Bukefalos 28 år!

Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Vad är det för ras på din häst? Har du sån tur att du har en travare/varmblod, kan du lära den att "tölta", eller vixla, som det heter när varmblod töltar. Sätt dej ner djupt i sadeln när hon stressar hemåt och höj häderna en aning, ha korta tyglar och liksom "gunga fram" med hästen. En del har lättare för det än andra, dock. Det är jättekul och bekvämt, och travare gör det ofta bara när dom är "på" och framåt istället för att takta. Jag gör det jämt på min häst, det är jättebra, eftersom hästar är ju i grund och botten väldigt lata och skulle nog hellre vilja skritta. Så om du gör såhär kommer hästen hellre skritta efter ett tag. Har du vilken annan häst som helst så kan du ist låta den trava, men extremt kort, så kort den bara kan, så du lugnt kan sitta bekvämt ner i traven. Inte jobbit för dej, och inte jobbit för hästen. För det här är ett jobbit problem, så undvik att bråka med hästen istället, tycker jag. Skritta av får du väl göra för hand eller runt stallet. Det tog mej (eller min häst, rättare sagt), ca 5 år att kunna skritta hemåt stallet lugnt på långa tyglar utan sällskap, och jag hade provat tusen saker, alla ovannämnda i alla svar här, och det funkade inte bara. (Det funkar inte alla dagar nu heller, ibland ska han bara hem...) Men min häst blev bara ännu mer stressad och blockerad. Efter ett tag ger det sej, men jag tycker inte det är någon olat, så inte heller nåt att bråka om. Alla hästar är olika, helt enkelt. Lycka till!
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Ursäkta att jag säger det, men det känns lite skönt att det inte bara är min häst i hela världen som beter sig pådethär sättet, som jag trodde tidigare.
Min häst är precis som din, det hjälper inte att göra halt, eller halvhalt, för sen bär det bara iväg i trav igen. Min häst har haft dethär problemet JÄMT! Men nu det senaste året har jag faktiskt fått henne att sluta, och jag vet inte riktigt hur det gick till, men det var i samband med att min kompis flyttade sitt gammelsto till vårt stall och vi skrittade igång hästarna tillsammans. Så vi skrittade ut varje dag, och min häst lärde sig att hålla samma takt som gammelstoet. Det resulterade i att jag slappnade av mer, och där kan problemet finnas.

När man vet att hästen kommer att takta hemåt, så spänner man sig omedvetet, än om det känns som om man sitter tungt ochsåvidare.. Mitt tips är att försöka ha med en lugn och snäll häst, som du vet att du kan rida bakom, så att du och din häst kan rida ut ett par ggr utan att behöva bråka med varandra.

Lycka till!
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Min gör likadant fast bortåt:confused: korkad kanske?

Nej då. Tycker bara att det är skitakul o gå ut.

Jag leder mina mkt o den brukar få gå efter mig-smala stigar.
De kan ordet sakta, för om det är lerigt eller isigt nerför.
Det ordet använder jag mig av uppsuttet.
Om den inte lyssnar-halt!
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Läs lite mer noggrant.. :smirk:

Japp det gorde jag och du skrev att hon skulle göra halt när hästen börjar takta men innan hon börjar steppa och då ge hästen godis vilket jag alldrig skulle rekomendera då hästen kan lära sig att om jag börjar takta så gör matte halt och jag får godis.

Kram
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Så pass långsiktigt tror jag inte att hästen tänker.
Inte om du är snabb att ge godis när hästen precis gjort halt.
Dessutom kan man ju göra samma sak när hästen inte taktar, utan bara skrittar på som vanligt, det är ju faktiskt att hästen stannar som den får beröm för och det går ju minst lika bra att göra halt från skritt.

Men jag tror ändå att den idén som de flesta redan skrivit, att göra halt, framåt, göra halt, framåt (utan godis) fungerar bäst.
Det var det som fungerade bäst på min förra häst (en ridtravare) i alla fall.
Men det tog minst ett halvår att bli av med den olaten.
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Min gör likadant fast bortåt:confused: korkad kanske?
Nej då. Tycker bara att det är skitakul o gå ut.

Samma här. Sakta hemåt avslappnad och nöjd:D

De kan ordet sakta, för om det är lerigt eller isigt nerför.
Det ordet använder jag mig av uppsuttet.
Om den inte lyssnar-halt!

Jag har ord som "vänta" som hästarna kan.
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Min häst är precis likadant. Det är bara att sitta tillbaka, hålla såpass lagom i tyglarna att hon bibehåller skritt tempot, sen om hon steppar eller taktar hem kvittar, bara ni bibehåller skrittempot. Min valack går nu på långa tyglar hemåt och han är riktigt knepig när det gäller sådant. Även om du kanske är van vid att din häst går lugnt så försök slappna av och ha tålamod
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Min häst blir bara piggare och ännu värre när hon går ut med andra hästar det är jätte jobbigt,

Känns som jag förstör för dom andra när hon börjar steppa sen får hon hemska ryck och kastar sig åt sidan/bakot ställer sig, kastar sig upp i luften
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Är alltid lugn och mitt tålamod är stort, vet att om jag tappar tåla modet eller inte är lugn själv kommer hon bara bli värre.

Tack för alla svar, nån mer som har förslag?

Det är så med min häst att hon håller på i x antal månader sen slutar hon helt och sen om ett tag så börjar det igen.

Nu kan jag förstå henne, hon har varit halt igen och vilat i 2-3 måander och nu ska hon sättas igång och får bara skritta. Hon vill springa.
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Hej.
Brukar du promenera med din häst?
Pröva det annars.

Min förra häst hon var knappt skrittad när jag fick henne, så direkt man satt upp var det trav annars så fick man en häst som flög i luften.

Vad gjrode jag?
Jag promenerade, en välhanterad häst från marken är a & o.
Från marken lär du ju hästen att lyssna på dina signaler, den kan ju inte trava iväg om du går bredvid.

Sen kanske du kan låta någon leda dig i skritt när du sitter på ?

Hoppas det löser sig.
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Om hon bara får skrittas nu kanske det är smart att göra det för hand/från marken. Leda henne alltså!?

Annars kanske du skulle testa att låta henne trava? (Bara en fundering jag fick...) Låt henne springa på, skänkla och se till att hon springer tills hon börjar bli trött, tills hon "ber om" att få sakta av, om du förstår hur jag menar. Börjar hon visa tendenser till att sakta av, skänkla på henne en bit till. Trava ända hem och skritta sen av henne för hand. På så sätt slipper ni konflikterna. Hon får trava hem men det är du som bestämmer trav. Förstår du hur jag tänker? (Du kanske har testat det, jag läste inte igenom tråden nu och kommer inte ihåg sen jag läst tidigare.)
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Hej.
Brukar du promenera med din häst?
Pröva det annars.
Sen kanske du kan låta någon leda dig i skritt när du sitter på ?

Hoppas det löser sig.



Jag har promenerat jätte mycket med henne. Hon är lydig då.

Om någon håller i henne blir hon jätte stressad och blir stark och drar iväg ännu mera. Har ingen som kan hålla heller =(

Tack
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Om hon bara får skrittas nu kanske det är smart att göra det för hand/från marken. Leda henne alltså!?

Annars kanske du skulle testa att låta henne trava? (Bara en fundering jag fick...) Låt henne springa på, skänkla och se till att hon springer tills hon börjar bli trött, tills hon "ber om" att få sakta av, om du förstår hur jag menar. Börjar hon visa tendenser till att sakta av, skänkla på henne en bit till. Trava ända hem och skritta sen av henne för hand. På så sätt slipper ni konflikterna. Hon får trava hem men det är du som bestämmer trav. Förstår du hur jag tänker? (Du kanske har testat det, jag läste inte igenom tråden nu och kommer inte ihåg sen jag läst tidigare.)

Hon har blivit skrittat för hand nu ett tag, enligt vetrinären tyckte han det var bra om jag kunde rida/skritta henne ett tag innan jag började trava.

Grejern är att hon blir aldrigtrött, har testat det. Hon springer och springer och springer. I trav skulle hon kunna trava hela dagen (har uinte tillräkligt bra väg att trava hela dagen och hela ute ritten) I galopp kan jag galoppera flera km utan att hon vill sakta av. Hon är så himmla envis!
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Har du någon skogsrunda du kan rida? Gärna smal o snårig m många svängar o stubbar o stockar som hon måste gå över. Då måste hon koncentrera sig o kanske glömmer bort att stressa upp sig. Du kanske redan har provat? Det var någon som var inne på detta spåret tidigare också.

Min häst var heltokig när jag tog över henne. Hade blivit illa behandlad, galopp från stallet o hela vägen tillbaks:mad: Det tog låååång tid innan jag kunde skritta lugnt o sansat o ännu längre tid innan jag kunde trava. För mig funkade det med halvhalter och halter, men jag var väldigt noga med att förekomma henne. När jag kände en tendens till att nu kommer hon börja steppa eller försöka trava så gjorde jag halt eller halvhalt innan hon satte iväg. Ibland kom vi i princip ingenstans o hon blev väldigt stressad av att tvingas stanna i början, men när hon tog lugna steg så fick hon ju fortsätta o till slut hade detta fastnat :banana:

Det är bara att envisas o forsätta vara tålmodig, så löser det sig säkert!

Tror personligen inte på godisvarianten, men vet att det funkar för många.
 
Sv: Kan inte skritta hem!? *Hjälp*

Har du någon skogsrunda du kan rida? Gärna smal o snårig m många svängar o stubbar o stockar som hon måste gå över. Då måste hon koncentrera sig o kanske glömmer bort att stressa upp sig. Du kanske redan har provat? Det var någon som var inne på detta spåret tidigare också.


Tyvärr har vi bara breda grusvägar mellan åkrar, (SKÅNE) *suck*


Tack, fler förslag
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 295
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 513
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp