Kan jag anlägga bädd nu?

classie

Trådstartare
Har suttit o läst i massa trådar nu och har blivit lite klokare men undrar fortfarande om min dam skulle kunna ha permanentbädd.
Har alltid mockat ut all piss och bajs tidigare men då unghästen är en enorm lortgris (hon gör sina behov vart som helst i boxen,
där hon står för stunden helt enkelt, ingen organisering där inte) som pricken över i:et så verkar hon inte lyfta bakbenen ordentligt inne i boxen utan har varje morgon dragit bak allt spån mot väggen.

Så jag blev helt enkelt less på att det numera tar sån tid att mocka åt henne samt ekonomiskt då jag måste
kasta ut på tok för mycket spån.
Har två andra hästar men dom är mycket renligare och gör allt på samma ställe :bow:

Men skulle det funka att anlägga en bädd åt henne då hon river runt så mycket? Detta är dessutom ett "isolerat" kallstall.
Har ingen värme på helt enkelt och när de är som kallast ute kan det bli ner mot -10 i stallet.
Har mkt bra luft i stallet nu så vill ha mkt kunskap innan jag provar på att anlägga en bädd så de inte börjar lukta.

Som sagt, kan ingenting om detta! Så går det, och hur gör jag? :banana:
 
Sv: Kan jag anlägga bädd nu?

Självklart kan du fixa bädd till din häst men om man har en häst som gärna gräver/rör runt mycket i strö så behövs en rejält bottenlager det tar lite tid innan det sätter sig. Du kan även behöva jämna till och fylla på strö så att det inte blir för gropigt. Tips på hur man gör bäddar av olika material finns i div. andra trådar här på buke. Sök på permanentbädd torv eller permanent bäddar i allmänhet.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
624
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 395
Senast: Calmiche
·
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 365
Senast: Trissa
·
Hästhantering I mitt stall står hästarna på spånpellets. Vi har heller inte bädd för tillfället. Upplevt att spånpellets inte alls blir särskilt...
Svar
15
· Visningar
2 978
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp