Kan jag dra med 140hk?

chilling

Trådstartare
Kollar på en bil, volvo 855 gle, dvs den har 140 hk. Frågan är om det räcker att dra hästransport med? Ska jag ha en med 170hk istället?

Ska dra ett boggisläp (1500kg).

Vad tror ni?

Sv: Kan jag dra med 140hk?

Det är väl lugnt. Jag drar med 110 hk och 1500 kg. :D

Hur kommer du dig ens framåt? :p

Jag sitter med 193hk och 2,8l motor, även då så får ju bilen jobba i backarna!

Vi har en volvo 2.5T på 210 hk och jag upplever att till och med den får jobba i vissa backar, men är verkligen kanon som dragbil!

Senast ändrad:

Lite beror det på hur motorn mår i det stora hela. Kanske börjar bli trött? Min mans 940 drar min boggie med last rätt ok. Får växla ner lite i de tuffaste backarna men håller god fart utan att låta ansträngd på normalväg. 960:in är råare och där har jag över 200 hästar och det märks inte att jag har släpet på...så jag föredrar den även om det blir lite dyrare då det är en automat.

Centaur :Hur kommer du dig ens framåt?

Jag sitter med 193hk och 2,8l motor, även då så får ju bilen jobba i backarna!

Ickiz: Vi har en volvo 2.5T och jag upplever att till och med den får jobba i vissa backar, den har ju ändå 210 hk..

ALLT BERORO PÅ VRIDMOMENTET I MOTORN!! Man kan ha en bil med 200 Hk och bilen går i 110km/H med ett relativt lågt varv antal (3000), och den är jättesvag och orkar knappt upp för dom lite brantare backarna utan att behöva växla!!
Sen kan man ha en bil med 150 Hk som går på relativt högt varvantal i 110Km/H Men den e stark och drar plättlätt en 1500kg boggie upp för även dom tuffaste backarna utan några som helst problem!! Så allt beror på motorns vridmoment!!

Hur vet jag vad bilen har för vridmoment då!?

Vad kan en 855 årsmodell -96 tänkas ha då?:confused:

är vridmomentet effekt?

Det står såhär: Effekt, kW/hk 103/140

Är vridmomentet 103 då:confused: Fattar typ ungefär ingenting...

chilling skrev:
Hur vet jag vad bilen har för vridmoment då!?

Vad kan en 855 årsmodell -96 tänkas ha då?:confused:
Asså vet ej!! men fråga bilhandlaren/ägaren om den är en bra dragbil!! det kan stå i bilförtekningen också!!

Jorå framåt kommer jag lätt. Men den har råstyrka liksom.

Bilen är en mercedes 190 från -89 :D

Senast ändrad av en moderator:

Självklart gör det det. Det handlar om vridmoment också. Min 740 GLE på 130 hk var mycket stark som dragbil. Nu har jag köpt en Audi på 110 dieselhk och den får dra 1580 kg på B-kort...

jag har en liten nissan med 130 häst som drar hur bra som helst, inget knot där inte, nackdelen är att bilen är ganska lätt o får inte dra så tungt.

Vridmomentet anges i Newton meter vid ett visst varv, alltså Nm/r i instruktionsboken, tex 233/4500 är 233 newtonmeter vid 4500 varv.

En 855 GLE har garanterat tillräckligt vridmoment, men däremot är bilen framhjulsdriven så den kan vara skum att dra med på tex snö i uppförsbackar.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Vridmomentet anges i Newton meter vid ett visst varv, alltså Nm/r i instruktionsboken, tex 233/4500 är 233 newtonmeter vid 4500 varv.

En 855 GLE har garanterat tillräckligt vridmoment, men däremot är bilen framhjulsdriven så den kan vara skum att dra med på tex snö i uppförsbackar.

/Camilla
Tack du va den ja sökte!! :P

Effekten anges antingen i Watt eller i Hk och din bil är alltså 103 kW stark = 140 hästkrafter. Det är för att det ska vara ett standardmått som alla förstår. 1 kW = ca 1,35 hästkrafter.

Tack för svar alla!!:bump:

En till korkad fråga då när jag ändå håller på;) ...en audi A6 avant, är den framhjuls- eller bakhjulsdriven?

*springer ut och hämtar Audins instruktionsbok*

Min nya bil (hämtade den nyss! :love: ) är alltså en 1,9 turbodiesel med fyrhjulsdrift. Data för den är:

* Effekt vid 4150 varv: 81 kw = ca 110 hk (dieselhk - svårt att jämföra direkt med bensinhk).
* Max vridmoment : 225 vid 1700-3000 varv (dvs min är jämnstark mellan de varvtalen.

Om man jämför med den vanliga bensinmotorn i Audi-modellen så har den en effekt på 110 hk men ett vridmoment på 210/1750-4600 varv.

Och dieseln får alltså dra 1580 kg på B-kort trots att vikten är ca 1400 kg...

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 445
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 835
Senast: Squie
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 318
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023