Kan djävulsklo påverka böjprov?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare annapanna123
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 427
A

annapanna123

Min häst har en grads hälta fram (hovleder), samt har blivit sprutad i haserna 3 ggr (ohalt bak vid sista besöket). Funderar på att prova djävulsklo men undrar om det kan göra honom "falskt ohalt"?Equiterapeuten trodde inte det, men för att vara på den säkra sidan kunde jag ge honom bergsangelica istället. Någon som har några erfarenheter? Vill ju liksom inte får honom "friskförklarad" om han inte är frisk...:crazy:

Sv: Kan djävulsklo påverka böjprov?

Nu finns det ingen riktig dokumentation men om det har den effekt som påstås o som ngn undersökning sägs visa så kan det definitivt påverka.
PL

Tvivlar på det.
Min häst med spatt har inte blivit ohalt när jag gett honom djävulsklo, gjorde ingen skillnad alls.

Det är olika hur hästar svarar på djävulsklo. På vissa fungerar det bättre än butta! Andra blir bättre men inte helt och vissa har det ingen effekt på alls...

Hur din häst reagerar är omöjligt att säga, men dom flesta hästar får smärtlindring av dk. Så nej, jag skulle inte ge det till en häst som skulle böjas...

Jag skulle inte heller ge det, eftersom jag vet hästar som blivit ohalta pga Dk och sen överansträngt sig och skadan förvärrats så mycket till att bli obehandlingsbar.

Däremot skulle jag kunna tänka mig Dk till en färdigutredd häst, och där man kommit fram till att allt gjorts som kan göras. Om då Dk ger en lindrade effekt på kvarstående problem så skulle jag inte se något hinder till att ge det.

Tack för era svar! Jag tror jag avvaktar och hoppas att det ska ge med sig ändå. Ska på återbesök hos veterinären om ca 2-3 veckor och håller naturligtvis tummarna på att sprutningarna gjort sitt.

Jag vill ju verkligen inte att den ska påverka böjprovets resultat :crazy:...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 115
Senast: Cattis_E
·
Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
993
Senast: Saile
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 507
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka