Kan jag regga om för att få högre maxvikt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LuddeLump
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 863
L

LuddeLump

Nu har jag maxvikt 1200 kg på min värmlandsvagn, men skulle behöva 1400 för att få köra bägge ponnyerna. Kan jag regga om den, och hur mkt kostar det? Måste jag ha andra däck då, eller går det med de som finns nu?

Sv: Kan jag regga om för att få högre maxvikt?

Det beror HELT på vad axeln är dimensionerad för att klara.

Om du måste ha andra däck beror poå hur mkt däcken du har nu klarar. Om du behver ny kulhandske beror helt på vad kulhandsken nu är anpassad för.

Men det första du måste ta reda på är om AXELN är godkänd för 1400 kg.

Ett tips är att ringa VV ÅF och sen ringa Bilprovningens Tekniska Kundtjänst, så kan de hjälpa dig med alla dina frågor.

Sen heter det btw inte maxvikt utan totalvikt, och du vill höja totalvikten och på så sätt få mer lastkapacitet.

Kostnaden som bilprovningen tar ligger på 1000 kr ungefär (isf sist jag kollade).

Men du måste börja med att kolla om det övht är möjligt, och det borde VärmlandsVagnen kunna svara på.

Ja, inte var det så lätt som pappsen påstod...
Får se hur jag gör, om det är värt besväret och pengarna. Kör ju bara 2 hästar i den nån gång/mån och har 5 min resa till ridhuset.

Senast ändrad av en moderator:

Axeln på de flesta Värmlandsvagnar är dimensionerade för högre vikt än 1400 kg, ta kontakt med bilprovningen och lyssna med dom om kravet på däcken för det är här du kan behöva att byta. Gå in på bilprovningens hemsida, där står priset för en omtypning och är inte alls så svår som man kan tro.

LuddeLump skrev:
Ja, inte var det så lätt som pappsen påstod...
Får se hur jag gör, om det är värt besväret och pengarna. Kör ju bara 2 hästar i den nån gång/mån och har 5 min resa till ridhuset.

Om bara axeln är dimensionerad för högre vikt (och det brukar de vara) så ÄR det faktiskt lätt. Du måste byta kulhandske eller däck (kolla kulhandsken först, de kostar ett par hundralappar). Sen beställer du tid på bilprovningen för ny regbesiktning och är allt i sin ordning betalar du då en slant och får ett nytt regbevis och sen är det bara att tuta och köra.

Det är bara tre saker som måste klaffa:

Axeln måste klara 1400 kg
Kulhandsken måste vara anpassad för 1400 kg
Däcken måste klara 1400 kg.

OM det första och det sista är okej från scratch byter du kulhandske för ett par hundralappar, betalar för en regbesiktning och sen är det färdigt =)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 080
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
669
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 444
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
788
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka