Kan en häst fuska om ryggen kommer upp??

Shaggy

Trådstartare
När jag rider så har jag nu hittat ett sätt som jag tror kommer att leda till en bra form i framtiden. När jag rider på det här sättet så släpper Novan efter i nacken på en lätt hängande tygel som kan sträckas om det behövs (jag vet det är inte nacken som är viktigast). Tempot reglerar jag med sitsen och jag håller det ganska lågt, när jag ridit så här kanske 20 meter så känner jag hur ryggen kommer upp under mig. Pga att det blir rätt jobbigt både för mig och Novan så rider jag aldrig mer än 1,5 varv på fyrkanten på det här sättet innan jag gör något annat (springer :bump:). För att sen efter en stund göra samma sak igen.
Det jag funderar på är kan hon "fuska" i den här situationen. När jag rider för en tjej i stallet så vill hon att jag ska öka farten för att få med bakbenen men nu sänker jag ju farten (hon har inte sett detta det är något jag börjat prova nu de sista två veckorna). För mig känns det lite som om jag höjer farten, till där den jag rider för ibland vill, så får jag skjutkraft men om jag sitter ihop min häst (eller sitter, snarare lyfter med sätet) så borde jag få bärkraft eller :confused:
Shaggy är inte så bra ryttare och är rätt så fundersam just nu.

akta så att ryggen inte blir spänd (statisk), den ska svikta. När du säger "ryggen kommer upp" kan det ju vara på flera sätt....

Ok Det blev lite dumt uttrykt där. Hur kan en häst höja ryggen om den fuskar var egentligen vad jag menade. För om hästen höjer sin rygg utan att krulla ihop halsen så bör väl ryggen komma bakifrån (Shaggy spekulerar vilt i något hon inte är så bra på). Hade lite bråttom igår när jag svarade, Novan kallade :love:.

Hur märker man då om den sviktar. När man tittar på endel som rider så tycker jag att ryggen ser rätt statisk ut. Jag känner stegen Novan tar tydligt och märker att frambenen inte "dunsar" ner i marken på samma sätt som vanligt. Fick igår även för mig (såg en skugga på marken) att hon även lyfter frambenen mer än vanligt.

Mitt djur kan mycket väl höja ryggen och bara 'springa med benen', MEN då blir ryggen nästan helt stilla. Skillnaden när han är med i hela kroppen är ju att ryggen rör sig.

Ps Hur går det med lastningen? Jag har inte börjat än :o. Men jag har iaf köpt en sadel som hästen faktiskt kan ha, nu ska vi ladda, tre veckor kvar.

Tyvärr så är ju rätt många hästar "upplåsta" och får en statisk rygg så det stämmer säkert att du ser många hästar som rids så. Det bästa är nog om man lär sig känna skillnaden (som vanligt, en bra tränare är ovärderlig), svårt att förklara så här men tänk takt-lösgjordhet-svung om hästen kan beskrivas så så är den nog inte statisk i sin rygg. Svårt att uppnå svung om hästen är spänd... :smirk:

Får fundera på hur hon går med ryggen nästa gång jag rider. Hon kanske fuskar med jag vet inte, har tyvärr ingen jag kan fråga just nu men får jag inte veta nu så får jag veta det om tre veckor :).
Lastträningen existerar inte för mig heller :o vet i sjutton hur vi ska ta oss dit, Novan är utan bakskor så rida dit är väl kanske inte den bästa jag kan göra. Sadel har jag inte heller skaffat så det här blir spännande :D.

Om du tittar bakom sadeln när du känner att hon höjer ryggen så kan du se om hon använder ryggmusklerna. Det jag tycker du ska göra är att släppa efter på tyglen mer och se om hon söker sig framåt och nedåt , gör hon det så är ni ju på rätt väg. Det är oftast jobbigare för hästen att trava i ett sakta tempo och arbeta än i ett mer "normalt" tempo. Rid i vanlig arbetstrav och få hästen till läge framåt, nedåt.

Rider barbacka har ingen sadel som passar ;). Jag kan givetvis försöka titta bakåt men då tappar jag balansen lite och tappar också genast känslan av rygg och vi hamnar garanterat på bogarna.
Det där med vad som är lätt kontra svårt är inte riktigt normalt med Novan och mig det är många gånger folk sagt men det är lättare att göra det här än det du gör. När jag sen försöker så går det inte alls (felet sitter säkert som vanligt på ryggen). Vi pratar inte heller om något väldigt långsamt tempo men tempot ligger klart under det tempo många andra skulle välja.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När... 33 34 35
Svar
692
· Visningar
66 276
Senast: Fiador
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)... 2
Svar
27
· Visningar
4 658
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 381
Senast: Magiana
·
Ridning Ja, mitt självförtroende när det kommer till ridningen är riktigt dåligt. Egentligen borde det inte vara så dåligt när det egentligen... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 974
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka