Nu blir jag snart galen!!

Rexero

Trådstartare
I mitt stall står hästarna på spånpellets. Vi har heller inte bädd för tillfället. Upplevt att spånpellets inte alls blir särskilt fylligt såsom halm/spån men rät enkelt och hålla rent..

OM DET INTE VORE FÖR MIN ENA HÄST! Varenda dag slår ammoniaklukten emot mig så fort jag öppnar stalldörren. Hans Box ser ut som en blandning av kaos och katastrof. Allt är nedkissat och omrört flera gånger om. Han trivs i boxen, det är inte det, men han är fruuuktansvärt stökig och har inte alls någon bajs/kisshörna som min andra.
Jag mockar så noggrant att jag skulle kunna sova där själv och nästa dag är det samma visa. Slänger så otroligt mycket spån varje dag och fyller på och fyller på. Det är inte ekonomiskt hållbart!!

Har någon där ute snälla några konkreta tips på hur jag ska lösa detta? Halm är det enda jag inte kan ha. Ös på med förslag hur jag ska bygga upp eventuell bädd men ha i åtanke att han verkligen inte står som något ljus i boxen.

Sååå less på detta. Tack på förhand!
 
Permanentbädd som kapslar in ammoniaken. Du kommer skada hästens (känsliga) luftrör om du inte får bort ammoniaken ur andningsluften.

Vi har ibland låtit en ostökig häst lägga bäddbotten, innan stöknisse släpps in.

Jamen precis! Vill ju få bort ammoniaklukten såklart, inte alls bra. De kan alltså få byta boxar till bädden lägger sig.. Har du något tips på hur jag bäst bygger upp bädden?
 
Blanda spånpellets med torvmix. Lägg först ett ordentligt lager med torvmix och sedan ett ordentligt lager spånpellets. Bygg sedan upp en bädd - det tar ett tag men så småningom så. Ta bort allt bajs och om hästen kissar på samma fläck varje dag - ta bort det också. Det kommer ändå bli en bädd så småningom. Om det är blött och kissigt precis överallt så lägg bara på nytt spånpellets över (som du INTE vattner eller vattnar bara lite).Fyll på mest med spånpellets men emellanåt lägger du in ny torvmix.
 
Beroende på hur stökig hästen är så hade jag inte släppt in den till den renliga hästens box. Pga den stora risken att hästen förstör den bädden direkt.
Men om hästen bara vispar runt topplaget och inte gräver ner sig till golvet så kan det gå.
Botten på bädden hade jag gjort av spån pellets och torv som fuktats upp och plattat till ordentligt så att det blir en extra hård och fast botten och sen vad du brukar ha som strö som ett 15cm tjockt topplager.
Ordentligt med stallosan på golvet också.
Är det en riktig visp som kastar upp allt på väggarna och gräver ner sig till botten så hade jag investerat i en bra tjock gummimatta också.
 
Torv, vatten, mer torv. Stampa och låt det ligga till sig. Jag tycker att det ska vara en ca 10 cm tjock fast botten för att det ska vara bra. Jämna till den så att det blir plant.
Pelletsen ska väl fuktas innan man lägger in dem, för att de ska sugar bättre.
Stallosan underst och vid behov är praktiskt.
 
Min förra var hemsk i boxen. Bajsade väldigt mycket och gick runt. Det GICK inte att ha en bädd för man var tvungen att vända upp och ner på det varje dag då där var bajs överallt.. La på stellosan få och då, det blev lite bättre sen när vi bytte stall och hon fick mer lugn och ro.

Min nuvarande kissar på två ställen (oftast) men bajset trampar han runt så att jag oftast får vända upp och ner på det varje dag också. Tror dock att det är för att Han tycker inte om sin nuvarande boxgranne så de bråkar rättså mycket, ska prova sätta upp ett plank mellan dom så att dom inte ser varandra..
 
Jag har alltid vart motståndare till torv, tyckt att de ser så tråkigt ut och är tråkigt att mocka i. Jag har själv en gris ponny som rör runt hela boxen, hoppas de ska lugna sig lite när hon flyttar till nya stallet i vår med storhäst mått men iaf, hon åkte på hosta och vet rekommenderade torv som underlag då de dammar minst, la in en torvbal blandat med lite spån i början på veckan och boxen har hållit sig fin fast hon springer omkring på nätterna och rör runt. Så i fortsättningen får de nog bli torv här :angel:
 
Jag reagerar mest på att du säger att ammoniaklukten slår emot dig när du öppnar stalldörren.....varför är den stängd?? Hur är stallklimatet?? Har han tillräckligt med grovfoder?? (sysselsatt?) Jag har också en del skitgrisar men brukar mocka lite när jag nattfodrar. Det hjälper en hel del.
 
Fel formulerat av mig! Båda stalldörrarna alltid öppna och toppen ventilation. Ville mest vara tydlig med hur grisigt det är och hur det stinker dagen efter trots att jag mockat suuuuuupernoga. Han har alltid grovfoder i princip. Jag är helt enkelt övertygad om att han är stökig och alltid varit det! :-)
 
Prova att lägga in någon annans skit i ett hörne. Många vill bajsa över andras och lägger då åtminstone på ett ställe.
Sen skriver du att hästen alltså kissar så starkt så det luktar direkt.
Dricker han ordentligt?
Höga kraftfodergivor kan ge stark lukt.
 
Min ponnys Box kan bli väldigt äcklig på vintern, då brukar jag variera med halmpellets och spån. Spånet som grund och sen trott pellets under och över spånet där det är som grisigast. Fyller inte på samma dag med spån o pellets, så det blir 2 ggr i veckan när det är nytt :) jag har inte bädd utan vänder allt varje dag.
 
Min ponnys Box kan bli väldigt äcklig på vintern, då brukar jag variera med halmpellets och spån. Spånet som grund och sen trott pellets under och över spånet där det är som grisigast. Fyller inte på samma dag med spån o pellets, så det blir 2 ggr i veckan när det är nytt :) jag har inte bädd utan vänder allt varje dag.

så gjorde jag med min "äggvisp" till tant också...
 
Fel formulerat av mig! Båda stalldörrarna alltid öppna och toppen ventilation. Ville mest vara tydlig med hur grisigt det är och hur det stinker dagen efter trots att jag mockat suuuuuupernoga. Han har alltid grovfoder i princip. Jag är helt enkelt övertygad om att han är stökig och alltid varit det! :-)

Jag använder Stalosal till min grishäst. Fungerar mycket bra. Jag lägger Stalosal i botten när boxen är rent, fyller sedan på när det behövs. Stalosal gör också att det inte blir lika blött. En säcker räcker hur länge som helst.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 824
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 931
Senast: Mineur
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 771
Senast: Trix
·
Ekonomi & Juridik Har i helgen stallat in min häst i sin box, utebox som står i en lada med 0-4 (typ grus) som underlag. Igår när jag skulle mocka...
Svar
4
· Visningar
1 457
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp