kan inte stå stilla

F

feja

min häst har väldigt svårt att stå stilla, även när man gör halt. men det värsta är när man ska hoppa upp. hon snurrar några varv innan sen stannar hon, varför? någon som har ett bra knep för att få hästen att stå stilla när man hoppar upp?
 
Vissa hästar har en tendens att dom vill i väg derekt hon vill i väg fort!!
Vi har fullblods hästar och dom är ju inte vana vid att stå stilla!
Brukar försöka hoppa upp så fort som möjligt men de bästa är nog ändå att få hästen att stå stilla *lättast så*
Be någon att hålla hästen brukar funka eller korta inner tyggeln så hon går i en cirkel till slut blir hon för hoppnings viss trött på de och då är de bara att hoppa upp!!
 
Precis sådär gör min h-foderpålle.
Halterna funkar bättre nu,det har vi tränat på massor.
Man måste vara jättekonsekvent och verkligen visa att det är du som bestämmer när det är dax att rida fram efter halten. Men utmana inte ödet och försöka göra för långa halter i början,utan ta det succesivt.

När du ska sitta upp,be någon hålla i din häst tills du är uppe.
En del hästar tillåter inte att man sitter upp för att de upplever det läskigt eller att de känner smärta.

Lycka till! :bump:
 
Som Marlon säger: korta tygeln så att hästen måste böja huvudet mot dig, vill hon börja gå så blir det bara i en cirkel runt dig. och den cirkeln ska vara så snäv som möjligt. Vänta ut henne tills hon stannar självmant. Släpp då tygeln så att hon får huvudet fritt. Försök sedan sitta upp igen. Börjar hon vandra framåt - korta tygeln och upprepa hela proceduren igen. Likadant när du tränar halter. Korta ena tygeln rejält, lägg INTE på någon skänkel utan låt henne bara vara tills hon stannar självmant och ge henne då lång tygel. Lång tygel är belöningen när hon gjort vad du begärt - nämligen stå stilla. Men vid minsta ansats att gå framåt utan att du skänklat fram henne - kort tygel igen.
Ett tips vid uppsittning: Stå inte med ryggen mot hästens huvud när du sticker i foten i stigbygeln. Jag ser många sitta upp så, ställ dig istället i "färdriktningen" så har du full koll på vad hästen håller på med. Plus att du sparar både hästens rygg och din - det blir en extra lång påfrestning för hästryggen när man studsar ett halvt varv för att komma upp och rätt i sadeln...
Lycka till
 
Har du lagt ner någon tid på att träna hästen att stå stilla? Är inte självklart att den vet. Råder inte någon att sitta upp ifrån marken. Lär hästen parkeras mot en pall istället. Du sparar din sadel, din höft och din hästs rygg. Alla vinner på det.
Mvh / Niklas
 
Om en häst inte kan så stilla hur skam na då kunna ställa en stirig häst mitt på en pall den lär ju gå ner pallen eller vad de nu är man står på den kan ju bli mer rädd än vad den redan är!!
det är ett misstag som jag har gjort
 
Har övat med min häst ganska länge nu och vi har äntligen börjat kompromiss lite. I början ställde jag henne med huvudet mot en vägg så att hon inte kunde gå framåt och så kontrollerade jag med tyglarna så att hon inte gick åt sidan.
Sen har jag haft hjälp av kompisar, ute på ridturer så har vi gjort halt och stått och pratat en stund och sen knallat vidare. Har även börjat med att göra halt varje gång jag ska över en väg och det har hon fått in nu, så vid varje väg stannar hon nästan självmant numera och står tills bilarna passerat.
Att hoppa av och på under ridtur hjälper också, då kan man göra halt och förhoppninsgvis när hästen blivit van så står den några sekunder för att kolla om man ska av eller om det är halt innan den börjar trilla iväg. Då gäller det att ge kommando framåt innan hästen själv tar initiativet.
Har även börjat variera uppsittningen med att ibland sitta upp i stallet (har 5 meter i takhöjd och stora breda lagårdsdörrar) och det har gjort henne lugnare.

Det enda osm egentligen inte fungerar är att bli arg!
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
899
Senast: Valle
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
865
Senast: BernT
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 267
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp