Kan en häst som tidigare funkat perfekt vara obrukbar pga att man helt plötsligt upptäckt kissing spines?

Bara en tanke: iom att du jobbar som beridare har jag hört att det därmed kan räknas att man köpt som näringsidkare, jag vet inte exakt var gränsen går eller var man kan hitta det. Någon som har bättre koll?
Det är väl mer om situationen gjort att köparen trott att den köpt av näringsidkare?
Tex det som nämns i denna länk: https://www.treschowpartner.se/l/reklamera-hast-och-hava-hastkop/

Om det är en hästhandlare som har förmedlat köpet för en privatpersons räkning är det konsumentköplagen som ska tillämpas.
 
Fick upp denna dom när jag googlade: https://lagen.nu/dom/nja/2018s866
Det verkar vara ganska många saker som påverkar, lärorikt att läsa om domarna.
Intressant dom!

För den som inte orkar läsa, i tingsrätten ansåg nämndemännen att konsumentköplagen bar tillämplig, medan juristdomaren var skiljaktig. I hovrätten och högsta domstolen att den inte var tillämplig. Så juristerna i alla tre instanserna var eniga i att säljaren skulle anses ha sålt hästen som privatperson och inte näringsidkare trots att hon haft ett mindre företag under en kortare tid.
 
Intressant dom!

För den som inte orkar läsa, i tingsrätten ansåg nämndemännen att konsumentköplagen bar tillämplig, medan juristdomaren var skiljaktig. I hovrätten och högsta domstolen att den inte var tillämplig. Så juristerna i alla tre instanserna var eniga i att säljaren skulle anses ha sålt hästen som privatperson och inte näringsidkare trots att hon haft ett mindre företag under en kortare tid.
Det går alltså inte säkert stt avgöra vad man räknas dom, men hävda privatperson och KL tills annat sägs
 
Jag, som är jurist, skulle säga att du inte behöver någon jurist förrän de eventuellt tar det hela till tingsrätten, du behöver egentligen bara säga nej till alla krav de har och hänvisa till köplagen och att du sagt till dem att du tyckte de skulle röntga ryggen. De försöker skrämma dig.
 
Det är, som ett tillägg, 20§ Köplagen som ska hänvisas till, köparens undersökningsplikt innan köp. Där står att köparen inte kan åberopa fel om man ”utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder.”
Så i ditt fall då, du har sagt till dem att om det vore du hade du röntgat ryggen på hästen, men köparen har låtit bli eftersom det blev för dyrt. Hade de, som du uppmanade till, röntgat ryggen hade de troligtvis sett KS. Alltså kan de inte reklamera för det, egentligen.

Sen får man inte glömma att i tingsrätten sitter det domare och nämndemän som ibland aldrig ens sett en häst på riktigt, det kan lika gärna bli ett läge där den som argumenterar bäst vinner. Men onödigt att lägga ombudskostnader i ett läge där ni inte ens är i rätten än.

Ge inte bort för mycket i kommunikation, har de reklamerat regelrätt så svara bara med ”jag motsätter mig reklamationen med hänvisning till 20§ Köplagen”
 
(Lång text men behöver verkligen hjälp)
Hej!
Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som allround häst. Hästen i fråga är uppfödd av mig och har aldrig varit skadad när han stått hos mig (stod hos unghästutbildare som unghäst). Jag tävlade honom i hoppning upp till 1.20 och han gjorde aldrig en dålig runda. Hade sämst 8 fel som resultat på de 3 åren jag tävlade honom. Tyvärr fick jag till slut inse att jag inte hade tid för min guldklimp längre då jag själv jobbade som beridare och hade fler hästar hemma, och jag bestämde mig för att sälja så någon annan kunde glädjas av honom. Fick intressenter direkt som ville prova honom där hon fick hoppa en bana och ifrån allra första början såg det ut som att det var en ryttare som klarade av honom. Ryttaren var nöjd och frågade om hon kunde få prova honom igen, självklart fick hon det! Hon kom hem till mig och red ut honom, pysslade och ställde fler frågor. Genom hela köpet var jag som en öppen bok, förklarade för henne att han haft det lite tufft som unghäst, att han blivit behandlad i frambenen en gång, att han pga av sin uppväxt nu är väldigt känslig, visade filmer på när han reagerar lite ”explosivt” och förklarade för henne hur jag hanterar honom när han blir rädd. Jag förklarade ALLT för henne och gav henne även fullmakt så hon kunde se allt vi gjort i medicinsk väg med honom från det att han föddes tom nu. De bestämde sig för att besiktiga honom och han gick igenom besiktning helt utan anmärkning på böjprov och röntgen. Innan besiktningen frågade de om det var nödvändigt att röntga rygg, varpå jag svarade att det får de göra precis som de själva vill; men att hade det varit jag som velat köpa så hade jag gjort det. De svarade då att de ville strunta i det, då det bara skulle bli dyrt för dem. Så hästen röntgades endast ben. Köpet gick igenom och hästen flyttade hem till dem. Då detta var en häst som jag höll väldigt varmt om hjärtat så ville jag hålla kontakten med dem, sa till dem innan de åkte att får de någonsin något problem eller har några frågor så är det bara att kontakta mig, jag hjälper er! De fick även med sig hans bett, eftersom han var så känslig i munnen.
Hästen gick som på räls även hos henne, hann starta ganska många hopptävlingar där han endast levererade bra rundor och blev placerad samt en dressyrtävling där han blev 3:a.
Sen, 1,5 år senare får jag ett sms där de vill reklamera köpet på hästen. Anledning? De har röntgat ryggen på hästen och upptäckt att han har kissing spines… tydligen ska han ha börjat sparka i ridningen från ingenstans, och efter att ha tappat honom en gång ska han sedan inte kunnat ridas alls. Veterinär har bedömt att han inte längre är brukbar för ridning. Jag svarar att jag tyvärr inte kan köpa tillbaka hästen för lika mycket som jag sålt den för+alla kostnader den dragit under den tid den stått hos nya ägaren (detta var alltså det de begärde) då den enligt dem är obrukbar nu. Sedan kommer en stämningsansökan och det blir en tvist av det hela… vi har aldrig röntgat hästen själv i ryggen, då vi aldrig haft någon anledning att göra det; jag är ingen som orkar åka runt och leta fel på hästarna. Så jag hade aldrig ens någon aning om att hästen hade kissing spines och de nya ägarna valde själva att inte röntga rygg på besiktning.
Vad gör jag nu? Kan man göra såhär? Kan man komma över ett år senare och mena att jag sålt en häst med dolda fel (som jag själv inte ens vetat om)? Trots att dem nyttjat en helt fantastisk häst i över ett år som gått superbra på tävling? Är det verkligen kissing spines som är problemet, eller är det att man helt plötsligt inser att man inte klarar av hästen?
Känner mig orolig över hur detta ska sluta, då det känns som att kissing spines automatiskt är en ”dödsdom” och det känns som ett känsligt ämne där de flesta kommer säga ”fy för säljaren, hon har blåst er”, för det är verkligen inte fallet.
Såna här köpare gör mig pissförbannad.
Det är jättesvårt att säga ja eller nej på din fråga om man kan göra såhär. Frågan är om det verkligen kan gå som dolda fel. Dom har dessutom uppenbarligen kunnat bruka hästen utan problem i 1,5 år!
Ring en bra jurist, vill du ha tips på en väldigt bra så pma.
 
Jag har precis varit i en väldigt liknande situation som säljare. Hästen reklamerades dock redan efter 5 månader. Mitt misstag i den tvisten som gjorde att jag drog på mig 65.000:- i kostnader innan det var klart var att jag anlitade jurist direkt. Gör inte det! Sitt lugnt och stilla fram tills att du får ett datum från tingsrätten. Först då anlitar du jurist. Kolla över din hemförsäkring, det kommer att täcka den största delen av kostnaden. Ha is i magen helt enkelt.

Det pissigaste i hela situationen är förstås hästarna som kommer i kläm. I mitt fall så tog de bort häst efter ett år av tvistande.
 
Jag har precis varit i en väldigt liknande situation som säljare. Hästen reklamerades dock redan efter 5 månader. Mitt misstag i den tvisten som gjorde att jag drog på mig 65.000:- i kostnader innan det var klart var att jag anlitade jurist direkt. Gör inte det! Sitt lugnt och stilla fram tills att du får ett datum från tingsrätten. Först då anlitar du jurist. Kolla över din hemförsäkring, det kommer att täcka den största delen av kostnaden. Ha is i magen helt enkelt.

Det pissigaste i hela situationen är förstås hästarna som kommer i kläm. I mitt fall så tog de bort häst efter ett år av tvistande.
Får man fråga vem som vann tvisten?
 
Ingen. Det gick aldrig upp i rätten. Utan det var bara tomma hot och när hästägaren väl fick försäkringsbolaget att döma ut hästen så drogs reklamationen tillbaka. Så vi båda förlorade en massa otroligt onödiga pengar på advokatkorrespondens.
Så jäkla onödigt! plus den psykiska påfrestningen för dig som säljare. Förstår inte hur såna folk tänker. SJukt
 
Fast vad man jobbar som borde inte spela någon roll när man säljer sin egen privata häst.
det borde inte, men jag vet att det var tal om det för ett par år sedan. Att jag som ridlärare kan räknas som näringsidkare fastän det är min privata hobbyhäst som säljs, bara för att jag är yrkesverksam i branschen och därmed "borde" ha sån kunskap att jag anses vara företagare. Snårigt och jag vet inte om det trädde i kraft och om så, om det prövats juridiskt.
 
det borde inte, men jag vet att det var tal om det för ett par år sedan. Att jag som ridlärare kan räknas som näringsidkare fastän det är min privata hobbyhäst som säljs, bara för att jag är yrkesverksam i branschen och därmed "borde" ha sån kunskap att jag anses vara företagare. Snårigt och jag vet inte om det trädde i kraft och om så, om det prövats juridiskt.
Fast det krävs ju att du har eget företag och att köparen kan ha trott att hästen såldes i företaget.
 
Japp sålde som privat, men de menar att de kan stämma mig enligt konsumentköplagen; vilket av vad jag fattat det som inte går
Köplagen är det som reglerar mellan två privatpersoner. Konsumentköplagen gäller företag till privatperson.

Läs på skillnaden däremellan. De skall bevisa att skadan fanns där "före varans iakttagande", alltså innan köp.
 
Köplagen är det som reglerar mellan två privatpersoner. Konsumentköplagen gäller företag till privatperson.

Läs på skillnaden däremellan. De skall bevisa att skadan fanns där "före varans iakttagande", alltså innan köp.
Citerar mig själv, att att många redan skrivit detta, och formulerat sig bättre.

Jag har reklamerat en häst och "fått rätt" genom förlikning.

När vi haft hästen i drygt två månader började jag misstänka att hon led av PPID.

Det visade sig tyvärr vara rätt, och hästen hade sannolikt haft detta i ett par år. Men enligt min juristkontakt, så kunde jag med stor sannolikhet vinna tvisten eftersom jag inte genom min undersökning kunde veta att hon var sjuk.

Det var inte sannolikt att det skulle krävas blodprov för den specifika sjukdomen för att jag skulle ha fullgjort min undersökningsplikt.

Men detta var skyndsamt, och säljaren förstod ju också att jag inte ville ha en sjuk häst för ändamålet "läromästare".

Med detta vill jag bara flika in att man inte är "sjuk" för att begära att få reklamera köpet.

I mitt fall så var det dessutom så, att de sannolikt skulle upptäcka detta senare iaf, och då hade de aldrig kunnat sälja hästen oavsett.
 
Kissing spines är ju tyvärr en väldigt bred diagnos som innefattar hästar som aldrig har/får/nånsin visat symptom (men diagnosen upptäcks som bifynd) till hästar som blir oridbara. Jag tror de gjorde en undersökning på hästar som hoppade världscuppen och fann att typ 30% hade KS.

I min mening så funkar de flesta KS hästar, men kräver rehab (om de har ont i ryggen), kontinuerligt arbete med rätt muskler i ryggen och en helhetssyn på hästens välfärd och träning. Min upplevelse är att KS blir problem när hästen hittat på/råkat ut för något annat och blir stående (inte får sin träning för att hålla ryggen igång) eller de rids/tränas på ett (för dem) ofördelaktigt sätt.

Om hästen funkat innan i träning och tävling känns det väldigt konstigt att KS på något sätt skulle kunna vara en dödsdom (användbarhetsdom?) för hästen i fråga.

I övrig har de brustit i undersökningsplikten (du hindrade dem inte på något sätt att röntga ryggen).

Du behöver ta kontakt med jurist, fördelaktligen en med erfarenhet kring häst/hästköp. För du kommer behöva den sortens hjälp.
Gud jag vara måste skriva till dig! Jag hamnad i en väldigt liknande situation där jag som köpare insåg ett halv år efter att han hade KS. Jag har känt mig alldeles urusel som hästägare då det är självfallet jag som fått han i detta stadie. Men nu när jag läser detta inser att anledningen till varför det kom fram är ju för han var skadad i 2 månader. (Han hade lyckats rulle sig på en Sten och fått en lårkaka över ryggen). Jag hade lite tappat hoppet då veterinär började prata om avlivning… men det bevisar att men rätt hjälp tror jag att min fina häst kommer kunna komma tillbaka!
 
Gud jag vara måste skriva till dig! Jag hamnad i en väldigt liknande situation där jag som köpare insåg ett halv år efter att han hade KS. Jag har känt mig alldeles urusel som hästägare då det är självfallet jag som fått han i detta stadie. Men nu när jag läser detta inser att anledningen till varför det kom fram är ju för han var skadad i 2 månader. (Han hade lyckats rulle sig på en Sten och fått en lårkaka över ryggen). Jag hade lite tappat hoppet då veterinär började prata om avlivning… men det bevisar att men rätt hjälp tror jag att min fina häst kommer kunna komma tillbaka!
Tror definitivt att det kan lösa sig med din häst ändå. Men det tar tid! Eftersom har har rullat sig på en sten och då stått aå brukar KS bli värre, men det betyder inte att hästen inte kan bli helt återställd igen. Har flera bekanta med kS hästar vart ena faktiskt blev utdömd som fungerar som ridhästar idag. Rätt träning är a och ö. Mycket från marken. Jag hade även tagit kontakt med rehabilitering evt någon som jobbar med equiband och/eller vatten träning. Tänkte bara jag ville skriva lite tips, tappa inte hoppet 😊
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Hästanna
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 267
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp