Kan hundar få magsjuka?

mariajonsson

Trådstartare
Kass i magen kan ju alla hundar bli, men kan dom som människor få smittsam magsjuka?

Bakgrunden till min fråga är att vi har en tik som fick valpar i lördags, så valparna är fem dagar gamla i dag. Tiken har varit riktigt dålig i magen sedan söndag. Att dom kan bli kass i magen av efterbördarna vet jag så väl. Hon fick tre valpar och jag smugglade bort en efterbörd. Nu är det här en liten jycke ca sju kilo. Hon är tre år och det här är hennes första kull.

Jag har tagit ut henne minst varannan timme dagtid för att skita. Det som kommer ser ut som kall brunsås. Och hon fiser nåt storjävligt. Familjen flyr hals över huvud.

Hon äter samma foder sedan minst en månad, så jag tror inte att det beror på fodret.

Men nu till det "underbara" Vi har en tik till som just har panikbajsat lösskit i hallen. Och hon fiser också så att gubben min lämnade tvrummet!!
Så kan det vara någon typ av smittsam magsjuka?
maria

Sv: Kan hundar få magsjuka?

Ja.

Var jättenoga med att de inte blir uttorkade. Det kan gå fort, speciellt om hon ammar.

Tiken som har valpar både äter och dricker bra. och det gör föresten den andra donnan också.
Men du menar att det finns magsjuka för hundar lik väl som hos människor?
Jag är ju en såkallad fyrtioplussare som har haft hund hela mitt liv men aldrig träffat på detta förr!!

maria

Senast ändrad:

Men vad gör jag för att underlätta för tiken? När hon ger di till sina valpar så kan jag ju inte sätta henne på risdiet! Hon är hungrig som en galen och slukar all mat som jag ger henne.

Då det finns små valpar i bilden så blir mitt råd: Kontakta vet direkt i morgon bitti!

Det finns "magsjukor"/bakterier som kan smitta mellan hundar, det finns virus, själva valpningen kan påverka tiken och stress pga den nya situationen kan skapa en orolig mage för tik nr 2 osv.

Men! Om det är en bakterie som smittar så gäller det att få kontroll på situationen INNAN valparna börjar bli sjuka!!

Att börja "mixtra" med fastor, dietfoder, canicur osv känns allt för riskabelt för mej i alla fall.

/Swat

Jag håller med Swat. Om det är smittsamt och valparna får det, så blir de uttorkade jättesnabbt när de är så små. Uttorkning = livsfara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka