Bukefalos 28 år!

Kan en lekboll i boxen vara en risk?

B

B-ianca

Hej!

Jag har sökt och googlat men inte hittat svar på denna fråga: kan det vara en risk att lämna en hård plastboll, stor som en handboll, på golvet inne i boxen? Om hästen t ex rullar sig ofta, kan den hamna så olyckligt på bollen så den gör illa ryggen?
 
Sv: Kan en lekboll i boxen vara en risk?

Jag är mer rädd att hästen trampar på bollen, den rullar undan och hästen vrickar sig...

Därför punkterade jag Elviras lekboll när hon hade en sådan i sjukhagen. :idea:
 
Sv: Kan en lekboll i boxen vara en risk?

Skulle också varit mer rädd för att hästen skulle trampa på bollen.
Trampar man själv en boll så flyger ju bollen undan och oftast lyckas man sträcka benet lite eller vricka foten, så det blir väl antagligen samma för pållarna, men jag vet många som har bollar till hästarna och har aldrig hört om en olycka.
 
Sv: Kan en lekboll i boxen vara en risk?

Bollen är såpass stor att jag inte känner mig så orolig för vrickningar i första hand. Men hästen är en riktig rulltårta och han lyckas ibland fastna mot väggen och få svårt att komma upp, så så värst bra koll på var han lägger sig verkar han inte ha.
 
Sv: Kan en lekboll i boxen vara en risk?

Isf så skulle jag nog tro att bollen kanske rullar undan innan han rullar över den? :)
 
Sv: Kan en lekboll i boxen vara en risk?

Men är inte den bollen ganska mjuk? Jag hade inte varit orolig för att hästen skulle skada sig på den.
 
Sv: Kan en lekboll i boxen vara en risk?

äh mina hästar har haft sånna där och inte har dom gjort illa sig heller. Har aldrig hört om nån annan som gjort det heller..
Det enda som hände va att han trampa på den med brodden så det gick hål i den.
 
Sv: Kan en lekboll i boxen vara en risk?

Den är typ stenhård faktiskt. Som sagt så är det rullandet jag är mest orolig över, men den borde väl vara ok när den faktiskt är gjord för hästar.
 
Sv: Kan en lekboll i boxen vara en risk?

Hej! Nja, vet inte, men min häst har en sån i boxen hela tiden. Flyttar runt på den om han tycker den är i vägen. Men vi har en sån i hårdplast som man kan lägga godis i.
 
Sv: Kan en lekboll i boxen vara en risk?

Men det finns en annan modell som jag har till mina hästar och den är mjuk med handtag. Kolla efter en sån om du är orolig:) Min unghäst tycker att den är hysteriskt rolig att kasta omkring på. Jollyboll eller nåt heter den tror jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 046
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 285
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp