Kan ett sto resorbera under....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Molin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 9 237

Molin

Trådstartare
Hejsan!!

Jag vill bara ta reda på en sak, detta med resorberingar. Hur långt in i en dräktighet kan dom göra det? Ända fram till fölning lr bara fram till viss månad/dygn?

Min dam är på dygn 44 nu och är så rädd för att det blir en resorbering, men det tror jag inte. Men hon har blivit skrämd lite i hagen och stressar upp sig när hon är själv i stallet (Då jag putsar osv på na) men hon har blivit bättre med det nu, eftersom att hon vet att hon får mat och blir putsad och ibland rider vi en sväng sen ut till kompisarna igen.

Men helt klart mycket lugnare är hon ju :)
Men jag är jätte orolig iaf...

Så hur är det där??

Sv: Kan ett sto resorbera under....

Jag har bara den erfareheten att mitt sto var dräktigt på 90 dygnet(3 månader) och till våren kom det ingen krabat, tyvärr..

okey, det var synd :(

Usch, jag vill inte alls tänka på det men det sitter med iaf. Drygt!

japp det gör det, har betäckt om mitt sto i år, så ska se om det går detta året, men det är dummt att utsätta de för stress..har därför tagit det extra lugnt med henne i år, i alla fall de första 45 dygnen, men de e bara att kolla igen vid dag 90, finns där då inget är det bara att sluta hopps, för det är verkligen hemskt, jag trodde i en hel månad efter det att hon skulle fått det att där faktisk va något..dumma tankar..

efter 40 dygn kan inte stoet resorbera, fostret måste då komma ut ur stoet genom kastning. har man stenkoll på sitt sto borde man märka när det händer, speciellt om det händer så sent som efter 90 dygn. kanske hittar man inte själva fostret, men det borde synas att stoet har haft flytningar o dyl.

Jo det va det vi tycket vi borde gjort med, men de gick i sommarhagen, så det kan ha varit det, och det är inte så direkt att jag efter 90 dagr kollar henne där bak..eftersom då ska allt vara lugnt, tycker jag i alla fall..men det fanns säkert ett litet foster där, men jag missade det,,tyvärr...:(

Okey så efter 40 dygn kan dom inte resorbera men dom kan kasta, hmm.. Jag kollar varje dag bak på min tös :P

Är det någon man verkligen ser, i bak alltså OM dom skulle kasta?
För min går ju in på 45 dygn imorron, då händer det någe så bör jag se det med annat ord. Fattat rätt nu? :P

Ja om man upptäcker det :P

som jag förstått på evergreen så är det så, ja..om du kollar henne var varrannan dag, visste inte att det va på det viset jag heller, så nu ska jag allt ta och kolla min dam lite mer..men hur ser det ut ungefär?erfrenhet?blod och sådannt?

Ja men dåså, då lär vi fattat henne rätt om både tror det :p

Ja hänger på Josssefine om hennes frågor =)

jag har aldrig själv varit med om ett sto som kastat i tidigt skede, bara senare(då på över 200 dygn, vilket inte var så trevligt) så det jag skriver är bara egna åsikter, inte egna erfarenheter.

men rent logiskt borde man kunna se om stoet kastar tidigt, det kommer ju ut något, då borde man även kunna se spår av det om man har god koll på stoet.

i tidigt skede är det mest fosterhinnor som kommer ut.
tror inte det är spec mycket blod då...

Tyvärr är det ju så att en del kastningar missas på grund av att vilda djur är framme och sätter i sig fostret.

Så ska man ha stenkoll när hästarna går på bete får man nog vara med dygnet runt.

Alltså, lätt att missa även om man tycker man har bra koll!

okej, ska ha koll på henne, ska ta och checka igenom henne i mron, man har läst en hel del här nämligen..jätte skoj..

Okey då vet jag.

Jag fortsätter med att lyfta på svansen och kikar där :p Har jag gjort sen betäckningen i princip, hehe

haha, precis, så får vi berätta för varanndra hur det går:P:P
Har ditt sto blivit tjockare? klarar sig fn fint på betet, tar å sig fodret bättre?

Alltså Pillan har svajat lite i vikten, jag skulle egentligen inte ha betäckt iår, då hon var lite tunn och inte riden på ett tag= inga muskler.

Men hon byggde på lite muskler och hullet satte sig fint med bete och stödfodring. Jag vart riktigt kär i betesägarens hingst och jag vart erbjuden en betäckning med honom och det ena lädde till det andra.

Jag är helt klart super nöjd och hoppas allt går vägen.

Men tjockare, nja hon är ju bara på 45 imorron :P Tror jag stirrar mej blind på det, men hingstägaren fick nyss lite bilder och tycker hon blivit liite rundare så lite kanske då :P

Vårt bete är SLUT, total slut alltså. Hon går nu på 3kg korn, 600gram betfor, 2dl rapsolja och hö samt halmet :P
Går bra, från 1/11 får vi fri tillgång på hösilaget tills dess delar vi i hagen på en hösilagebal, ska komma en snart 1-2v. Går och håller tummarna för att den kommer tidigare.. Pillan har alltid varit stor i maten så jag vet inte om jag kommer märka skillnad :S Men tror nästan hon blivit lite söttre i maten, hon bara måste stanna och käka gräs efter vägen frn hagen till stallet (Bara några meter)..

Har du lagt in bilder inne i tråden (Bilder på dräktiga ston) lr vad den heter :P Jag har lagt ut lite mongo bilder där, haha. Jag måste bli en bättre fotograf tror jag :p

efter 40 dygn kan inte stoet resorbera, fostret måste då komma ut ur stoet genom kastning. har man stenkoll på sitt sto borde man märka när det händer, speciellt om det händer så sent som efter 90 dygn. kanske hittar man inte själva fostret, men det borde synas att stoet har haft flytningar o dyl.
Ja, men då måste man ha stenkoll, alltså även kolla nattetid och vem gör det? Annars är det så att man kan missa, är kastningen i ett tidigt skede behöver det inte bli särskilt mkt flytningar. Ett känt veterinärpar forskade om detta för ett antal år sedan och till forskningen lånades det in , jag tror, 5 st krångelston. De var tvugna att kolla de kontinuerligt dygnet runt för att inte missa en kasning, det var ibland tydligen svårt att se, om det är i ett tidigt skede. De ifrågasatte även då om ett sto verkligen resorberar, alltså att fostret tas upp av stoet igen, utan menade på att även tidigt missfall är en kastning,men att det kommer så lite "flytningar" att det inte märks. Men där har jag inte hört något sedan men jag vill gärna veta om andra har hört något liknande?

Min har kastat i ett sent skede förra säsongen,, dygn 221, och det gick inte att missa. Ca 5 dagar innan hon kastade fick hon små små flytningar (luktade ej illa) och slidöppningen blev liksom slapp. Tre dagar innan kastningen började hon fylla juvret och det rann mjölk. Hon stod också och sparkade med bakbenen upp mot magen och tryckte bakdelen mot boxväggen.

Sen händer det ju att dom inte visar symptom alls innan, men i ett sent skede är det nog lättare att inte missa. Om inte annat så finns ju fostret som bevis, om de nu inte kastar ute i stor hage.

Jag tror inte du behöver oroa dig, men vet dock hur nojjig man kan vara. Jag är likadan i år:angel:, lyfter på svansen och inspekterar varje dag, och kollar så inte juvret växt till sig.

Men det tjänar ju ingenting till att gå och vara orolig, kastar/resorberar dom är det ingenting man kan göra åt saken, det är naturens gång.
Men som sagt så vet jag hur det är att gå runt och nojja, svårt att låta bli liksom:D

Men då måste det varit stort? Min kastade för några år sedan i sjunde månaden, det måste väl ha varit som din?. Det var en stor fölunge som kom ut, eller rättaresagt veterinären fick plocka ur den.

Min kastade också i månad 7, så det var en del som kom ut:(
Jag såg aldrig fostren då stallägaren var snäll och tog rätt på allt (jag ville inte se, det var urjobbigt:()
Men det var tvillingar och den ena var utvecklad, dock lite mindre än normalt för "åldern", men skapligt stor och en "riktig" fölis. Den andra var outvecklad, mer som en klump med ett huvud och ben. Hade troligtvis legat död länge.

Jag är min stallägare tacksam att hon tog hand om dom, för hade jag vetat vad det var för kön på den "normala" så tror jag att det hade känts ännu jobbigare. Hade ju bestämt namn och allt och då hade det blivit lite mer "min lilla Malwa/Melwin" liksom:(

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 447
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 178
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 587
Senast: Masse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 918
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka