Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

urkella

Trådstartare
Mina kusiner vill köpa en hund ifrån en kennel, hunden är 14 månader och det senaste halvåret har dom passat hunden (en tik) 2-3 veckor i månaden, så dom är grymt fästa vid hunden och hunden vid dom. Dom har velat köpa hunden hela tiden men ägaren har velat då dennes dotter visst oxå ska tycka om hunden säger dom.
Nu har dom sagt att dom troligen får köpa hunden för priset som dom kostar som valpar (20 000) + att dom då ska få ta en kull efter henne :eek:
andra alternativet är halva priset med då ska dom få ta 2 kullar.
Kan dom verkligen kräva en kull valpar när dom vill ha fullpris för hunden ?
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

hm minns ej jag helt galet är väl sk halvfoder då man betalar halva hundens värde och uppfödaren tar en kull..helfoder får man hunden gratis och uppfödaren kan kräva 2-3kullar...

får man fråga va de är för ras?
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Aldrig att jag skulle gå med på att betala full pris + bibehållen avelsrätt hos uppfödaren oavsett antalet kullar. Jag skulle förvisso aldrig köpa en 14 månader gammal hund för valpfullpris heller om hunden nu inte har väldigt, väldigt bra meriter inom något som jag ansåg värdefullt.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

ja det är så jag oxå minns att det går till. Hunden är en Boston terrier

Generalen: Hunden har visseligen väldigt bra stam, minns inte om hon kom 1:a eller 3:a på utställningen i Ronneby i sommras, men mina kusiner bryr sig inte om sådant utan dom är bara väldigt fästa vid hunden.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

En utställning är ingen större merit oavsett var på prispallen hon hamna (om det nu inte skulle vara gigant-tävlingar som t ex Crufts) så priset tycker jag är alldeles för saftigt. Ska ägaren dessutom ta en kull är det halva priset som gäller, om fler så ska de få hunden gratis.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

sällar mig till generalen. nej, ska uppfödaren ha rätt till kullar är det fodervärdsavtal som gäller, dvs gratis hund och 1-2 kullar(på en tik). halvfodervärdsavtalet tror jag inte finns längre, men jag kan ha fel, och isf var det halva priset och en kull.
oavsett vilket så ska de INTE betala fullpris på en hund där uppfödaren ska ha avelsrätt. huruvida de bör betala fullpris utan avelsrätt lägger jag mig inte i.

liten passus: på min uppfödarutbildning gick det en kvinna som har boston terriers, och efter vad man fick höra från henne finns det mer än genomsnittet av konstigt folk bland uppfödarna, så jag rekommenderar dina kusiner att kolla upp uppfödaren via rasklubben, så att de inte får problem i framtiden om det vill skaffa en till, och "den och den uppfödaren inte vill sälja för att de köpte av den och den förra gången" *suck*
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Det beror väl på vad hunden är värd för uppfödaren. En 14månders hund kan ju vara värd betydligt mer än valppriset om den klarat alla avelsprov och har bevisat bra mentalitet och utseende.
Är hunden värd det priset så är det väl inte orimligt?
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Det beror väl på vad hunden är värd för uppfödaren. En 14månders hund kan ju vara värd betydligt mer än valppriset om den klarat alla avelsprov och har bevisat bra mentalitet och utseende.
Är hunden värd det priset så är det väl inte orimligt?

Fast det är emot SKKs regler att kräva fullpris OCH en kull. Antingen fullpris och ingen kull eller halva priset och EN kull. Till TS: säg till dina kusiner att kontakta SKK för att få ordentligt på fötterna, det är alltid mycket bättre att ha informationen direkt från källan än att säga "jag läste på ett forum..."
Sen tycker jag att det är lite saftigt att ta fullt valppris om hunden inte har meriter och kusinerna dessutom har passat hunden en hel del (har de gjort det gratis eller fått betalt?) men det är väl upp till köparen.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

sällar mig till generalen. nej, ska uppfödaren ha rätt till kullar är det fodervärdsavtal som gäller, dvs gratis hund och 1-2 kullar(på en tik). halvfodervärdsavtalet tror jag inte finns längre, men jag kan ha fel, och isf var det halva priset och en kull.
oavsett vilket så ska de INTE betala fullpris på en hund där uppfödaren ska ha avelsrätt. huruvida de bör betala fullpris utan avelsrätt lägger jag mig inte i.

Det finns men heter inte halvfoder, det heter köp med bibehållen avelsrätt och är halva köpesumman + x antal kullar, i regel en på tik och ganska valfritt på hannar.

Betalar man fullpris- håller med de andra här- ska man inte ge bort nån kull alls!! Vilken jäkla människa till uppfödare, föder man upp renrasigt är man skyldig att ha koll på skks regler. Låter som h*n planerat det fint, möjligen kollat (spekulerar här :devil: ) om hunden verkar bli riktigt lovande utställningsmässigt och ändå haft de andra som reservplan. Och sen när de fäst sig vid hunden kräva ett orimligt avtal. Hur eller hur luktar det skunk lång väg, trist när man fäst sig vid en hund men det låter inte som en människa jag velat göra affärer med..
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Det finns men heter inte halvfoder, det heter köp med bibehållen avelsrätt och är halva köpesumman + x antal kullar, i regel en på tik och ganska valfritt på hannar.

Betalar man fullpris- håller med de andra här- ska man inte ge bort nån kull alls!! Vilken jäkla människa till uppfödare, föder man upp renrasigt är man skyldig att ha koll på skks regler. Låter som h*n planerat det fint, möjligen kollat (spekulerar här :devil: ) om hunden verkar bli riktigt lovande utställningsmässigt och ändå haft de andra som reservplan. Och sen när de fäst sig vid hunden kräva ett orimligt avtal. Hur eller hur luktar det skunk lång väg, trist när man fäst sig vid en hund men det låter inte som en människa jag velat göra affärer med..

Håller helt med!
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Fast det är emot SKKs regler att kräva fullpris OCH en kull. Antingen fullpris och ingen kull eller halva priset och EN kull. Till TS: säg till dina kusiner att kontakta SKK för att få ordentligt på fötterna, det är alltid mycket bättre att ha informationen direkt från källan än att säga "jag läste på ett forum..."
Sen tycker jag att det är lite saftigt att ta fullt valppris om hunden inte har meriter och kusinerna dessutom har passat hunden en hel del (har de gjort det gratis eller fått betalt?) men det är väl upp till köparen.

Men vad är FULLT pris? Är hunden värd 40.000 så är ju inte 20.000 + en kull fullt pris trots att det är vad en valp kostar.
Jag har ingen koll på vad avelstikarna inom bostonterrier kostar, men bara det att en valp kostar 20.000 ger ju en fingervisning.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Man får absolut sälja hunden för 20 000 kr och en valpkull alternativt parning. Är hunden värd mer än så, är det inte fullpris.

Vi sålde en gång den bästa valpen i kullen för samma pris som dom andra kullen, plus en parning (hane). Detta var alldeles godkänt av SKK, för hade vi inte sparat en parning hade han sålts för en högre summa pga hans färg och kvalité. Som sagt, SKK har ju liksom ingen maxgräns för vad ett fullpris/valppris är - det står uppfödaren fritt att värdera hundarna som säljs, och köparna fritt att godta det eller ej.

Så nej, jag anser det inte vara ett orimligt avtal. Jag har köpt hund för mer pengar än så, avelstikar kostar - oavsett om köparna avser att använda hunden till avel eller inte, priset är oftast satt efter tikens kapacitet för att gå i just avel ändå. Det är ju dock inte många som köper en äldre tik, som klassas som framtida/bevisat bra avelstik, utan att ha avelsplaner.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Fast om skk tyckt det varit rimligt att ta 20k för alla valpar utom en på 40k så hade jag blivit lite förvånad. Annan färg etc kan knappast berättiga en 100%ig ökning.. Har hört om ett fall där de inte godkände att uppfödaren sålde en valp för betydligt mindre skillnad än 100%. Annars kan man ju säga vad som och kringgå alla regler. Bara en fundering.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Det är rätt stor skillnad på värdet på en 8 veckors valp som man inte vet vad det blir av och som dessutom kostar i i 1½år innan man kan någon koll på om den kan tänkas duga i avel och på en 14 månaders som genomgått alla tester och som kan gå ut i avel efter relativt kort tid.

Bara mat och försäkringar under det året som skiljer har säkerligen kostat mer än 10 000.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Återigen så svarar Escodobe väldigt bra.

Om man nu kollar prisläget i rasen, ca 20 000 kr för en liten valp, som man inte har någon aning om vad det blir av den - det enda man kan veta egentligen är att stammen är bra exempelvis.
Sen ska man då sälja en hund, som har kostat pengar under året som gått. Som är utvärderad, har bra mentalitet, har gått på några utställningar etc och som uppfödaren verkligen tror på som avelstik - då är det rent tekniskt inget konstigt att hunden skulle vara värd det dubbla mot ett valppris. Att sen deras pris på valpar ligger mycket högre än många andra raser, förändrar ju inte saken ändå.

Jag har betalat mycket mer än dubbelt valppris, för att kunna köpa en lite äldre tik - där man kan se utseende, mentalitet osv ordentligt - helt enkelt utvärdera den som framtida avelstik.
Om man sen ska ha någon som är meriterad, kanske redan fått en kull och bevisat sin avelsduglighet, hälsotestad etc, ja då får man betala mycket mer än bara valppris x 2...

Jag har för övrigt heller aldrig påstått att färg kan dubbla hundens pris, men inom vissa raser så skiljs det åt i pris mellan olika färger.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Det är ju marknaden som styr. Vill någon betala så mycket är det ju rätt pris. Man hittar inte bättre hem för att man vill vara snäll och rea iväg en hund. Bättre att begära det pris man vill ha om hunden senare blir såld igen. Min syrra betalade 10.000 för en avelshane för herrans massa år sedan och då låg valppriserna på 4-5000 kronor. Med fick vi en kartong med alla hans prisrosetter :) Jag minns hur häftigt jag tyckte att det var då :) En gång lyckades hon få honom placerad i gruppen på en internationell utställning. Men efter många år visade det sig tyvärr att han lämnade PRA. Något som var vanligt i rasen på den tiden. Så var det med det! Men fina valpar mentalt och exteriört!
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Min syrra betalade 10.000 för en avelshane för herrans massa år sedan och då låg valppriserna på 4-5000 kronor. Med fick vi en kartong med alla hans prisrosetter :) Jag minns hur häftigt jag tyckte att det var då :) En gång lyckades hon få honom placerad i gruppen på en internationell utställning. Men efter många år visade det sig tyvärr att han lämnade PRA. Något som var vanligt i rasen på den tiden. Så var det med det! Men fina valpar mentalt och exteriört!

Det förstår jag absolut :) För en hund som gått kanon på utställning, gjort röntgen osv så är det klart då kan man lägga riktigt mycket pengar. Men har hunden bara gått hemma och inte gjort ett skvatt så tycker jag däremot inte att det är riktigt vettigt att begära en massa pengar. Och visst, det står vem som helst kan sätta vilket pris de vill- men OM hunden inte gjort ngt och de begär en massa pengar av folk som passat hunden en massa uppenbarligen, då tycker jag det är lite skumt. Men då utgår jag från det som TS skrivit, finns det mer bakom so fine:)
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Generalen: Hunden har visseligen väldigt bra stam, minns inte om hon kom 1:a eller 3:a på utställningen i Ronneby i sommras, men mina kusiner bryr sig inte om sådant utan dom är bara väldigt fästa vid hunden.

Kusinerna är inte intresserade av de egenskaper hos hunden som gör att uppfödaren sätter detta höga pris. Om jag hade varit uppfödare och fått fram en väldigt bra individ som jag tror på i aveln, hade jag nog också varit tveksam till att sälja till någon utan avelsintresse. Ett bra avelsdjur representerar ju ett stort värde inte bara genom egna meriter utan för kommande generationer. Uppfödaren kan bara tänka sig att sälja under förutsättning att de kan fortsätta använda individen i aveln och det är ju begripligt om man tänker på att avelsarbetet handlar om att tålmodigt förbättra rasen generation för generation.

Dina kusiner söker kanske istället en trevlig familjehund och det är inget fel på det alls. Det finns många andra hundar att köpa i så fall, både Bostonterriers och andra raser.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Det är rätt stor skillnad på värdet på en 8 veckors valp som man inte vet vad det blir av och som dessutom kostar i i 1½år innan man kan någon koll på om den kan tänkas duga i avel och på en 14 månaders som genomgått alla tester och som kan gå ut i avel efter relativt kort tid.

Det är dessutom lite skillnad på hundar och hundar. En bostonterrier får ofta få valpar och det är vanligt med födselproblem inom rasen (det snittas en del). Bara det gör att valparna blir dyrare än genomsnittet precis som i andra liknande raser (mops, fransk bulldogg m.fl). Har man därtill en tik som ser bra ut exteriört, har stammen man eftersöker, god hälsa, genomgått tester u.a och t.ex är efter en linje med tikar där födslarna varit problemfria och kunnat fullföljas naturligt - ja då är 20 000kr plus en parning inte en helt orimlig summa.

Men det är ju omöjligt att säga utan att ha sett hunden och vara insatt i rasen. Alla tycker kanske inte att hunden är värd lika mycket men det är uppfödarens värdering som gäller.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Men det är ju omöjligt att säga utan att ha sett hunden och vara insatt i rasen. Alla tycker kanske inte att hunden är värd lika mycket men det är uppfödarens värdering som gäller.

Som sagt, är någon villig att betala så... Annars är det bara att låta bli att köpa hunden. Enkel matematik. Får man den inte såld till det pris man vill så får man gå ned i pris, så är det med allt... Jag har svårt att tycka att någon blir lurad. De vet ju priset innan de tackar jag så att säga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 300
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
734
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 217
Senast: geting
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp