Bukefalos 28 år!

Kan hästen skämmas?

Q

Quell

Jag tror fullt och fast att vissa hästar har förstånd att tycka vissa situationer är pinsamma. Min ädla springare beter sig onekligen litet fånigt om han "gör bort sig". Vid ett tillfälle försökte han klämma sig förbi kompisen men kom för nära diket och plumsade i. Han kastade sig upp och kom farande mot mig, hann tänka att nu går han till anfall, men han satte istället tänderna i björk och ruskade ordentligt. Sen for han iväg i hagen med krökt hals och körde skolor både på och ovan mark.

En annan gång skulle han dricka i en källa men kanterna var för hala så även då dök han i vattnet. Upp kom han med värsta farten, tjöt och for runt och var ohanterbar en lång stund.
 
Ja det tror jag! Inte för jag har något bevis, men varför skulle de inte kunna skämmas egentligen? Vår hund skämdes om man skrattade åt honom.
 
nej, djur kan inte skämmas. de saknar tidsuppfattning och kan därför inte tänka att det de gjorde för en liten stund sedan var fel (av samma anledning kan man inte bestraffa ett djur i efterhand!). många tror t ex att hundar kan skämmas, men det de gör är att visa underlägsna signaler eftersom du verkar hotfull, detsamma gäller säkert hästar.
 
Varför så kaxig och bestämd? Har ett ex. till, min lilla hund som inte kunde låta bli att ställa till det när hon var själv hemma. Öppnade skåp och lådor, åt allt som hon kom åt. Så fort vi öppnade dörren så visste vi om hon gjort nåt lr inte, hennes svans avslöjade henne. Hörde vi svansen dunka i golvet visste vi, hon hade gjort nåt. Lät det inget var läget lugnt.
 
Ja varför inte?

Ponnyn bad så hemskt mkt om ursäkt när jag ramlat av, kom lunkande tillbaka och knuffade upp mig i sadeln igen och gick som en ängel fastän hon hade ont.
 
Bra fråga.

Jag har ofta iaktagit ett uttryck som påminner om "Ojdå, vad hände" men annars tror jag som tidigare nämnt att de gånger hästarna ser ut att skämmas eller "be om ursäkt" är när jag på något sätt markerat att de gjort fel och då kanske uttrycket mer är ett tecken på att de tycker jag är otäck.

Människor är ju experter på att överföra mänskliga egenskaper på djur - kanske för att vi skall inbilla oss att vi förstår dem bättre än vad vi egentligen gör.
De tycker antagligen att vi är riktigt skumma emellanåt.
 
oj oj. Hur kan du allt? Hur ska man lära sig?
jag vill ju görstå hästen.

(sorry att jag bör ämne)
 
Jag vet inte hästar kan känna just känslan skam, men nog känner de något iallafall.
En häst jag red förut var lite speciell. Trots att det var mitt fel att jag ramlade av - jag tog henne för hårt i munnen, hon var VÄLDIGT känslig - så skrittade hon så försiktigt, försiktigt när jag väl suttit upp efter den lilla rodeon, som om hon ville säga förlåt!
En annan häst kan se sur ut i boxen och om han plötsligt faktiskt "råkar" bita en, varav att man ryter till, så står han sen som en staty och ser lite skamsen ut för att det gick över gränsen..
men är det skam, eller vad är det??
 
tillbringar man tillräckligt mycket tid med olika djur blir det ganska uppenbart. när det gäller hundar talas det mycket om deras fina språk som vi människor ska förstå, och vissa försöker verkligen. de flesta hundägare kan i alla fall lite, och en stor del av dem har insett att när det ser ut som om hunden skäms, visar den bara undergivna signaler. men hur många hästmänniskor kan räkna upp en hästs vanligaste signaler? hästar är också flockdjur och har därför ett väl utvecklat språk. litteratur om ämnet rekommenderas varmt.

förutom att jag till stor del är självlärd + har en del sunt förnuft har jag även läst kurser i etologi, husdjurshantering mm mm
 
Det är ju väldigt svårt att bevisa förståss. Men om hästen ska kunna skämmas när den gjort fel krävs att den har moral, en uppfattning om konsekvensen av sitt "brott". Det är jag övertygad om att hästar och hundar INTE har. Som flockdjur är de väldigt duktiga på att blidka (visa underkastelse) till ranghög (matte) för att reducera stryk till minimum.
Däremot tror jag faktiskt att en "klok" hund el häst kan känna att de "tappar ansiktet" gör bort sig, som du beskriver din hästs vatten historier. De tacklar dessa fadäser på olika sätt, men etologiskt sätt kan de mycket väl göra överslagshandlingar. Så jag tror faktiskt att de kan "skämmas" på detta sätt.
mvh Ingrid :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp