Kan fodret vara en del av problematiken?

lillaP

Trådstartare
Hej, min häst har sedan ett halvår tillbaka haft ganska dåligt med muskler (hela överlinjen) Hon är ganska lagom i hull, ev. ngt för smal... Hon gick ute på bete i somras i drygt en månad och åt då bara gräs och mineraler. (Reds inte på över en månad) Efter det har det liksom inte byggts upp några nya muskler och hon har nog tappat mer, trots daglig träning (dock ej alltid i form)

Nu har det blivit ett problem därför ridningen inte funkar som den gjorde för ett år sedan, och hon måste ju ha muskler!! (Jag har vetat att det varit ett problem tidigare men försökt ta tag i det själv.. ridmässigt med hjälp av tränare)

Har lagt ut en tråd om detta i hoppforumet ang träning, men vill gärna få med foderdelen också eftersom det kan vara en del av problemet.... Här är tråden för intresserade: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=845150

Vi bytte foder efter sommaren. Tidigare fick hon krafft pluss, betfor och havre samt vanligt hö. Nu får hon endast havre, betfor, mineraler och höensilage. Men foderstaten är uträknad så att det ska täcka alla behov. Jag ska höra med stallägaren så att de inte har bytt hösilage men det kan jag inte tänka mig utan att de säger till.

Så vad kan jag göra rent fodermässigt för att underlätta muskeluppbyggnad? Tror ni att fodret kan vara en del utan problemet? Tips på foder jag kan ge och syfte?

Hästen ifråga har inget problem med aptitet. Jag ger ca 10-12kg höensilage om dagen, 2liter havre, 1/2 liter betfor + mineralgiva. Hon är 167cm/mkh och vikten är jag inte hundra på men ca 640-660kg.

Så här såg hon ut i slutet av nov/början av dec:
gmuskl1.gif

/LillaP

Sv: Kan fodret vara en del av problematiken?

Värden på hösilaget?

Det är protein som saknas.
Du ger energirika kraftfoder dessutom (havre, betfor ger protein men inte alls så mycket som behövs för att bygga upp en brist).

Skulle ta bort havren och betfor och sedan ge kraftfoder med hög proteinhalt istället - vilka och hur mycket beror på värdena i höet.

Tycker att 10-12 kg silage (motsvarar ju en mindre mängd hö - beroende på hur blött det är - silage innehåller mera vatten)
är lite dessutom till en så stor häst.

Lucern är ett jättebra foder som räknas som grovfoder och motsvarar ett riktigt bra hö med hög proteinhalt.

Jag skulle nog ge hästen minst dubbelt så mkt mat!

Behovsmässigt ligger ett halvblod med fullblod i (som din ser ut att vara) i genomsnitt på ett behov av 550 gram SMRP och 90 MJ om den arbetar lätt 30 min och medelhårt 30 min per dag. Eftersom den ser eftersatt ut skulle jag se till att den fick 700 gram SMRP ett tag. Det kan vara möjligt att den fått tillräckligt med protein men att MJ varit för lågt så att musklerna blivit en energikälla. Vad har du för värden på ditt silage? Vet du vilka växter som ingår? HH

Värden på hösilaget?

Det är protein som saknas.
Du ger energirika kraftfoder dessutom (havre, betfor ger protein men inte alls så mycket som behövs för att bygga upp en brist).

Skulle ta bort havren och betfor och sedan ge kraftfoder med hög proteinhalt istället - vilka och hur mycket beror på värdena i höet.

Tycker att 10-12 kg silage (motsvarar ju en mindre mängd hö - beroende på hur blött det är - silage innehåller mera vatten)
är lite dessutom till en så stor häst.

Lucern är ett jättebra foder som räknas som grovfoder och motsvarar ett riktigt bra hö med hög proteinhalt.

Men enligt foderstaten är behoven täckta... Jag har dock inte kollat den på ett tag men när vi räknade ut den föll allt på plats.. Jag får återkomma med värdena på höensilaget. Ska kolla imorgon... råkade glömma idag :P

De flesta i stallet fodrar med ca 10kg höensilage om dagen (frågade hon som sköter allt) Och de flesta hästarna är stora. Fast då kanske de får mer havre.. vad vet jag. Men jag ska kolla det iaf.

Jag skulle nog ge hästen minst dubbelt så mkt mat!

Behovsmässigt ligger ett halvblod med fullblod i (som din ser ut att vara) i genomsnitt på ett behov av 550 gram SMRP och 90 MJ om den arbetar lätt 30 min och medelhårt 30 min per dag. Eftersom den ser eftersatt ut skulle jag se till att den fick 700 gram SMRP ett tag. Det kan vara möjligt att den fått tillräckligt med protein men att MJ varit för lågt så att musklerna blivit en energikälla. Vad har du för värden på ditt silage? Vet du vilka växter som ingår? HH

Dubbelt så mykt? 24kg höensilage om dagen? Det kan ju inte vara rätt... det låter alldeles för mykt.

Vad innebär eftersatt? Ska kolla växterna också. Men det vi hade i somras var väldigt bra (det är inte samma som vi har nu dock) Det var ganska torrt, så vi ändrade om lite eftersom det nya var blötare eller vad man nu ska säga...

Hon behöver havren, för att bli lite pigg, jag vill gärna ha henne lite explosiv när vi ska hoppa... Jag funderar på E-vitamin för att hjälpa muskeluppbyggnaden, vad tror du om det?

Har för några dagar sedan kommit fram till att min egna pålle natagligen har proteinbrist. Han är en varmblodsvalack på ca. 160 cm och jag räknar på att han äter 15 kg hösilage men han äter säkert mer (går på fri tillgångi hagen), jag har börjat gett han lusern så han ska få mer protein, han har på sista tiden blivit väldigt bukig och tappat muskler :( . Skulle nog ge mer hösilage, och lusern så h*n får mer protein... såg ut som den ksulle behöva lite mera muskler

Jag skulle heller inte tveka att ge mycket mera silage om hästen ser ut som på bilden. (OM det nu inte är så att silaget har högt proteinvärde och lågt energivärde precis om Helena säger)

Min häst på 167 cm (rent fullblod) äter minst 20 kg HÖ varje dag. Skulle han få silage så skulle det bli en hel del mer.

Sen tappar han överlinje ganska snabbt och jag ger en hög kvot protein i kraftfodret även om totalmängden kraftfoder inte är hög.

Om foderstaten ser bra ut (enl. vad?) men hästen inte ser bra ut så måste man justera foderstaten efter den indidviden.

Om du ska ha en balanserad foderstat så måste du ge det hon bör ha i "grundfoderstat" PLUS mera därtill för att bygga upp till normalläge.

Dubbelt så mykt? 24kg höensilage om dagen? Det kan ju inte vara rätt... det låter alldeles för mykt.

Det är nog vad mina halvblod äter varje dag ungefär. Och jag kan nästan lova dig att det är bättre värden på det hösilaget än det din häst äter.... ;), vi har ett superduperhösilage i år. (När jag räknade på det så skulle deras behov i teorin täckas av 10-12 kg av det hösilaget, utan att ge dem kraftfoder alls.)

Men enligt foderstaten är behoven täckta... Jag har dock inte kollat den på ett tag men när vi räknade ut den föll allt på plats..

Tänk på att foderstatsberäkningar inte alltid stämmer på varje individ! Man kan inte bara utgå ifrån tabeller som är uträknade efter en "medelhäst", många hästar behöver betydligt mer (eller mindre) än vad en uträkning säger.
Det är ju nu uppenbart att din häst behöver MER än genomsnittet!
Den kan både behöva mer MJ totalt sett OCH en högre smb rp/MJ-kvot (dvs mer protein per energi, enkelt uttryckt).
Att man behöver öka mängden mat och kanske öka proteinkoncentrationen i foderstaten betyder inte att man frångår en uträknad foderstat med alla dess balanser - man räknar fortfarande på kvoter och ser till att allt verkar vara i god balans.

De
flesta i stallet fodrar med ca 10kg höensilage om dagen (frågade hon som sköter allt) Och de flesta hästarna är stora. Fast då kanske de får mer havre.. vad vet jag.

10kg silage till stora hästar är inte mycket. Även om det är väldigt torrt silage. Kan vara acceptabel mängd möjligen (beroende på TS-halten i silaget och hästarnas vikt) men för hästarnas bästa är det bättre att ge mer ( i de flesta fall).

Jämför aldrig med andra hästar. Trots att de kanske är i samma storlek och ras/typ och arbete, så har var o en ett individuellt näringsbehov. En häst kanske klarar sig väl på enbart 10kg silage medan en annan behöver 20kg PLUS en massa kraftfoder!

´

Man kan aldrig ge för mycket grovfoder! (förutom då hästen blir fet och man redan tagit bort allt kraftfoder)

V
ad innebär eftersatt?

Det HH menade med det var att din hästs hull/muskler är eftersatta - dvs har den för lite av det.

Hon behöver havren, för att bli lite pigg, jag vill gärna ha henne lite explosiv när vi ska hoppa... Jag funderar på E-vitamin för att hjälpa muskeluppbyggnaden, vad tror du om det?

Jag tror att din häst behöver framför allt mer protein och mer mat ö h t . Men eftersom ni fodrar med silage så kanske man även kunde ge tillskott av E-vitamin... Ensilering påverkar E-vitamininnehållet negativt nämligen. Dock ska spannmål vara ganska E-vitaminrikt om ni lagrar det väl och inte krossar havren?
Får hästen ett komplett mineralfoder så bör den få i sig sitt E-vitaminbehov därifrån dessutom - kolla om och hur mycket E-vitamin det inenhåller.

24 kilo är inte mkt till en stor häst om det är hösilage. mina äter ca 30 kg/dag å det är hästar som inte tränas så mkt för tillfället och hösilagdet har en ts på 55-60% så att 24 kg skulle vara för mkt är på tok fel. snarare lagon. hade det varit hö med super kvalite så hade de kanske räckt med 10 men inte hösilage. de får min kompis ponny som är en c ponny som lätt blir tjock. så din ska nog ha minst 20 kg

Men enligt foderstaten är behoven täckta... Jag har dock inte kollat den på ett tag men när vi räknade ut den föll allt på plats.. Jag får återkomma med värdena på höensilaget. Ska kolla imorgon... råkade glömma idag :P

jag kna säga skulle jag fodra mina hästar efter foderstats program så skulle 3 av dom dö å den ena bli en vandrande köttbulle. (jag har provat)

jag säger så här. ge din häst minst 20 kg hösilage så ska du se att den kommer bli fin.

Hösilagets värden: Rätta mig om de skulle stå i fel ordning elr. så, kopierade bara från analysen direkt)

TS: 67,9% per kg/foder
Råprotein: 6,6mj per kg/foder 9,7mj kg/ts
Smältbart rp: 76gram per kg/foder 112gram kg/ts
Aska (??): 41,7 gram -''- Vad sjutton gör aska i detta? 61,4gram kg/ts

Vi använder en tabell (antagligen standardvärden) då vi räknar ut foderstaten. Har dock inte gjort det själv på senaste. -Någon som har vidare kommentarer om foderstaten?

Kan någon berätta lite mer om E-vitamin? Jag funderar på att ge det som tillskott för att främja muskelbyggnad. Jag har dock (av en person) blivit rekommenderad att inte fodra med lusern eftersom det bara ger fett...

Senast ändrad:

lillaP;9824010Dubbelt så mykt? 24kg höensilage om dagen? Det kan ju inte vara rätt... det låter alldeles för mykt. [/QUOTE skrev:
Inte är det för mkt, mina d-ponnyer (araber) stoppar i sig ung. 20kg hösilage om dan o shettisarna ca 10kg

hmmm... Ditt hösilage är jättebra enligt analysen. Kvot på 11,5 och hög TS så det är inte bara vatten din häst får. Enligt det teoretiska får din häst massor med protein i sig per dag och helt ok med energi också (räknade lite snabbt på 12 kg av ditt hösilage och 2 liter havre).

Hur är det; kissar din häst mycket i vinter? Luktar det starkt av ammoniak i hans box när du mockar eller luktar det som det brukar? Gallig i benen?

Låter som att din häst får för lite energi = blir inget över till att bygga muskler.

Vad har du räknat med för energibehov?
Idag äter den ca 100mj om jag förstår dina värden rätt?
Jag kan tänka mig att den behöver närmre 120. Nåt proteinrikt foder behöver du inte men mer energi = mer mat.

De flesta i stallet fodrar med ca 10kg höensilage om dagen (frågade hon som sköter allt) Och de flesta hästarna är stora. Fast då kanske de får mer havre.. vad vet jag. Men jag ska kolla det iaf.

Tänk på att det är riktvärden. Behovet är individuellt för varje häst. Din häst har antagligen ett större behov.
10-12 kg hösilage låter väldigt lite tycker även jag. Det beror på vilken TS halt det har, men för att den givan ska räcka bör det vara nästan lika torrt som hö.

hmmm... Ditt hösilage är jättebra enligt analysen. Kvot på 11,5 och hög TS så det är inte bara vatten din häst får. Enligt det teoretiska får din häst massor med protein i sig per dag och helt ok med energi också (räknade lite snabbt på 12 kg av ditt hösilage och 2 liter havre).

Hur är det; kissar din häst mycket i vinter? Luktar det starkt av ammoniak i hans box när du mockar eller luktar det som det brukar? Gallig i benen?

Ja, jo precis. Det är ett bra hösilage hon får, men jag kan nog ge mer av det. Ska höja kvoterna imorgon. Och köpa e-vitamin att ge..

Hon kissar väl ganska normalt tror jag... kommer inte på någon liknelse för att förtydliga men det är inte mer än hon brukar. Det luktar heller inte starkare än vanligt. Nu står hon ju på torv iöfs som tar bort i stort sett all lukt (tycker iaf jag... :P)

Hon var gallig hela sommaren + ungefär ett år innan men nu i vinter har det gått ner helt på frambenen och i stort sett också på bakbenen. De är förvånansvärt torra och fina faktiskt. Hon har aldrig hårda gallor men sommartid har hon haft ganska mycket som ej gått ner annat än lite efter ridpass. Vad tänkte du på med gallorna och kisset?

Vad tänkte du på med gallorna och kisset?

Proteinöverskott tänkte jag på. Hästen får i dagsläget teoretiskt i runda slängar kring 1000 g smrp per dag och blir det för mycket protein för individen blir det ett kväveöverskott i kroppen som utsöndras genom att den kissar ut det, luktar mera ammoniak om det här kisset. (Torv ÄR suveränt att ha i boxarna! Binder ammoniaklukten jättebra tycker jag med.)

Gallor brukar också kunna uppkomma på hästar som står på proteinöverskott.

Liknande trådar

Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten... 2
Svar
20
· Visningar
2 679
Senast: akleja
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det... 2
Svar
34
· Visningar
5 380
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 892
Senast: clusia
·
S
Hästvård Jag har en häst som har fått väldigt konstiga symptom, ingenting som jag eller någon annan i stallet tidigare har sett. Om ni orkar läsa... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 314
Senast: bravur68
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31