktena gick inte att urskilja) och var därför omöjliga att identifiera. Då borde det väl inte vara något brott?

Tjejen som filmade filmade sina vänner och det var ingen smygfilmning, som påstås personen som skrivit det citerade stycket.

NoNeedForAName: barnen tyckte inte att det var ok. Det hände inte heller ett par gånger i vecka utan varje dag och barnen fick inte hämta sina hästar förrän de hade gjort huvud-axlar-knä-och-tå eller löst ett matte-problem på ett tillfredsställande sätt. Tvärt emot vad personen anger så är barnen inte nöjda utan kände som att de var i "nån armé".

ok, då förstår jag bättre. ts inlägg var väldigt svårt att förstå.

att träna på att marschera för att det ska användas i showen är väl ok (kan jag nog tycka) även om inte alla tycker det är roligt. men det andra som du beskriver är inte ok. det hör verkligen inte hemma på ett ridläger. (eller bland barn överhuvudtaget)

finns filmen att se någonstans ?

Okej, mitt inlägg var väldigt luddigt. Såhär ligger det till.

En tidigare lägertjej filmade sina vänner när dom var på läger. Filmen lades upp på facebook och säg agda, beata och kerstin är gamla ledare som har jobbat tidigare och de skrev kommentarer till filmen att ungefär "men gud, stackars barn", "det där ser ju helt sjukt ut" då barnen i filmen var tvungna att marschera och göra andra konstiga övningar.

Ägaren till lägret har sedan skrivit på sitt forum ungefär att (med för och efternamn) agda blabla, beata blabla och kerstin blabla försöker smutskasta dom nya ledarna och skriver fräcka kommentarer. Han hänger ju alltså ut dessa personer vars namn jag har gjort stjärnor för i första inlägget. Och då undrar jag om det verkligen är lagligt att han skriver ett sådant inlägg och hänger ut folk för att dom har kommenterat en film på facebook?

Hänger ni med nu? =)

Jag vill också förtydliga att ingen attackerades eller hängdes ut personligen. Som jag tidigare sagt så såg man inte mkt av ledarna i filmen och de gick inte att identifiera dem genom att bara titta på klippet.

Filmen har tagits bort och finns inte att se längre.

Oavsett orsaken till filmningen så hänger det lite på vad den används till senare, och det kan bli olagligt.

Det är samma läger antar jag som du skapat en post om?

Ta en print screen på sidan där lägret skrivit ut namnen. Bra att kunna visa vid behov...

Har personerna som hängs ut (de gamla lägerledarna) skrivit kommentarer till filmen på facebook så hänger de väl ut sig själva redan där? Om ägaren till lägret sen upprepar deras namn som står ovan är väl inte det något olagligt i det?
Eller har ja uppfattat de fel med hur filmen kommenterats?

Det är olagligt därför att ägaren av lägret skriver otrevliga saker om dom som privatpersoner.
Och med tanke på vad som tidigare skett, och sker, på detta lägret enligt vitorkide så tycker jag att det Inte var rättfärdigat av lägerägaren.

Det denne "forumsägare" anklagar hon som lade ut klippet för är väl samma fadäs som han själv verkar ha gjort... men i en annan form, eller? :confused:

Är det mer text än den som står därovan i TS först inlägg? För vad jag ser skriver ägaren bara att personerna skrivit oförskämda kommentarer och försökt smutskasta lägret. Att uttrycka sig så bryter väl inte mot någon lag?

Har någon filmat något jag gjort och folk kommenterat det med "sjukt" eller "stackars barn" anser jag att det är min rätt att kunna kommentera filmen.

Nu vill jag tillägga att jag inte försvarar ägaren eller dess handlingar, har nämligen inte sett filmen och anser mig vara för dåligt insatt i hela karusellen. Jag syftar mer på hur en kommentar på en kommentar skulle kunna bli olaglig.

Det är olagligt därför att ägaren av lägret skriver otrevliga saker om dom som privatpersoner.
Och med tanke på vad som tidigare skett, och sker, på detta lägret enligt vitorkide så tycker jag att det Inte var rättfärdigat av lägerägaren.

Det spelar ingen roll vad som skett tidigare i bedömningen lagligt eller inte, vi har ett rättssystem delvis för att undvika att folk tar saken i egna händer och hämnas.

Jag försvarar inte vad som eventuellt händer/hänt på lägret men smutskastning är inte okej från något håll. Det är det som verkar ha skett här (det finns en tråd här på Buke med rätt grova anklagelser). Bedömer man smutskastningen från ena hållet så lär det vara det åt andra hållet med när man får en motreaktion.

Ja men i buketråden så skrivs det inte ut med namn vilket läger det är. Jag vet att jag varit inne på deras hemsida (iom en annan tråd här på buke där lägret lottade ut en unghäst...) men jag har ingne koll på vilket läger det är.

Av vad jag uppfattade så skrevs det inte heller ut på facebook vilket läger det var? (kan ha fel) och om ridläraren inte syns på film så bryts inte lagen iom upplägget på facebook. Oavsett om det skrivs elaka kommentarer eller snälla kommentarer.
De enda som kan klaga på brott mot lagen i det fallet är lägerdeltagarna som synns på videon. Om de nu vill det...

Däremot skriver läger ägaren (som inte är samma som ridläraren) ut med namn och bryter därmed mot lagen. :)

Så har jag uppfattat det men kan ha missat ngt.

Det framgår med all tydlighet vilket läger som avses, jag hade ingen aning från början men det dröjde inte länge innan jag gissat och lite senare var jag lika säker som om man skrivit ut namnet. Till skillnad från vad många tror kommer man inte undan med att undvika skriva namnet om det går att identifiera på annat sätt. Vad jag uppfattade så skrevs namnet ut på facebook men jag har inte sätt det själv. Filmen i sig avslöjar säkert för alla som vartit där vilket läger det rör sig om om man nu fått med något av omgivningarna och hästarna.

Det är inte per automatik olagligt att skriva ut namn, det beror på sammanhanget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka