Kan jag ha gjort sadeln sned??

Coop

Trådstartare
Jag införskaffade en syntetsadel i vintras i 3500 kronorsklassen till min fjording.

Under våren har jag inte ridit så mycket med den nya sadeln, vi har kört endel och maken har ridit i sadeln (men han känner inget konstigt) Jag har dock känt nu under sommaren och hösten att något är snett. Ena stiglädret är längre osv.

Jag gick i väg till en naprapat som sa att jag var lite vriden i bäckenet (tror jag det var) Han knaka och bände mig så jag blev rak. Men nu när jag sitter i sadeln så sitter jag lite vridet åt ena hållet.

Satte även maken på sadel idag och han satt faktiskt också lite vriden.

Alltså kan det var så att jag har suttit fel i sadeln att den blivit så eller var den troligen så från början och att jag kanske blivit sne av sadeln?
Min första sadel någonsin som jag köpt så det kan förklara varför jag inte undersökte sadeln noga när jag fick den (skickade efter den).

Man lär så länge man lever :smirk:

Några tankar om mitt svammel??

Sv: Kan jag ha gjort sadeln sned??

var med om liknande med en syntetsadel. en stallkamrat köpte en dressyrsadel i syntet som hon skickat efter.hon upplevde att hästen sköt över henne på högersidan när hon red och fick lite huvudbry.kollade med en hästmassör som bekräftade att hästen var starkare i högersidan och därför ville bära ryttaren på den starka sidan.hon kollade upp hur sadeln passade och kom fram till att den ej var lika stor på bägge sidor utanplattare på högersidan och mer kompakt på vänster sida, alltså inte jämn i stoppningen. om problemet bottnar i att ryttaren är sned,hästen sned eller sadeln sned förstod jag inte riktigt, verkar som en ond cirkel..... :confused:

Sv: Kan jag ha gjort sadeln sned??

Oftast är vi alla *piloter* snea när vi sitter till häst precis som hästarna är vi oliksidiga och får jobba med detta ;)

Ibland när man varit mycket sne och blir *rättad* så upplever man sig sne men detta sitter i huvudet :crazy:
Bättre att tränare tittar och koregerar din sits ..'

Mvh Miaa

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
911
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 675
Senast: Liten
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
9 048
Senast: Cillaramsa
·
Hästvård Vilken ska man kontakta först? För 2 dagar sen, märkte jag att min häst började ömma i ryggen, ungefär från där ryggen slutar o i...
Svar
11
· Visningar
1 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka